Reanimatiebeleid zorginstellingen

Auteur Topic: Reanimatiebeleid zorginstellingen  (gelezen 51214 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2008, 18:42:19
Tja, de hartstichting zit ook voor zichzelf te praten. Die scheinen werkelijk in een soort droom wereld van mensen-redders te leven :S.
Ik twijfel ook erg hard aan die 89%. Mijn gevoel zegt toch dat dat behoorlijk is overdreven. :-[ Sorry hoor.

Ik ben het eens met het NVVA. Alleen de opmerking dat er in het verzorgingshuis vitalere mensen wonen durf ik nog wel een kanttekening te maken. Overgens was mn vorige werkgever een verzorgingshuis en daar gelde het beleid ook gewoon voor. Dat zal er onderanderen mee te maken hebben dat het allemaal overkoepelende organisaties zijn met verzorg- en verpleeghuizen met hetzelfde beleid. Tegenwoordig zie je ook steeds meer dat mensen al vrij 'slecht' in het verzorgingshuis komen omdat men anders wel thuis blijft met thuiszorg. Al ben ik soms nog verbaast als je ziet wat soms nog 'zelfstandig' thuis zit. De mantelzorg is daardoor in sommige situaties enorm zwaar belast. Ook zie je dat families overplaatsing naar verpleeghuis tegen houden of door lange wachtlijsten ook niet over kan plaatsen. Daardoor zie je een hoop verpleeghuis bewoners in verzorgingshuizen blijven plakken. Dat betekend ook een behoorlijke verandwoordelijkheid en inprovisatie vermogen voor de verzorgende-IG,s want die moeten het met toch minder materieel en personeel doen dan in het verpleeghuis. Soms was ik wel 3 dagen bezig met een huisarts te bereiken en zover te krijgen dat die genegen was een bezoek af te komen leggen. In het verpleeghuis staat gelijk iemand van de ambulante dienst of verpleeghuisarts naast het bed.

Maargoed dat is inmiddels allemaal verledentijd, ik werk nu in het ziekenhuis als l.l. pleeg en geloof me, dat is wel even een overgang :D. Maar het bevalt me ontzettend goed, past denk ik wel veel beter bij mij.  ;)

Groetjes :-*


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2008, 21:31:32
wat rjvaneyk schrijft vind ik echt bizar!!!!

Ik mag toch zeker aannemen dat in je opleiding tot verzorgende een stukje BLS zit (of is dat tegenwoordig niet meer zo?    erg lang geleden dat ik ooit de opleiding tot verzorgende heb gedaan ;) )
anders moet de instelling daar toch voor zorgen?

Verder mag je toch ook wel verwachten van een verpleeg tehuis dat ze een AED bezitten om juist dan de bezoekers te  "helpen". ::)

Maar is dat dan een wettelijke regel per instelling gerelateerd of hoe zit dat?   :)
Ik begrijp Joost zijn punt en wellicht alle bewoners die daar wonen hebben er bij opname bij ingestemd.
maar dan blijf ik het eerder genoemde punt van rjvaneyk vreemd vinden.

Ik vind het zelf ook een heel raar beleid van het verpleeghuis waar ik werk.
Vanuit mijn eigen voormalig leidinggevende kreeg ik persoonlijk te horen, dat ik en mijn collega's onder geen enkele omstandigheid EHBO mogen verlenen in het verpleeghuis, met daarin ook het verbod om te mogen reanimeren.
Ik kreeg zelfs te horen dat EHBO-diploma's niet erkend worden door het verpleeghuis en niets meer dan een waardeloos papiertje voor hun is.
De enige personen die eerste hulp mogen verlenen zijn de afdelingshoofden, die tevens verpleegkundig en BHV-er zijn.
Zo mag onze AED ook alleen maar door deze personen bediend worden.
Het is echt stom, maar helaas wel waar.

Dat kan niet. Je overtreedt de wet als je niks doet.
We doen wel iets voor het personeel en het bezoek; namelijk het oproepen van een BHV-er.
Deze bepaald verder wat er gebeurd.

BLS is geen onderdeel van de VIG-opleiding.
Op EHBO-gebied is het enige wat je krijgt wat kernvaardigheden EHBO en een reanimatieles van 1 uur totaal.
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat de lessen waardeloos en ver achterhaald zijn.
Ik heb zelf al ruim 12 jaar mijn EHBO-papieren en ben vrij actief op hulpverleningsgebied en weet dus hoe het wel hoort.
Mijn docent wist zelf van nog geen toeten of blazen op gebied van EHBO en reanimatie.
Zijn reanimatiekennis was ver achterhaald met de huidige regels.
Het enige waar wel aandacht aan geschonken word zijn de BIG-handelingen, omdat dit een heel ander verhaal is.

Misschien een klusje voor IGZ..

Ik zal maar zwijgen over wat er nog meer allemaal niet klopt, want dan ben ik nog wel een tijdje bezig.
En een klacht indienen bij het IGZ heeft nauwelijks zin, want die komen gewoon aangekodigd langs.
Er is een paar maanden geleden controle geweest van het IGZ op de afdeling waar ik werk en deze was al 3 weken van te voren aangekodigd.
Er was ook al door het verpleeghuis bepaald wie er met de inspecteurs mochten spreken.
Deze personen hebben instructies/gesprekken gekregen met het afdelingshoofd, hoofd zorg, artsen, management, etc over alles wat ze wel en niet mochten zeggen.
De rest van het personeel kreeg gewoon een spreekverbod opgelegd van bovenaf.
Verder was ineens alles wat moest kloppen voor de inspectie met een noodgang inorde gemaakt
en was er zelfs een overvloed aan personeel ineens voor ene dag op de werkvloer.
Het toneelspelletje heeft gewerkt, want het IGZ was onder indruk en heeft het verpleeghuis heeft recent het opstartcertificaat voor de HKZ gehaald.

Ik zie dat ik wel een beetje afgedwaald ben van de hoofdtopic, maar wilde duidelijk maken dat het geen verzinsel is, hoe gek het ook klinkt.
Tot slot wil ik wel zeggen dat ik het hier ook niet mee eens ben en niet weet wat ik in een acute situatie mij zal houden aan het verbod, maar het is wel mijn baas die aan het einde van de maand mijn salaris overmaakt op mijn rekening. Ben je kritisch bij mijn werkgever over hun, dan wordt je er al snel uitgewerkt, omdat je lastig bent. En ik kan je zeggen dat ze daar heel creatief en doeltreffend in zijn. Alles draait uiteindelijk om de centjes van de instelling.
En voor het geval de vraag komt, waarom ik nog voor deze werkgever werk, kan ik vertellen dat ik al een tijdje bezig ben met sollicitaties bij andere gezondheidsinstellingen.


guest4965

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2008, 15:37:06
Reanimatierichtlijn tehuis opgeschort

AMERSFOORT - Het nieuwe beleid van het Amersfoortse verzorgingshuis St. Pieters en Bloklands Gasthuis om ouderen alleen nog te reanimeren als ze expliciet die wens hebben laten vastleggen, is tijdelijk opgeschort.

Dat heeft de directeur van het tehuis, Hans Olgers, maandag bekendgemaakt.

De zorginstelling laat zich de komende tijd adviseren over het voorgenomen reanimatiebeleid. "Tot de rookwolken zijn opgetrokken, schorten we het beleid voorlopig op."

Ophef
De directeur van St. Pieters en Bloklands Gasthuis heeft nooit verwacht dat zijn beleid zoveel ophef zou veroorzaken. "Ik ben erg aangedaan.", aldus Olgers.

Bron: www.nu.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2008, 16:04:22
IGZ gaat aan de slag, heb ik begrepen..


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2008, 16:44:06
Reanimatierichtlijn tehuis opgeschort
Uitgegeven: 18 augustus 2008 15:11
Laatst gewijzigd: 18 augustus 2008 15:37

AMERSFOORT - Het nieuwe beleid van het Amersfoortse verzorgingshuis St. Pieters en Bloklands Gasthuis om ouderen alleen nog te reanimeren als ze expliciet die wens hebben laten vastleggen, is tijdelijk opgeschort.

Dat heeft de directeur van het tehuis, Hans Olgers, maandag bekendgemaakt.  

De zorginstelling laat zich de komende tijd adviseren over het voorgenomen reanimatiebeleid. "Tot de rookwolken zijn opgetrokken, schorten we het beleid voorlopig op."

Ophef

De directeur van St. Pieters en Bloklands Gasthuis heeft nooit verwacht dat zijn beleid zoveel ophef zou veroorzaken. "Ik ben erg aangedaan", aldus Olgers.

Het tehuis stuurde de bewoners eerder een brief waarin stond dat de kwaliteit van leven van mensen boven de zeventig ernstig achteruit zou kunnen gaan na een reanimatie.

De zeventigplussers konden vervolgens zelf aangeven of ze wel of niet gereanimeerd zouden willen worden in de toekomst. "We hebben getracht dit onderwerp voorzichtig bespreekbaar te maken", aldus Olgers.

Wens

Voorlopig zullen medewerkers van het tehuis alle bewoners reanimeren. "Als een van de bewoners neervalt, wordt er met reanimatie gestart. Ondertussen wordt gekeken wat de wens van de bewoner is. Mocht tijdens de reanimatie blijken dat iemand eerder heeft aangegeven niet gereanimeerd te willen worden dan zullen we deze wens respecteren en de reanimatie alsnog stoppen."

Onderzoek

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft aangekondigd op zeer korte termijn een onderzoek naar het reanimatiebeleid in het verzorgingshuis in Amersfoort in te stellen. Het CDA heeft op zo'n onderzoek aangedrongen.

De inspectie gaat na of de leiding van het St. Pieters en Bloklands Gasthuis aan alle zorgvuldigheidseisen heeft voldaan. Bovendien meet zij de maatregel af aan de richtlijnen van de beroepsvereniging van verpleeghuisartsen NVVA.

(c) ANP


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2008, 17:28:11
Ik vindt het werkelijk te schofterig voor woorden...

Het is dus zo dat als je oud wordt een formulier moet ondertekenen dat ik gereanimeerd wil worden...
Bizar....

Sorry dat deze mensen oud zijn...ouder dan ons...wie weet halen wij hun leeftijd niet eens..!!

Zie het helemaal voor me in zo'n huis,
Hartstilstand.....eerst in de map met lijsten kijken of deze man/vrouw getekend heeft....formulier opgezocht....Ja....reanimeren...!
Te laat....helaas...

Of,
Zelfde verhaal maar dan is dit forumulier niet aanwezig in de map....ohjaaa toch wel...hier kijk maar....rennen naar de AED,
Oh.....sjit...te laat....nja haal het lijk maar weg en een nieuwe bewoner erin....

ook mooi,
Zij zeggen wel ff dat na een reanimatie je leven achteruit gaat...
Dus dat bepaalt hij wel ff ??

Ze motten de ogen uit hun kop schamen...

Als ooit mijn vader of moeder onverhoopt in zo'n "sorry dat wij ouder zijn geworden" kamp terecht komt en er gebeurt dat wat er nu voorvalt..?
Ik geloof dan wel dat er een cel voor mij in orde gemaakt moet worden....
Groetjes, Marco


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2008, 17:46:44
Reanimatierichtlijn tehuis opgeschort

AMERSFOORT - Het nieuwe beleid van het Amersfoortse verzorgingshuis St. Pieters en Bloklands Gasthuis om ouderen alleen nog te reanimeren als ze expliciet die wens hebben laten vastleggen, is tijdelijk opgeschort.

Dat heeft de directeur van het tehuis, Hans Olgers, maandag bekendgemaakt.

De zorginstelling laat zich de komende tijd adviseren over het voorgenomen reanimatiebeleid. "Tot de rookwolken zijn opgetrokken, schorten we het beleid voorlopig op."

Ophef
De directeur van St. Pieters en Bloklands Gasthuis heeft nooit verwacht dat zijn beleid zoveel ophef zou veroorzaken. "Ik ben erg aangedaan.", aldus Olgers.

Bron: www.nu.nl

Waarom word er nu toch gedaan of het kompleet nieuw is ? Al een behoorlijke tijd is dit het beleid, maar in mijn ogen is het nu meer een politiek spelletje aan het worden, dan er naar de praktijk en humaniteit word gekeken. Het gaat hier namelijk niet meer over vitale relatief gezonde 70+ maar vaak 80+ met een behoorlijke ziektegeschiedenis. Het enige wat het beleid eigenlijk zegt is dat er terughoudend mee wordt omgegaan om een bewoner te reanimeren, wil een bewoner gereanimeerd worden kan deze dat gewoon aangeven en zal er zo nodig gereanimeerd worden.
Ik vindt het werkelijk te schofterig voor woorden...

Het is dus zo dat als je oud wordt een formulier moet ondertekenen dat ik gereanimeerd wil worden...
Bizar....

Sorry dat deze mensen oud zijn...ouder dan ons...wie weet halen wij hun leeftijd niet eens..!!

Zie het helemaal voor me in zo'n huis,
Hartstilstand.....eerst in de map met lijsten kijken of deze man/vrouw getekend heeft....formulier opgezocht....Ja....reanimeren...!
Te laat....helaas...

Of,
Zelfde verhaal maar dan is dit forumulier niet aanwezig in de map....ohjaaa toch wel...hier kijk maar....rennen naar de AED,
Oh.....sjit...te laat....nja haal het lijk maar weg en een nieuwe bewoner erin....

ook mooi,
Zij zeggen wel ff dat na een reanimatie je leven achteruit gaat...
Dus dat bepaalt hij wel ff ??

Ze motten de ogen uit hun kop schamen...

Als ooit mijn vader of moeder onverhoopt in zo'n "sorry dat wij ouder zijn geworden" kamp terecht komt en er gebeurt dat wat er nu voorvalt..?
Ik geloof dan wel dat er een cel voor mij in orde gemaakt moet worden....

Dit is wel iets kort door de bocht en ongenuanceerd. Waarom ik dat vind, staat denk ik al genoeg over in het bovenstaande wat ik heb geformuleerd. Kwaliteit van leven na een reanimatie zijn al verschillende cijfers over bekend. Deze doelgroep patienten hebben vaak al een slechte doorbloeding ( decubitus b.v als voorteken ) dus dat zegt wel iets over hoe men eventueel uit een reanimatie kan komen. Ik merk ook dat je het vooral over leeftijd hebt. Tuurlijk speeld dat geen rol. Een vitaal redelijk gezond iemand van 70 kan gewoon gereanimeerd worden maar iemand van 85, halfzijdigverlamd door een CVA, incontinent is ect ect, moeten die dan nog gereanimeerd worden als ze uit stappen ? Daar zit wel een nuance in!

Ik vind het zelf ook een heel raar beleid van het verpleeghuis waar ik werk.
Vanuit mijn eigen voormalig leidinggevende kreeg ik persoonlijk te horen, dat ik en mijn collega's onder geen enkele omstandigheid EHBO mogen verlenen in het verpleeghuis, met daarin ook het verbod om te mogen reanimeren.
Ik kreeg zelfs te horen dat EHBO-diploma's niet erkend worden door het verpleeghuis en niets meer dan een waardeloos papiertje voor hun is.
De enige personen die eerste hulp mogen verlenen zijn de afdelingshoofden, die tevens verpleegkundig en BHV-er zijn.
Zo mag onze AED ook alleen maar door deze personen bediend worden.
Het is echt stom, maar helaas wel waar.
We doen wel iets voor het personeel en het bezoek; namelijk het oproepen van een BHV-er.
Deze bepaald verder wat er gebeurd.

BLS is geen onderdeel van de VIG-opleiding.
Op EHBO-gebied is het enige wat je krijgt wat kernvaardigheden EHBO en een reanimatieles van 1 uur totaal.
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat de lessen waardeloos en ver achterhaald zijn.
Ik heb zelf al ruim 12 jaar mijn EHBO-papieren en ben vrij actief op hulpverleningsgebied en weet dus hoe het wel hoort.
Mijn docent wist zelf van nog geen toeten of blazen op gebied van EHBO en reanimatie.
Zijn reanimatiekennis was ver achterhaald met de huidige regels.
Het enige waar wel aandacht aan geschonken word zijn de BIG-handelingen, omdat dit een heel ander verhaal is.

Ik zal maar zwijgen over wat er nog meer allemaal niet klopt, want dan ben ik nog wel een tijdje bezig.
En een klacht indienen bij het IGZ heeft nauwelijks zin, want die komen gewoon aangekodigd langs.
Er is een paar maanden geleden controle geweest van het IGZ op de afdeling waar ik werk en deze was al 3 weken van te voren aangekodigd.
Er was ook al door het verpleeghuis bepaald wie er met de inspecteurs mochten spreken.
Deze personen hebben instructies/gesprekken gekregen met het afdelingshoofd, hoofd zorg, artsen, management, etc over alles wat ze wel en niet mochten zeggen.
De rest van het personeel kreeg gewoon een spreekverbod opgelegd van bovenaf.
Verder was ineens alles wat moest kloppen voor de inspectie met een noodgang inorde gemaakt
en was er zelfs een overvloed aan personeel ineens voor ene dag op de werkvloer.
Het toneelspelletje heeft gewerkt, want het IGZ was onder indruk en heeft het verpleeghuis heeft recent het opstartcertificaat voor de HKZ gehaald.

Ik zie dat ik wel een beetje afgedwaald ben van de hoofdtopic, maar wilde duidelijk maken dat het geen verzinsel is, hoe gek het ook klinkt.
Tot slot wil ik wel zeggen dat ik het hier ook niet mee eens ben en niet weet wat ik in een acute situatie mij zal houden aan het verbod, maar het is wel mijn baas die aan het einde van de maand mijn salaris overmaakt op mijn rekening. Ben je kritisch bij mijn werkgever over hun, dan wordt je er al snel uitgewerkt, omdat je lastig bent. En ik kan je zeggen dat ze daar heel creatief en doeltreffend in zijn. Alles draait uiteindelijk om de centjes van de instelling.
En voor het geval de vraag komt, waarom ik nog voor deze werkgever werk, kan ik vertellen dat ik al een tijdje bezig ben met sollicitaties bij andere gezondheidsinstellingen.

Hiervan zakt mijn mond ook open van verbazing. Wat is de reden dat iemand een verpleegkundig achtergrond moet hebben om EHBO/AED te kunnen verlenen? Moet elke BHVer een pleeg zijn ? Bij mn vorige werk was iemand van de keuken bijvoorbeeld ook BHVer.
Ik ben het met je eens dat er inderdaad niet zoveel tijd was ingepland voor EHBO en reanimatie maar het is niet zo dat we het niet hebben gehad zoals werd voorgespiegeld. De BIG handelingen heeft in die opleiding eenmaal hogere prioriteit omdat die waarschijnlijk vaker zullen voorkomen dan een reanimatie. Maar elke VIGer kan toch zeker wel fatsoenlijk een verbandje aanleggen? Dagelijks wordt er wondverzorging toegepast ;).


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2008, 19:29:19
Hiervan zakt mijn mond ook open van verbazing. Wat is de reden dat iemand een verpleegkundig achtergrond moet hebben om EHBO/AED te kunnen verlenen? Moet elke BHVer een pleeg zijn ? Bij mn vorige werk was iemand van de keuken bijvoorbeeld ook BHVer.
Ik ben het met je eens dat er inderdaad niet zoveel tijd was ingepland voor EHBO en reanimatie maar het is niet zo dat we het niet hebben gehad zoals werd voorgespiegeld. De BIG handelingen heeft in die opleiding eenmaal hogere prioriteit omdat die waarschijnlijk vaker zullen voorkomen dan een reanimatie. Maar elke VIGer kan toch zeker wel fatsoenlijk een verbandje aanleggen? Dagelijks wordt er wondverzorging toegepast ;).

Mij is de reden ook nooit duidelijk geworden waarom alleen een verpleegkundige mag handelen, helaas.
Ik ben hier wel eens achterheen geweest, maar de leidinggevenden gaan deze discussie uit de weg.

Verder zou ik ook wel willen, dat een VIG-er op mijn werk een fatsoenlijk verbandje aan zou kunnen leggen.
Maar in de praktijk valt dit ook nog hard tegen, kan ik je vanuit eigen ervaring vertellen.
Meeste van van mijn collega's zijn nog net in staat om een windseltje om een arm of been heen te draaien, maar verder houd het daar ook bij op. Een simpel drukverbandje is al teveel gevraagd en te complex voor de meeste. Voor de meeste wondverzorging op de afdeling wordt ik erbij geroepen, als ik aan het werk ben.

Dit gebeurd ook bij de meeste BIG-handelingen op de afdeling.
Ik ben een van de weinige die echt bevoegd en bekwaam is voor deze handelingen op de afdeling, waardoor de belangrijkste dingen tijdens mijn diensten gedaan worden.
Doordat een VIG-er niet BIG-geregistreerd is, kan volstaan worden met een krabbeltje van de werkgever, dat de betreffende persoon de handeling werkelijk kan uitvoeren.
Verder wordt het niet gecontroleerd door wie dan ook.
Wj hebben zo'n leuk competentielijstje, waarop alle BIG-handelingen staan en we kunnen een krabbeltje halen bij de praktijkbegeleider, wanneer we vinden dat we een handeling uit kunnen voeren.
Het IGZ was hier zelfs tevreden over tijdens de laatste controle.

Van medewerkers van het BIG-register heb ik de volgende informatie:

Citaat
Het beroep VIG-er staat genoemd in artikel 34 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG). Het beroep is in een algemene maatregel van bestuur geregeld. Hierin staan de deskundigheidsgebieden en opleidingseisen van het beroep omschreven.  Wie een diploma heeft dat aan de eisen voldoet, heeft recht op het voeren van de beschermde opleidingstitel.

De verzorgende in de individuele gezondheidszorg kan zich derhalve niet in het BIG-register te laten registreren. Het BIG-register registreert de in artikel 3 van de Wet BIG genoemde beroepsbeoefenaren. Dit zijn artsen, tandartsen, apothekers, psychotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen, fysiotherapeuten, verloskundigen en verpleegkundigen.

In de Wet BIG zijn een aantal handelingen voorbehouden aan de daartoe bevoegde beroepsbeoefenaren. Deze bevoegdheidsregeling voorbehouden handelingen is in de wet opgenomen om te voorkomen dat door ondeskundig handelen de patiënt onaanvaardbare risico's loopt.

Artsen hebben op grond van de Wet BIG zelfstandige bevoegdheid. Als zij bekwaam zijn mogen zij op eigen gezag een indicatie stellen en een voorbehouden handeling uitvoeren. Onder bepaalde voorwaarden mogen zij een opdracht geven aan een niet zelfstandig bevoegde om de voorbehouden handeling uit te voeren. Ook tandartsen en verloskundigen zijn zelfstandig bevoegd bepaalde voorbehouden handelingen te verrichten als zij bekwaam zijn. De handelingen moeten wel binnen het in de Wet BIG omschreven deskundigheidsgebied liggen.

Verpleegkundigen en ambulanceverpleegkundigen, die zijn geregistreerd in het BIG-register, en mondhygiënisten komen in aanmerking voor de regeling van functionele zelfstandigheid. Deze regeling houdt in dat zij in opdracht van een arts, tandarts of verloskundige zelfstandig voorbehouden handelingen mogen uitvoeren zonder dat de opdrachtgever toezicht houdt en de mogelijkheid heeft om tussenbeide te komen. Voorwaarde is dat de beroepsbeoefenaar bekwaam is.

Alle overige beroepsbeoefenaren mogen weliswaar in opdracht van een arts, tandarts of verloskundige voorbehouden handelingen uitvoeren, maar de opdrachtgever moet de gelegenheid hebben toezicht te houden en de mogelijkheid hebben om als het nodig is tussenbeide te komen. Ook hier geldt dat de opdrachtgever de uitvoerder bekwaam moet vinden en dat de uitvoerder zichzelf bekwaam moet achten de handeling met succes uit te voeren.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 18 augustus 2008, 20:31:36
Nou, val nu weer in de volgende verbazing ;D. Wordt het dan niet eens tijd om weereens te gaan biggen want ze noemen zich wel VIGers;). Ik herken het wel hoor want met mn vorige werk heb ik ook meegemaakt dat collega,s niet IM of SC durfden te injecteren. 1tje zelfs de fraxi :o. Dus nam ik dat soort werkzaamheden over. Of er stond een helpende op de unit die het niet mocht. Maargoed dat gaat dan over de voorbehouden handelingen, de wondverzorging moet elke verzorgende ongeacht of je IG bent of niet gewoon kunnen. Helaas laat de praktijk het anders zien in dit geval. Gelukkig zie je dat soort dingen niet in het ziekenhuis :P. Dat zou wat worden haha. Hooguit dat iemand nog geen bepaalde handeling mag doen omdat die nog niet zover in de opleiding zit.

Gr. Joost


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2008, 05:36:02
Dit is écht een ontzettende non-discussie, gevoerd door mensen die er geen verstand van heeft.
In principe wél of in principe níet reanimeren is exact hetzelfde, omdat er het woord 'in principe' in voorkomt: in beide gevallen moet de bewoner aangeven wat hij/zij wil.
In principe níet is niet uit geldgebrek, onwilligheid of onmenselijkheid: het heeft te maken met zinvolheid: het reanimeren van iemand van 70+ met meerdere aandoeningen (anders kom je niet in het verzoringshuis) is gewoon niet zinvol. De meesten (>90%) overleven het sowieso niet en van de rest komt 90% zeer enstig gehandicapt uit de reanimatie.
De boodschap 'in principe reanimeren wij niet' wil zeggen: wij denken er goed over na, en twijfelen aan de zinvolheid, maar iedereen heeft het te alle tijden zelf voor het zeggen.
Arts  www.alphalog.nl