wat rjvaneyk schrijft vind ik echt bizar!!!!
Ik mag toch zeker aannemen dat in je opleiding tot verzorgende een stukje BLS zit (of is dat tegenwoordig niet meer zo? erg lang geleden dat ik ooit de opleiding tot verzorgende heb gedaan )
anders moet de instelling daar toch voor zorgen?
Verder mag je toch ook wel verwachten van een verpleeg tehuis dat ze een AED bezitten om juist dan de bezoekers te "helpen".
Maar is dat dan een wettelijke regel per instelling gerelateerd of hoe zit dat?
Ik begrijp Joost zijn punt en wellicht alle bewoners die daar wonen hebben er bij opname bij ingestemd.
maar dan blijf ik het eerder genoemde punt van rjvaneyk vreemd vinden.
Ik vind het zelf ook een heel raar beleid van het verpleeghuis waar ik werk.
Vanuit mijn eigen voormalig leidinggevende kreeg ik persoonlijk te horen, dat ik en mijn collega's onder geen enkele omstandigheid EHBO mogen verlenen in het verpleeghuis, met daarin ook het verbod om te mogen reanimeren.
Ik kreeg zelfs te horen dat EHBO-diploma's niet erkend worden door het verpleeghuis en niets meer dan een waardeloos papiertje voor hun is.
De enige personen die eerste hulp mogen verlenen zijn de afdelingshoofden, die tevens verpleegkundig en BHV-er zijn.
Zo mag onze AED ook alleen maar door deze personen bediend worden.
Het is echt stom, maar helaas wel waar.
Dat kan niet. Je overtreedt de wet als je niks doet.
We doen wel iets voor het personeel en het bezoek; namelijk het oproepen van een BHV-er.
Deze bepaald verder wat er gebeurd.
BLS is geen onderdeel van de VIG-opleiding.
Op EHBO-gebied is het enige wat je krijgt wat kernvaardigheden EHBO en een reanimatieles van 1 uur totaal.
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat de lessen waardeloos en ver achterhaald zijn.
Ik heb zelf al ruim 12 jaar mijn EHBO-papieren en ben vrij actief op hulpverleningsgebied en weet dus hoe het wel hoort.
Mijn docent wist zelf van nog geen toeten of blazen op gebied van EHBO en reanimatie.
Zijn reanimatiekennis was ver achterhaald met de huidige regels.
Het enige waar wel aandacht aan geschonken word zijn de BIG-handelingen, omdat dit een heel ander verhaal is.
Misschien een klusje voor IGZ..
Ik zal maar zwijgen over wat er nog meer allemaal niet klopt, want dan ben ik nog wel een tijdje bezig.
En een klacht indienen bij het IGZ heeft nauwelijks zin, want die komen gewoon aangekodigd langs.
Er is een paar maanden geleden controle geweest van het IGZ op de afdeling waar ik werk en deze was al 3 weken van te voren aangekodigd.
Er was ook al door het verpleeghuis bepaald wie er met de inspecteurs mochten spreken.
Deze personen hebben instructies/gesprekken gekregen met het afdelingshoofd, hoofd zorg, artsen, management, etc over alles wat ze wel en niet mochten zeggen.
De rest van het personeel kreeg gewoon een spreekverbod opgelegd van bovenaf.
Verder was ineens alles wat moest kloppen voor de inspectie met een noodgang inorde gemaakt
en was er zelfs een overvloed aan personeel ineens voor ene dag op de werkvloer.
Het toneelspelletje heeft gewerkt, want het IGZ was onder indruk en heeft het verpleeghuis heeft recent het opstartcertificaat voor de HKZ gehaald.
Ik zie dat ik wel een beetje afgedwaald ben van de hoofdtopic, maar wilde duidelijk maken dat het geen verzinsel is, hoe gek het ook klinkt.
Tot slot wil ik wel zeggen dat ik het hier ook niet mee eens ben en niet weet wat ik in een acute situatie mij zal houden aan het verbod, maar het is wel mijn baas die aan het einde van de maand mijn salaris overmaakt op mijn rekening. Ben je kritisch bij mijn werkgever over hun, dan wordt je er al snel uitgewerkt, omdat je lastig bent. En ik kan je zeggen dat ze daar heel creatief en doeltreffend in zijn. Alles draait uiteindelijk om de centjes van de instelling.
En voor het geval de vraag komt, waarom ik nog voor deze werkgever werk, kan ik vertellen dat ik al een tijdje bezig ben met sollicitaties bij andere gezondheidsinstellingen.