Reanimatiebeleid zorginstellingen

Auteur Topic: Reanimatiebeleid zorginstellingen  (gelezen 51286 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #100 Gepost op: 9 september 2008, 20:02:11
Citaat
Maar goed, nogmaals: in principe wel en in principe niet reanimeren blijft exact hetzelfde beleid: De dokter moet vastleggen wat de bewoners willen, en de bewoners moeten daar over nadenken.

Wellicht een wat mierenneukerige bericht, maar moet de volgorde niet andersom, Delta? Verder is het niet de dokter die vaststelt, maar het multidisciplinaire team. Het is nota bene de patient dat een handtekening zet, en niet de behandelaar(s).

Wat betreft de gevonden literatuur:

Citaat
Outcome of skilled cardiopulmonary resuscitation in a long term care facilty: futile therapy?

Een "long-term care facility" is een verpleeghuis in het buitenland. Dit topic ging over beleid in een verzorgingstehuis. Daar zit ook wezenlijk verschil in. Deze mensen zijn niet per se "ziek".

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #101 Gepost op: 20 september 2008, 21:53:54
ik gooi 'm ff omhoog., ben benieuwd naar je reactie Delta
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #102 Gepost op: 20 september 2008, 22:08:57
Ik ook eigenlijk.............. :)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #103 Gepost op: 23 september 2008, 20:56:12
'Bij twijfel reanimeren'
Uitgegeven: 23 september 2008 20:36
Laatst gewijzigd: 23 september 2008 20:38

DEN HAAG - Bij twijfel moet een patiënt gereanimeerd worden. Dat zei staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) dinsdag in overleg met de Tweede Kamer. Maar ze benadrukte dat het altijd de cliënt zelf is die beslist over wel of niet reanimeren.

Vorige maand ontstond commotie over het voornemen van het St. Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort om cliënten niet meer te reanimeren, tenzij die zelf hadden aangegeven dat wel te willen.


De Tweede Kamer wil juist dat een patiënt bij bijvoorbeeld een hartaanval altijd weer op de been wordt geholpen, behalve als duidelijk is dat die daar geen prijs op stelt.

Bussemaker

Bussemaker bleef erbij dat ze zich niet wil bemoeien met de inhoud van algemene richtlijnen die artsen opstellen over hoe ze moeten omgaan met reanimatie.

Maar die zal niet moeten gaan over beslissingen in individuele gevallen, maar over een zorgvuldige procedure, waarbij de keuze van de patiënt voorop staat en leeftijd geen rol mag spelen.

Binnen zes weken na binnenkomst van een cliënt in een instelling, moet in een gesprek met een arts zijn voorkeur komen vast te liggen.

Richtlijn

Voor verzorgingshuizen bestond nog geen algemene richtlijn. In verpleeghuizen gold de regel dat er niet gereanimeerd wordt, tenzij de patiënt dat wil. De verpleeghuisartsen zijn zich nu aan het beraden over deze richtlijn.

Bron: nu.nl

verstandig antwoord van de staatssecretaris.........
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #104 Gepost op: 24 september 2008, 20:19:17
Ben ik weer :)
Geen idee of het topic nog heel actueel is (momenteel liggen de zweedse banden onder vuur en niet meer het niet-reanimeer beleid).
Mijn mening is nog steeds niet veranderd overigens, de literatuur is oud maar veel recentere literatuur over precies dit onderwerp heb ik niet kunnen vinden.
Als mensen niet 'ziek' zijn, zitten ze gewoon thuis, niet in een verzorgings- of verpleeghuis. 80% van de Nederlandse bevolking overlijdt zonder in een zorginstelling opgenomen te zijn, gewoon thuis dus. Ook het verzorgingshuis bevat dus extra kwetsbare mensen.
Maar goed, voor degenen die gereanimeerd willen worden bestaat die mogelijkheid nog steeds. De kans op succes is onderwerp van discussie en tot iemand een groot gerandomiseerd multicenter trial vindt of uitvoerd blijft dat ook zo, dus is het maar goed dat in principe wel en in principe niet feitelijk hetzelfde betekent: de patient moet het zelf (laten) vastleggen.
Arts  www.alphalog.nl


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #105 Gepost op: 25 september 2008, 05:50:41
Ben ik weer :)
Geen idee of het topic nog heel actueel is (momenteel liggen de zweedse banden onder vuur en niet meer het niet-reanimeer beleid).
Mijn mening is nog steeds niet veranderd overigens, de literatuur is oud maar veel recentere literatuur over precies dit onderwerp heb ik niet kunnen vinden.
Als mensen niet 'ziek' zijn, zitten ze gewoon thuis, niet in een verzorgings- of verpleeghuis. 80% van de Nederlandse bevolking overlijdt zonder in een zorginstelling opgenomen te zijn, gewoon thuis dus. Ook het verzorgingshuis bevat dus extra kwetsbare mensen.
...

Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt hoor...maar de zieke mensen in een verzorgingshuis kun je meestal op 1 hand tellen (bij wijze van spreken dan). De ouderen (en soms jongeren) die hier wonen kunnen op de 1 of andere manier niet meer geheel zelfstandig wonen. En dit staat geheel los van het wel of niet ziek zijn. Soms is er een link...meestal ook niet.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #106 Gepost op: 25 september 2008, 15:19:22
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt hoor...maar de zieke mensen in een verzorgingshuis kun je meestal op 1 hand tellen (bij wijze van spreken dan). De ouderen (en soms jongeren) die hier wonen kunnen op de 1 of andere manier niet meer geheel zelfstandig wonen. En dit staat geheel los van het wel of niet ziek zijn. Soms is er een link...meestal ook niet.

Helaas klopt het niet altijd dat de bewoners van een verzorgingshuis niet ziek zijn, over het algemeen is het zo dat de mensen toch tamelijk zorgbehoeftig zijn, en zelfs eigenlijk een verpleeghuis indicatie hebben maar wegens de wachtlijst aldaar te lang in een verzorgingshuis blijven zitten, of zelfs vanwege die wachtlijst maar onjuist in een verzorgingshuis worden geplaatst omdat thuis verzorgen helemaal geen optie meer is.
Hoe dan ook er zijn toch erg veel zieke mensen in een verzorgingshuis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #107 Gepost op: 25 september 2008, 21:47:09
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt hoor...maar de zieke mensen in een verzorgingshuis kun je meestal op 1 hand tellen (bij wijze van spreken dan). De ouderen (en soms jongeren) die hier wonen kunnen op de 1 of andere manier niet meer geheel zelfstandig wonen. En dit staat geheel los van het wel of niet ziek zijn. Soms is er een link...meestal ook niet.

Dit kleine detail (vervang ziek door gehandicapt of beperkt) gaat voorbij aan de hele strekking (en onderwerp) van het topic. Maar goed, volledig gezonde mensen vind je niet in het verpleeghuis.
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #108 Gepost op: 25 september 2008, 21:58:58
Zullen we nu zieken en gehandicapten nu op een hoop gooien?

"Als mijn gehandicapte dochter van 4 jr zich verslikt in een een stuk brood dan hoop ik dat iemand haar reanimeert......"

(Mijn dochter van 4 jr is kerngezond, overigens.... Het gaat om het idee.)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 25 september 2008, 23:25:18
Hadden we bij verslikkingen geen andere handelingen dan reanimeren ?? ;D :D

Reanimatie bij gehandicapte mensen is weer een andere discussie. Neem aan dat deze doelgroep toch gereanimeerd wordt tenzij vast staat dit niet te willen. Als iemand tot aan zijn nek is verlamd bijvoorbeeld.

Wat delta ook al zei, wederom de zweedseband nu ter discussie in de media en overal. We scheinen weinig goed te kunnen doen in de zorg :'(.
Nu liggen ook de psychiatrische ziekenhuizen onder vuur. Maar dat is voor mij ver van mn bed want heb 0 ervaring met 'echte' psychiatrie, dus heb totaal geen beeld ervan hoe het werkt in die sector. Wel enige ervaring met ouderen psychiatrie, dat wil zeggen mensen van boven de 65 die bekend zijn met schiezofrenie, stemmingsstoornissen, depressies en dergelijke maar dat is niet te vergelijken met GGZ instellingen.