Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag

Auteur Topic: Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag  (gelezen 62059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2008, 21:52:29
Die kraan is in mijn ogen alleen maar een kostenpost. Ten eerste heeft het geen nut om hem prio 1 op te roepen zoals in het filmpje. Dat ding is log, lomp, groot, breed, lang, zwaar en sloom. Daarnaast moet je beschikken over een machinist (vrijwilliger???). Daarnaast moet de kraan onderhouden worden. En owja af en toe doet hij ook nog wat. Volgens mij ben je met een HV-1 beter af. Met de lier kan je ook veel. En mocht je een kraan nodig hebben om een tram op de rails te zetten, dan bel je maar een kraabedrijf. Kosten voor de trammaatschappij/verzekering.

Misschien dat iemand weet wat voor meldingen die kraan doorgaans krijgt? Want ik kan me weinig voorstellen bij het nut van zo'n immense kraan. Het zal toch niet zo zijn dat er elke dag vrachtauto's rechtgezet moeten worden? of bomen moeten worden ontworteld, want daar is de kraan wel voor geschikt.

auto's te water rukt die toch ook uit?


Hans_ztm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2008, 21:55:20
De kraan heeft wel degelijk een toegevoegde waarde.  ;)  Zoals eerder aangegeven in dit topic wordt de kraan o.a. gebruikt om de tram weer in de rails te zetten.
Als ik me niet vergis is deze kraan aangeschaft in samenwerking met de HTM. Wie wat betaald heeft weet ik niet en is mijns inziens ook niet interessant.

De kraan rijdt bij elke auto te water mee. Daarnaast wordt hij ook gealarmeerd bij personen onder tram/trein. Er zijn nog vele situaties te bedenken waar je een kraan voor kan gebruiken. Denk hierbij aan bergingen van auto's, kluizen en boten.  De bezetting bestaat uit twee brandweerlieden van de brandweer Den Haag. Zij hebben een hijsbewijs en mogen dus ook gewone hijsklussen doen.

Brandweer Den Haag heeft weldegelijk HV 1's rijden alleen zonder kraan.  ;) Brandweer Leidschendam-Voorburg en Delft-Rijswijk hebben een HV 1 met kraan.

Gr Hans


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2008, 22:04:50
kijk eens bij de foto's van de grote brand in Hoofddorp vandaag (bijvoorbeeld hier), daar zie je dat de inzet van een dergelijke kraan (in dit geval van een verhuurbedrijf) wel degelijk nodig was!





Bovenstaande foto's zijn eigendom van George Bakker
bron: www.brandweer.badhoevedorp.com
Samen sterk in de hulpverlening!


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2008, 22:22:12

Brandweer Den Haag heeft weldegelijk HV 1's rijden alleen zonder kraan.  ;)
Gr Hans

dus GÉÉN HV1 ;) maar dat is weer n andere discussie ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2008, 22:52:53
Denk hierbij aan bergingen van auto's, kluizen en boten.  

Het bergen van auto´s, kluizen, boten en het terug in de rails zetten van een tram zijn geen brandweertaken. Specialistische bedrijven zijn daar voor. Als ik de foto's van diverse nieuwswebsite's uit de betreffende regio bekijk, dan zie ik geen (of weinig) inzetten waarbij deze kraan noodzakelijk was, allen bergingsklussen. Ik kan me wel herrineren dat hij een keer een tram heeft getild, omdat daar nog iemand onderlag.

kijk eens bij de foto's van de grote brand in Hoofddorp vandaag (bijvoorbeeld hier), daar zie je dat de inzet van een dergelijke kraan (in dit geval van een verhuurbedrijf) wel degelijk nodig was!


Prima opgelost door een extern bedrijf in te huren. Daar heb je volgens mij geen eigen kraan voor nodig?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hans_ztm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2008, 23:01:41
Citaat
Het bergen van auto´s, kluizen, boten en het terug in de rails zetten van een tram zijn geen brandweertaken.
Daar kan je dus ook over discusiëren.  ;) In Den Haag is er voor gekozen om dat wel als taak op te nemen, net zoals het bergen van LPG tanks.
Blijkbaar is de kraan toch rendabel. Anders was hij nooit aangeschaft.  ;)

Gr Hans


Hans_ztm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2008, 23:07:16
Citaat
dus GÉÉN HV1  maar dat is weer n andere discussie
Nee hoor dat is geen discussie:

Citaat uit het bestek van de HV1
Citaat
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.
Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.

 ;D

Gr Hans


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2008, 23:22:07
Ik kan me ook nog herinneren dat de kraan gebruikt is voor ambulance assistentie op hoogte. Toen moest iemand van 250 kilo naar beneden worden getakeld ofzo.  ;D
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2008, 23:41:19
Ik kan me ook nog herinneren dat de kraan gebruikt is voor ambulance assistentie op hoogte. Toen moest iemand van 250 kilo naar beneden worden getakeld ofzo.  ;D

kan zat met een hoogwerker of kraan achter op de hv?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2008, 10:53:13
Die kraan is in mijn ogen alleen maar een kostenpost. Ten eerste heeft het geen nut om hem prio 1 op te roepen zoals in het filmpje. Dat ding is log, lomp, groot, breed, lang, zwaar en sloom. Daarnaast moet je beschikken over een machinist (vrijwilliger???). Daarnaast moet de kraan onderhouden worden. En owja af en toe doet hij ook nog wat. Volgens mij ben je met een HV-1 beter af. Met de lier kan je ook veel. En mocht je een kraan nodig hebben om een tram op de rails te zetten, dan bel je maar een kraabedrijf. Kosten voor de trammaatschappij/verzekering.

Misschien dat iemand weet wat voor meldingen die kraan doorgaans krijgt? Want ik kan me weinig voorstellen bij het nut van zo'n immense kraan. Het zal toch niet zo zijn dat er elke dag vrachtauto's rechtgezet moeten worden? of bomen moeten worden ontworteld, want daar is de kraan wel voor geschikt.
je heb de text goed gekopieerd  van me ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid