De Brandweer Den haag heeft al jaren een Grote Kraan. De huidige is inderdaad niet snel, maar om hem lomp onhandig en weet ik wat al niet te nomen is natuurlijk niet juist.
Een voertuig met een hefcapaciateit van 40 ton en compleet terreinvaardig, met 6 sturende wielen, is geen HV-1 met een opvouwkraantje. Een patient van meer dan 125 kilo van meer dan 8 meter naar beneden tillen lukt je niet met een Hiabkraantje of aan de korf van je autoladder. Wel met een 40 Tons kraan en een speciale daarvoor aaangeschafte bak, redding op hoogte.
Daarnaast zelf bij een middelongeval ook dankbaar gebruik gemaakt van de capaciteiten van de kraan en de bemanning;
En dat gaat niet met een HV- 1 kraantje.
Daarnaast is een particuliere kraan nooit zo snel ter plaatse als de brandweerkraan. Of denk je dat een
commercieel kraanbedrijf de hele dag een kraan en bemannnig koffie laat drinken wachtend op een telefoontje van de RAC.
Verder oefent de kraanbemanning en het beroepspersoneel van Den Haag maar ook ander korpsen in samenwerking met de kraanbemanning. Zij kennen dus onze procedures, bevelstructuur etc. Dat kun je met particuliere bedrijven niet regelen.
En inderdaad hij rijdt niet dagelijks, maar bij elke auto te water, ongevallen met vrachtwagens, en meldingen waarbij de RAC of BVd denkt hem nodig te kunen hebben rukt hij uit.
Foto's van G. Verberg.
Toen moest iemand van 250 kilo naar beneden worden getakeld ofzo. kan zat met een hoogwerker of kraan achter op de hv?
.wat is de maximale totale korfbelasting dan en de maximale draagcapacitiet van jullie brancard steun ??
Oja, Het bergen van auto´s, kluizen, boten en het terug in de rails zetten van een tram zijn geen brandweertaken.
Specialistische bedrijven zijn daar voor. Als ik de foto's van diverse nieuwswebsite's uit de betreffende regio bekijk, dan zie ik geen (of weinig) inzetten waarbij deze kraan noodzakelijk was, allen bergingsklussen
Dat vind jij, als de gemeente Den Haag van mening is dat het openbaar vervoer(tram) zo snel als mogelijk weer moet rijden, en daar de kosten van een kraan voor wil betalen is er toch niks op tegen. Ook bergen van objecten, voertuigen, omgevalen bomen etc. kan een taak van de brandweer zijn, als je de kosten eventueel maar doorberekend. En in onze 24 uur maatschappij accepteren wij het niet als een uitvalsweg meerdere uren gestremd is door een gekantelde vrachtwagen. Als de brandweer Den Haag dan sneller als een particulier bedrijf de weg vrij kan maken en het verkeer weer door kan gaan zullen veel burgers het geen probleem vinden dat wij als Brandweer Den Haag die "bergingstaak" doen.