Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag

Auteur Topic: Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag  (gelezen 62062 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2008, 13:22:41
Hans gaf net al aan waarop de grote kraan van de brandweer Den Haag uitrukt en ze komen gemiddel toch wel op z'n 5 a 6 uitrukken per week denk ik. Hij is samen met de HTM aangeschaft en daarom worden ze dus ook ingezet bij trams die ontspoord zijn.

Enkele weken terug is de grote kraan nog ingezet bij de middelhulpverlening bij de TU Delft waar een betonplaat op een graafmachine lag, daarnaast is hij ook ingezet bij een auto die onder een tram lag in Den Haag. In dat soort gevallen is het goed dat de brandweer een eigen kraan heeft want ze zijn vrij snel ter plaatse. Wat hans al aangaf zal het echt wel rendabel zijn anders was die niet aangeschaft, ik heb ook al wat geluiden gehoord over een nieuwe kraan maar deze moet nog wel een paar jaartjes mee.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2008, 21:05:13
De Brandweer Den haag heeft al jaren een Grote Kraan. De huidige is inderdaad niet snel, maar om hem lomp onhandig en weet ik wat al niet te nomen is natuurlijk niet juist.
Een voertuig met een hefcapaciateit van 40 ton en compleet terreinvaardig, met 6 sturende wielen, is geen HV-1 met een opvouwkraantje. Een patient van meer dan 125 kilo van meer dan 8 meter naar beneden tillen lukt je niet met een Hiabkraantje of aan de korf van je autoladder. Wel met een 40 Tons kraan en een speciale daarvoor aaangeschafte bak, redding op hoogte.
Daarnaast zelf bij een middelongeval ook dankbaar gebruik gemaakt van de capaciteiten van de kraan en de bemanning;

En dat gaat niet met een HV- 1 kraantje.
Daarnaast is een particuliere kraan nooit zo snel ter plaatse als de brandweerkraan. Of denk je dat een commercieel kraanbedrijf de hele dag een kraan en bemannnig koffie laat drinken wachtend op een telefoontje van de RAC.
Verder oefent de kraanbemanning en het beroepspersoneel van Den Haag maar ook ander korpsen in samenwerking met de kraanbemanning. Zij kennen dus onze procedures, bevelstructuur etc. Dat kun je met particuliere bedrijven niet regelen.
En inderdaad hij rijdt niet dagelijks, maar bij elke auto te water, ongevallen met vrachtwagens, en meldingen waarbij de RAC of BVd denkt hem nodig te kunen hebben rukt hij uit.



Foto's van G. Verberg.
Citaat
Toen moest iemand van 250 kilo naar beneden worden getakeld ofzo. kan zat met een hoogwerker of kraan achter op de hv?
 .wat is de maximale totale korfbelasting dan en de maximale draagcapacitiet van jullie brancard steun ??
Citaat
Oja, Het bergen van auto´s, kluizen, boten en het terug in de rails zetten van een tram zijn geen brandweertaken.
Specialistische bedrijven zijn daar voor. Als ik de foto's van diverse nieuwswebsite's uit de betreffende regio bekijk, dan zie ik geen (of weinig) inzetten waarbij deze kraan noodzakelijk was, allen bergingsklussen
Dat vind jij, als de gemeente Den Haag van mening is dat het openbaar vervoer(tram) zo snel als mogelijk weer moet rijden, en daar de kosten van een kraan voor wil betalen is er toch niks op tegen. Ook bergen van objecten, voertuigen, omgevalen bomen etc. kan een taak van de brandweer zijn, als je de kosten eventueel maar doorberekend. En in onze 24 uur maatschappij accepteren wij het niet als een uitvalsweg meerdere uren gestremd is door een gekantelde vrachtwagen. Als de brandweer Den Haag dan sneller als een particulier bedrijf de weg vrij kan maken en het verkeer weer door kan gaan zullen veel burgers het geen probleem vinden dat wij als Brandweer Den Haag die "bergingstaak" doen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2008, 23:07:59
Dat vind jij, als de gemeente Den Haag van mening is dat het openbaar vervoer(tram) zo snel als mogelijk weer moet rijden, en daar de kosten van een kraan voor wil betalen is er toch niks op tegen. Ook bergen van objecten, voertuigen, omgevalen bomen etc. kan een taak van de brandweer zijn, als je de kosten eventueel maar doorberekend. En in onze 24 uur maatschappij accepteren wij het niet als een uitvalsweg meerdere uren gestremd is door een gekantelde vrachtwagen. Als de brandweer Den Haag dan sneller als een particulier bedrijf de weg vrij kan maken en het verkeer weer door kan gaan zullen veel burgers het geen probleem vinden dat wij als Brandweer Den Haag die "bergingstaak" doen.


Ik zeg ook niet dat ik het een probleem vind of dat ik er tegen ben, ik vind het alleen vreemd dat het korps van Den Haag als enige nog een grote kraan bezit terwijl andere grote korpsen (noem een Amsterdam) die kranen hebben afgestoten en nu contracten hebben met kraanbedrijven, welke in geval van nood een kraan kunnen leveren (evt. met politiebegeleiding).

Er worden nu enkele voorbeelden genoemd (afhijzing van een patient, 250 kg) die niet dagelijks voor komen, en waardoor ik mij dus afvroeg wat nu de reden was. Dat is mij nu wel duidelijk, maar ik blijf het een aparte situatie vinden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2008, 23:49:40
Voens mij heeft Amsterdam ook jarenlang een grote kraan gehad. En misschien zouden ze hem nu wel weer willen hebben, maar ja, daar is nu geen budget voor, en ook geen opgeleide personen meer voor. En je zult je personele bezetting moeten uitbreiden. En dat kost ook heel wat. En als je hem al sinds begin vorige eeuw hebt, en ook de kennis en ervaring er voor hebt, waarom zou je hem dan opdoeken?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #24 Gepost op: 13 september 2008, 11:48:34
En als je hem al sinds begin vorige eeuw hebt, en ook de kennis en ervaring er voor hebt, waarom zou je hem dan opdoeken?
Sinds begin vorige eeuw.........uhm....verkopen als oldtimer?


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #25 Gepost op: 17 september 2008, 01:40:32
kan zat met een hoogwerker of kraan achter op de hv?

Kan niet altijd als de vlucht te groot is.
Of te wel de horizontaal gemeten afstand tussen de korf en de draaikrans.

Daarnaast wordt de grote kraan van Den Haag inderdaad meegeallarmeerd bij auto's te water.
http://www.fotogoof.nl/08-02-03/08-02-03.htm
Bij ongevallen met bussen/vrachtwagens is er ook al een aantal keren gebruik van gemaakt.
http://www.fotogoof.nl/07-10-27/07-10-27.htm

http://www.fotogoof.nl/08-04-14B/08-04-04B.htm
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Firepeet

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 25 september 2008, 03:33:20
Hallo,

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat de HTM ooit mee heeft betaald aan de GK van Den Haag maar ik kan toch echt zeggen dat dit niet het geval is.

En neem even mee dat voertuigen die in het water belanden snel uit het water gehaald kunnen worden (milieu) en dit dan in samen werking met de duikers van Den Haag en denk daarbij ook aan apparte situaties zoals de Haven in scheveningen waar de GK al meerdere malen zijn meerwaarde heeft bewezen. Ik ga hier echt geen promotie verhaal ophangen voor de GK. Maar de keuze in Den Haag is gemaakt om van dit stuk gereedschap gebruik te maken en ik denk dat het een hele mooie aanvulling is, als je kijkt naar korpsen in duitsland daar is het een normaal iets een kraan bij de brandweer.

MVG Peet


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 25 september 2008, 13:25:02
Ik heb nu van een aantal mensen gehoord dat ze het allemaal een goede zet vinden dat de brandweer dit allemaal in eigen beheer doet. Ik zie alsnog de voordelen niet, de taken die op de site van o.a FotoGoof staan (met uitzondering van de beknelling met de stadsbus) zijn in nederland allemaal voorbehouden aan bergers. Auto's uit het water trekken, gekantelde vrachtwagens ....  Bergers hebben daar prachtig materieel voor en zijn daar speciaal voor uitgerust, ik zie het nut dus niet van de grote kraan (waar mensen 24 u voor op de kazerne zitten, prio1 ritten etc. etc.)

Ik begrijp dat je als regio trots bent op een dergelijk stukje materieel, net als bepaalde regio's die een OVD Jeep hebben, terwijl ze alleen maar asfalt hebben  ::) en er toch aan vast blijven houden, omdat het toch ''voor kan komen'' dat je hem nodig hebt. ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Du Booton

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 25 september 2008, 19:14:49
De taken die jij benoemt zijn nog steeds voor de berger. Het voordeel van de grote kraan zit hem uiteraard in de hulpverlening.
Een persoon onder tram, de grote kraan kan direct takelen, heeft speciaal gereedschap aan boord om deze trams te takelen.
Een auto te water op zijn kop, moet je dan op een particuliere berger wachten tot hij er een keer is, nee de grote kraan rukt standaard mee uit en kan direct aan de slag. Sterker nog bij een auto te water takelt de grote kraan het voertuig uit het water om verdere milleuschade te voorkomen, daarna neemt de berger het voertuig mee.
Een instorting zoals laatst bij de sloop van de TU, binnen 15 min ter plaatse en aan de slag.
Dit zijn wat kleine voorbeelden van de absolute winst die dit voertuig heeft, sterker nog, snap werkelijk waar niet dat er geen korpsen meer zijn zonder een grote kraan.

Gegroet.


Firepeet

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 26 september 2008, 00:59:14
En als aanvulling hierop er zitten dus inderdaad twee brandweer mensen die weten hoe een brandweer inzet in zijn werk gaat en niet een bv lompe berger die het niet altijd even nauw neemt met veiligheid enz. En zoals al gezegt gewent om samen te werken en via afgesproken procedures te werken in plaats van eerst uit te moeten leggen wat de bedoeling is.