Ik zou er liever voor pleiten om méér regio's van een kraan te voorzien, zeker bij de grote steden. Maar dan wel met een interregionale functie. Dan kan je m.i. meer efficient gebruik maken van zo'n kraan en zijn de kosten ook te spreiden over meer inwoners.
Zo'n kraan komt toch weer een stukje hoger dan de gemiddelde HW of AL (buitengewone afhijsingen) en kan uiteraard ook veel meer liften dan een HIAB kraan op een HV of HA.
Publieke dienstverlening is per definitie niet winstgevend. Maar toch zal in bepaalde diensten moeten worden voorzien, ook als die maar weiig tot zelden voorkomen. Ik denk dat zo'n bijzonder stuk materieel als een grote kraan daar een goed voorbeeld van is.
Om zo'n ding vervolgens goed te benutten, kan je ook het takenpakket uitbreiden. Dus niet alleen spoedeisende zware hijsklussen, maar bijvoorbeeld ook dienstverlening aan de HTM. De grens moet daarbij wat mij betreft wel zijn dat het een maatschappelijk belang dient, anders is het broodroof voor de hijsbusiness.
Ook zou je kunnen denken om de kraan in te zetten als blusmast, wat een eerdere spreker al aanhaalde. Bij mijn weten gebeurt dat in Den Haag niet, maar ik zie daarin wel voordelen. Zoals gezegd kom je hoger dan een redvoertuig. Dat zou misschien voor een waterscherm handig kunnen zijn of blussing bij grote objecten. Hoe / of je dat water ook zo hoog krijgt, heb ik geen verstand van
Zoiets dus:
Zie ook
deze link voor de 'feuerwehr kran' van Liebherr.