Zo, Even koolen op het vuur gooien
..
De reden van de aanwezigheid van een brandweer kraan zal altijd discutabel blijven kijk naar mijn vorige reactie.
Wat ik me dan weer afvraag als ik deze foto's zie wat het opleiding niveau van de bemanning van de kraan is. Niks ten nadele van deze mensen dat voorop! echter zie ik een verschil tussen een werkwijze van een externe kraanmachinist en met de bemanning van deze kraan.
Het hijsblok van de kraan staat vermoed ik standaard ingeschoren op 4 draden. Je scheert je hijsblok in omdat je langs die weg de hijskabel sterker maakt. De gemonteerde hijskabel zal als ik goed gok een reeptrek hebben tussen de 3 en 5 ton. dat betekend uitgaande van 5 ton dat men nu 20 ton kan hijsen bij de juiste vlucht. Nadeel hiervan is dat het gewicht van het hijsblok en de last verdeeld word over 4 draden. In de winter gebeurt het meer dan eens dat de hijskabel vastvriest op de hijstrommel. laat je nu de kabel zakken kan het zijn dat de kabel blijft liggen en dat de trommel afrolt. dit is te vergelijken met een werphengel, De draad zal zich als een spaghetti verspreiden over de mast en onbruikbaar worden. dit alles is op te lossen wanneer men een zwaar gewicht monteerd. hoe meer draden er door de kop van de mast lopen (en het hijsblok) hoe zwaarder het gewicht dient te zijn.
Andere kant van de stuiver is dat de kraan vermoedelijk binnen gestalt staat en dus voorverwarmd word op een temperatuur a 10 - 20 graden.
Op de foto's kun je niet goed zien hoe de kraan afgestempeld staat, staat deze op schotten of niet?! .. De schotten zorgen voor de verdeling van de stempeldruk. Meestal kun je een kraan gemakkelijk afstempelen op asfalt echter ben ik hier in de winter voorzichtiger mee. De hardheid van de grond brengt ook nadelen mee, Ipv wegzakken scheurt het dan helemaal open.
Beide zijn geen kritiek punten!
Wat voor opleiding genieten deze mensen? ..
Om het verwijt "burger kraan bedrijven kunnen nog minder als die van de brandweer" te voorkomen zal ik zelf even de link plaatsen
.. Nogmaals iedereen maakt fouten, Hoewel dit wel een hele hele hele hele hele stomme is! ..
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/2-ongevallen/2558-mobiele-kraan-valt-om-den-haagWat is er gebeurd, Zonder dat de kraan afgestempeld staat is de kraan gaan zwenken, of de machinist heeft dit niet in de gaten gehad of de zwenkrem was niet geactiveerd. Met een dergelijke hoeveelheid ballast zal de kraan bijna altijd om gaan. Voeg daar een ongeveer 70 graden opgetopte mast aan toe tja dan krijg je een dergelijk resultaat.
http://www.nufoto.nl/fotos/128773/bouwkraan-valt-om-bij-rooien-bomen-hintham.htmlWat is er gebeurd, Bomen rooien is gevaarlijk werk, waarom? .. je kunt zeer slecht inschatten wat het gewicht van de boom is. Vermoedelijk is de strop omhoog geschoten waardoor de grote hoeveelheid mast een deftige klap gemaakt heeft en de kraan vervolgens achterover gegooid heeft. Kun je hier veel aan doen? ... Nee, Echter moet je bij het rooien van bomen indien niet nodig zoveel mogelijk mast ingeschoven laten.