Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag

Auteur Topic: Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag  (gelezen 62405 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Tmdejager

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #60 Gepost op: 6 januari 2010, 20:31:58
Je leest in dit topic dat de kraan zo'n 6 keer per week wordt ingezet. Dan hebben de brandweerlieden die hijsen toch echt meer ervaring met het afhijsen van patiënten, het hijsen bij beknellingen etc. dan een kraandrijver die normaal op de bouw zit...
Den Haag vindt het kennelijk de kosten waard om deze kraan 6 keer per week zijn nut te laten bewijzen, anders was er vast wel in de kosten gesneden. De brandweer doet wel meer dingen op het oog van veiligheid en snel ter plaatse kunnen handelen in plaats van met de rekenmachine in de hand vragen of het allemaal niet een dubbeltje goedkoper kan en dat het dan op papier allemaal goed werkt..
Zo zou je ook kunnen zeggen dat bij een brand/ongeval in de stad Den Haag niet vanuit twee kazernes gereden hoeft te worden, terwijl dat wel vaak gebeurt. Waarom? Omdat met zeker weet dat 1 van de wagens er dan op tijd is om adequate hulp te bieden. Vergelijkbaar met het paraat hebben van het juiste gereedschap.

jij onderschat een kraanmachinist... Wij werken ook met manbakjes op grote hoogte: dus als je een kraanmachinist in een kraan doet, en een brandweerman in het manbakje... dan krijg je een goed team hoor!!!!
-Liebherr LTC 1050-3.1-


lauran.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #61 Gepost op: 7 januari 2010, 16:48:02
Vaak word er in deze topic gerefereerd naar het aantal uitrukken dat een bepaald voertuig heeft. Ga je werken vanuit het prencype: Onze kraan heeft 3 uitrukken per dag want: We hebben een auto te water , en een boom over de weg etc etc etc heb je natuurlijk heel snel voeding voor je nieuwe aanbesteding.

Feit is dat de gemeente in samenwerking met de veiligheids regio voor zover deze overal al operationeel is het takenpakket van een brandweervoertuig samenstelt. Simpel gezegd als de gemeente Den Haag graag wil dat de Haagse katten middels een telekraan uit de boom worden gehaald dan heb je daar je aanbesteding al te pakken.

In theorie geld veelal het zelfde voor om een voorbeeld te noemen haakarmbakken. Er zijn bepaalde richtlijnen omtrent de spreiding en de aanrijtijden van dergelijk materieel echter is de gemeente vrij om hier vanaf te wijken. Als de gemeente binnen hun eigen richtlijnen de burger veiligheid kan garanderen middels 2 ademlucht containers inplaats van de huidige 5 (ik noem maar iets) zul je zien dat er in de loop der jaren drie containers afgeschreven zullen worden en niet meer bijgekocht.



Mensen van de werkvloer kunnen er een bepaalde mening op na houden, en kunnen een bepaalde visie hebben op de burger veiligheid, en daarmee het wagenpark van in het bijzonder hun eigen brandweer korps.Iedere (vrijwillige) brandweerman heeft baad bij een kazerne met 25 roldeuren en achter elke roldeur een voertuig dat 1x per jaar ingezet word. Leuk toch ?! ... Ja leuk ja. klopt maar kijkend naar je eigen inkomen ben je tegelijkertijd niet van plan om onnodig veel belasting te betalen. En houd er dan rekening mee dat dit systeem niet alleen geld voor de brandweer maar voor nog veel meer overheids diensten. En zo kom je dus weer terug op dat belasting verhaal.





Aangaande de bluscapaciteit van een mobile telescoop kraan, Liebherr is momenteel de enige fabrikant welke kranen met een blusvoorziening produceert. Op de website van Liebherr is is te lezen dat zij op een maximale hoogte van 54 meter een monitor met een maximale afname van 5000ltr kunnen plaatsen. Dat betekend dat je er een zeer serieuze tankautospuit tegenover moet zitten. Er word in de brochure niet gesproken over een bijgeleverde pomp of over de eisen van een voeding.


Towerladder,  ;) niet met modder gaan gooien he met je berging filmpje. Een beetje jammer is het wel ja. Fouten worden overal gemaakt een brandweerman is hier idem aan  ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #63 Gepost op: 15 januari 2010, 09:31:59
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/2810-auto-door-het-ijs-in-naaldwijk

Dit is in mijn ogen een uitruk waar net zo goed een berger naar toe had kunnen komen. Auto blokkeert geen weg, er zijn geen mensen meer in het voertuig. Een middel-formaat bergingsauto met kraan had dit ook kunnen uitvoeren.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #64 Gepost op: 15 januari 2010, 12:49:39
Dit is in mijn ogen een uitruk waar net zo goed een berger naar toe had kunnen komen. Auto blokkeert geen weg, er zijn geen mensen meer in het voertuig. Een middel-formaat bergingsauto met kraan had dit ook kunnen uitvoeren.

Vandaar dat ik hem even plaats, dit zijn de dingen waar ik het topic voor geopend heb met bijbehorende vraag ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #65 Gepost op: 15 januari 2010, 15:18:54
Dit vind ik prima te 'verantwoorden' (als je dat zo moet noemen).

Ten eerste vanwege het milieuaspect. De kans op verontreiniging van het water wordt groter naarmate de tijd vordert, dus hoe eerder dat ding eruit is, hoe beter.
Ten tweede omdat de kans op vervolgmeldingen afneemt. Je zet dat ding op de kant en de berger pikt 'm op. De rest van het circus kan met vervolg en heeft er geen omkijken meer naar.

Overigens zie ik nergens staan dat de brandweer van tevoren zekerheid had dat de persoon uit het voertuig was (en niet eronder lag bijvoorbeeld). Wellicht werd later pas bekend dat die terug was naar de zaak.

Wat mij betreft geldt trouwens ook dat als dat ding toch t.p. is, laat 'm dan vooral die klus opknappen. In verband met snelle incidentafhandeling is dat ook wel wenselijk. Gewoon een stukje collegialiteit en goede samenwerking O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #66 Gepost op: 15 januari 2010, 16:16:39
Gewoon een stukje collegialiteit en goede samenwerking O0

Er loopt een zelfde soort discussie in het reddingsbrigade board, een daar schreeuwt een ieder moord en brand over ''broodpikkerij'' ... (reddingsbrigade's die klusjes ''pikken'' voor proffesionele bergers)
Met de nieuwe IM regels is ''lang wachten'' al niet meer van toepassing en nu zal er ook zowiezo 1 politiewagen moeten blijven wachten op de berger.
Of de auto dan in de sloot ligt en aangepikt moet worden of dat de berger dit moet doen maakt dan ook niet zoveel meer uit ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


lauran.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #67 Gepost op: 15 januari 2010, 19:37:41
Zo, Even koolen op het vuur gooien ;) ..

De reden van de aanwezigheid van een brandweer kraan zal altijd discutabel blijven kijk naar mijn vorige reactie.

Wat ik me dan weer afvraag als ik deze foto's zie wat het opleiding niveau van de bemanning van de kraan is. Niks ten nadele van deze mensen dat voorop! echter zie ik een verschil tussen een werkwijze van een externe kraanmachinist en met de bemanning van deze kraan.

Het hijsblok van de kraan staat vermoed ik standaard ingeschoren op 4 draden. Je scheert je hijsblok in omdat je langs die weg de hijskabel sterker maakt. De gemonteerde hijskabel zal als ik goed gok een reeptrek hebben tussen de 3 en 5 ton. dat betekend uitgaande van 5 ton dat men nu 20 ton kan hijsen bij de juiste vlucht. Nadeel hiervan is dat het gewicht van het hijsblok en de last verdeeld word over 4 draden. In de winter gebeurt het meer dan eens dat de hijskabel vastvriest op de hijstrommel. laat je nu de kabel zakken kan het zijn dat de kabel blijft liggen en dat de trommel afrolt. dit is te vergelijken met een werphengel, De draad zal zich als een spaghetti verspreiden over de mast en onbruikbaar worden. dit alles is op te lossen wanneer men een zwaar gewicht monteerd. hoe meer draden er door de kop van de mast lopen (en het hijsblok) hoe zwaarder het gewicht dient te zijn.


Andere kant van de stuiver is dat de kraan vermoedelijk binnen gestalt staat en dus voorverwarmd word op een temperatuur a 10 - 20 graden.

Op de foto's kun je niet goed zien hoe de kraan afgestempeld staat, staat deze op schotten of niet?! .. De schotten zorgen voor de verdeling van de stempeldruk. Meestal kun je een kraan gemakkelijk afstempelen op asfalt echter ben ik hier in de winter voorzichtiger mee. De hardheid van de grond brengt ook nadelen mee, Ipv wegzakken scheurt het dan helemaal open.



Beide zijn geen kritiek punten!
Wat voor opleiding genieten deze mensen? ..

Om het verwijt "burger kraan bedrijven kunnen nog minder als die van de brandweer" te voorkomen zal ik zelf even de link plaatsen :P .. Nogmaals iedereen maakt fouten, Hoewel dit wel een hele hele hele hele hele stomme is! ..

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/2-ongevallen/2558-mobiele-kraan-valt-om-den-haag
Wat is er gebeurd, Zonder dat de kraan afgestempeld staat is de kraan gaan zwenken, of de machinist heeft dit niet in de gaten gehad of de zwenkrem was niet geactiveerd. Met een dergelijke hoeveelheid ballast zal de kraan bijna altijd om gaan. Voeg daar een ongeveer 70 graden opgetopte mast aan toe tja dan krijg je een dergelijk resultaat.

http://www.nufoto.nl/fotos/128773/bouwkraan-valt-om-bij-rooien-bomen-hintham.html
Wat is er gebeurd, Bomen rooien is gevaarlijk werk, waarom? .. je kunt zeer slecht inschatten wat het gewicht van de boom is. Vermoedelijk is de strop omhoog geschoten waardoor de grote hoeveelheid mast een deftige klap gemaakt heeft en de kraan vervolgens achterover gegooid heeft. Kun je hier veel aan doen? ... Nee, Echter moet je bij het rooien van bomen indien niet nodig zoveel mogelijk mast ingeschoven laten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #68 Gepost op: 16 januari 2010, 12:10:51
In de winter gebeurt het meer dan eens dat de hijskabel vastvriest op de hijstrommel. laat je nu de kabel zakken kan het zijn dat de kabel blijft liggen en dat de trommel afrolt. dit is te vergelijken met een werphengel, De draad zal zich als een spaghetti verspreiden over de mast en onbruikbaar worden. dit alles is op te lossen wanneer men een zwaar gewicht monteerd. hoe meer draden er door de kop van de mast lopen (en het hijsblok) hoe zwaarder het gewicht dient te zijn.

Andere kant van de stuiver is dat de kraan vermoedelijk binnen gestalt staat en dus voorverwarmd word op een temperatuur a 10 - 20 graden.

De vraag is, hoe snel vriest zoiets vast bij een temperatuur van bijvoorbeeld -10 ? Gaat dat ook sneller als je rijdt, of is die factor (gevoelstemperatuur) alleen bij mensen van toepassing? Misschien niet het juiste voorbeeld, maar waarschijnlijk zit er wat vocht in de versnellingskabel van mijn fiets. Als hij uit een verwarmde omgeving vertrek dan is er niets aan de hand, maar al snel kan ik niet meer schakelen, soms zelfs al binnen 10 minuten. Misschien loopt het allemaal zo'n vaart niet, maar voordat die kraan ter plaatse is en daadwerkelijk begint te draaien, dan kun je al snel 20 minuten verder zijn.. Beetje extra vet? :)


lauran.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #69 Gepost op: 17 januari 2010, 19:29:40
Een goed ingevette hijskabel is sowieso noodzakelijk om het hele zooitje goed te laten draaien. Wel zul je na een x aantal draai momenten je schijven nest en haak moeten controleren op het vol lopen met vet.

Het vast vriezen van een hijskabel heeft niet te maken met rijwind. Het heeft alleen maar toepassing als de kraan buiten gestald staat (dus een erg slecht voorbeeld) de kabel vriest vast op de trommel. Als de kabel goed op spanning opgerold is ligt deze dusdanig strak tegen elkaar dat hij op dat punt zal vast vriezen.

Uitgaande van een temperatuur van -3 kun je deze verschijnselen al hebben, Daar wanneer er vocht op de trommel ligt (een simpele regenbui) zal dit proces zich enkel versnellen. De temperatuur is niet zo zeer van toepassing alsmede het aantal uren dat de machine in de kou staat.