http://www.ad.nl/binnenland/2673838/lsquoHet_is_nu_verboden_om_de_open_haard_te_stokenrsquo.htmlmaandag 06 oktober 2008
‘Het is nu verboden om de open haard te stoken’
Door PETER DE KNEGT
HOOFDDORP - ,,Zondagmorgen keek ik naar de beelden van de brand in Zaandam en dan komt toch alles weer terug.
Vannacht schrok ik plotseling weer om half twee wakker. Je ziet het weer voor je eigen ogen gebeuren. Dan moet ik er uit.’’
Meneer Vianen klemt zijn sigaar in de hand in zijn tuintje dat uitziet op de uitgebrande woningen in Hoofddorp. Hij en zijn vrouw zagen ze zeven weken geleden in vlammen opgaan. Daar, aan de andere kant van het pleintje aan de Koning Willem I Laan, vluchtten angstige bewoners hun huizen uit. Niemand kwam om. ,,Die nacht droomde ik dat een Pakistaans meisje dat in een van die huizen woonde in de vlammen was omgekomen.’’
,,Brandveiligheid? Ach, meneer ze hebben hier twee brandmelders geplaatst en een stopcontact vastgezet. Ook mag mijn zoon pertinent niet meer roken op zijn kamer en is het verboden de openhaard te stoken, alhoewel die mensen daar dat wel nog steeds doen. Alles gaat in de doofpot. Hoofddorp moet toch groeien.’’Het volksbuurtje in Hoofddorp ligt er zonnig en verlaten bij op maandagmiddag. De ramptoeristen zijn vertrokken. De geblakerde resten van huisraad, zwarte bakstenen, vuilgroene deuren en hoge hekken vormen de treurige herinnering aan de ‘zomerse brand’
Buurtbewoonster A. Bogers schrok afgelopen zondag wel even toen ze de brand in Zaandam zag. ,,Ze hebben daar dezelfde dakconstructie. Het was een rare gewaarwording om te zien. Toch voel ik mij niet onveilig.13 oktober laat de woningbouwvereniging op een informatieavond weten welke verdere stappen er worden genomen. Ze zullen de plannen na deze tweede brand wel aanpassen.’’
Ook Bogers kreeg een brandmelder. ,,Verder was alles pico bello in orde bij mij.’’
Ilse de Scendre heeft geen goed woord over voor de veiligheid van de huizen. ,,Het is zo oud hier. Een likje verf en dat is het dan. De buurt moet plat en brandveiliger worden opgebouwd.’’ Bij Monique Paap valt geen angst te bespeuren. ,,Deze huizen staan er al 60 jaar en er is nooit iets gebeurd, al blijft het wel vreselijk.’’
Het echtpaar Gusta en Nico, dat sinds de brand tijdelijk in een flatje elders woont, mist het buurtje vreselijk, zo laten ze vrienden op nummer 138 weten. ,,En er liggen ook nog fotoboeken en sieraden van hen in het huis waar ze niet bij kunnen. Vreselijk.’’ Ook de koelkasten staan nog vol eten. ,,Dat stinkt vreselijk.’’ Maar erger nog is de achtergebleven urn van een overleden echtgenoot die ergens in de puinhopen is achtergebleven. ,,En dan willen ze dat al die mensen een afstandsverklaring tekenen van hun spullen. Dat kunnen ze toch niet menen?’’