Duizenden brandgevaarlijke huizen in de Haarlemmermeer
Veelgestelde vragen over brandveiligheid van woningen11 december 2008 - www.haarlemmermeer.nlOp 11 december 2008 hebben ruim 5.200 woonadressen een brief van de gemeente en Ymere gekregen
vervolg:Antwoorden op algemene vragen
Vraag 8: kan ik zelf nagaan of mijn woning voldoet aan de bouweisen?
Als leek kunt u dit niet of nauwelijks bepalen. Het is aan deskundigen om aan de hand van dossieronderzoek en een onderzoek ter plaatse vast te stellen of er sprake is van voldoende weerstand tegen branddoorslag. De wettelijke eis hiervoor is 20 minuten weerstand tegen branddoorslag bij bestaande woningen. Voor nieuwbouw woningen is dit 30 minuten.
Vraag 9: wat gaat er gebeuren als mijn woning mogelijk niet voldoet aan de bouweisen?
Nadat wij alle woningen die niet aan de eisen voldoen in kaart hebben gebracht, wordt een plan van aanpak op maat gemaakt. Elke woonblok of rij huizen is namelijk verschillend. Daarbij gaat het om huurwoningen en om koopwoningen. Het plan van aanpak wordt ook afgestemd op de richtlijn van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). VROM maakt eind 2008 begin 2009 deze richtlijn bekend. Voor ons is de richtlijn bepalend voor wat er zal gaan gebeuren. Wij plaatsen de op onze website richtlijn, zodra deze beschikbaar is.
Vraag 10: welke eisen stelt het Ministerie van VROM?
De wettelijke eisen staan in het Bouwbesluit. Het ministerie onderzoekt nog hoe in Nederland omgegaan moet worden met woningen die qua brandveiligheid niet voldoen aan de wettelijke eisen. Het ministerie verwacht eind 2008, begin 2009 meer hierover bekend te maken. Kijk voor informatie op de website het Ministerie van VROM:
www.vrom.nl.
Vraag 11: gaat de gemeente in navolging van Ymere woningen aanpassen?
De gemeente Haarlemmermeer voert eventuele aanpassingen aan de woningen niet zelf uit. De eigenaar van de woning is namelijk zelf verantwoordelijk voor het aanpassen van zijn/haar woning.
Vraag 12: wanneer is het zeker of er wel of niet wat aan de hand is?
Pas na het bouwtekeningonderzoek én onderzoek ter plaatse is zeker of uw woning een verhoogd risico van branddoorslag heeft of niet. Wij weten hier pas na het eerste kwartaal 2009 meer over.
Vraag 13: wie is verantwoordelijk voor het gebrek aan de koopwoning?
De eigenaar van een woning is verantwoordelijk voor de staat van die woning. Is er een (verborgen) gebrek dan is de eigenaar dus voor het herstelen verantwoordelijk en voor de gevolgen als het gebrek niet hersteld is. (Soms is het mogelijk de vorige eigenaar aansprakelijk te stellen voor een gebrek.) (Bron: Vereniging Eigen Huis).
Vraag 14: moeten alle ontvangers van een brief (huurders en eigenaren) nu al hun woning gaan aanpassen?
Nee, dat hoeft nog niet. Alleen bewoners van woningen waarvan wij nu vermoeden dat er een risico voor branddoorslag kan bestaan, hebben deze brief gekregen. Na bouwtekeningonderzoek, veldwerk en inspecties weten de gemeente en Ymere pas welke woningen een groter risico voor branddoorslag hebben. Met de eigenaren en huurders van deze woningen overleggen we hierover in 2009. Wij zullen nog een nader besluit nemen over eventuele aanpassingen.
Vraag 15: zijn preventiemaatregelen (zoals ophangen rookmelders) verplicht?
Wij bevelen het u aan, het is niet verplicht. Als u uw verantwoordelijkheid neemt hierin, dan vergroot u uw eigen veiligheid. Dat is met name verstandig.
Vraag 16: ik heb geen brief gehad maar mijn buurman die in hetzelfde blok huizen woont wel. Wat moet ik doen?
Als u een huis huurt van Ymere belt u dan met 0900 699 90 00 (lokaal tarief). En als u eigenaar bent of huurt van een andere (particuliere) verhuurder belt u dan met de gemeente met 0900 18 52 (lokaal tarief ). U ontvangt dan alsnog de brief.
Vraag 17: om welke daken en bouwjaren gaat het?
Bij de inventarisatie hebben we rekening gehouden met twee criteria, namelijk met de dakconstructie en het bouwjaar van de woning. Bij de dakconstructies gaat het om woningen met platte daken (een, twee en of drie laags) en hellende zadeldaken. De bouwperiodes waarnaar gekeken is, zijn:
1976-1992
1966-1975
1946-1965
1901-1945
voor 1901
Antwoorden op vragen over Ymere
Vraag 18: ik huur een dergelijke woning van Ymere. Wat betekent dat voor mijn jaarlijkse huurverhoging?
Op dit moment onderzoeken we of de uw woning deze dakconstructie heeft. Ook als deze constructiefout daadwerkelijk wordt geconstateerd blijft de jaarlijkse huurverhoging van kracht.
Vraag 19: ik heb een woning van Ymere gekocht. Kan ik Ymere aansprakelijk stellen indien dit verborgen gebrek inderdaad wordt geconstateerd?
Ja. U kunt in dit geval het beste een brief sturen aan Ymere, afdeling verkoop, Postbus 2412, 1000 CK Amsterdam
Vraag 20: om hoeveel woningen gaat het voor Ymere?
Ca. 4.000 in Haarlemmermeer. Hoeveel woningen in het totale bezit van Ymere een dergelijke constructie hebben is op dit moment niet bekend. De situatie moet overal apart worden onderzocht.
Vraag 21: wat is de rol van Ymere bij brandpreventie?
Ymere adviseert haar huurders brandmelders te installeren. Brandmelders kopen en monteren de huurders zelf. Via de website van de brandweer is meer informatie over preventie te vinden. Net als de brandverzekering, ook dit betaalt een huurder zelf.
Vraag 22: wat doet Ymere voor haar huurders die zo'n dakconstructie hebben?
Op dit moment brengt Ymere in samenwerking met de gemeente in kaart om welke woningen het gaat. In het eerste kwartaal van 2009 worden de woningen bekeken. Op basis daarvan en op basis van de ontwikkelingen en inzichten bij het Ministerie van VROM maakt Ymere een gericht plan van aanpak op de situatie per complex of huizenblok.
Antwoorden op vragen over kosten en verzekeringen
Vraag 23: wat zijn de kosten als ik mijn woning wil aanpassen?
Daar is nog niets over bekend. De kosten zijn afhankelijk van de staat van uw woning, de dakconstructie, de gebruikte materialen, de gepleegde aanpassingen in het verleden en de aard van het gebrek. Kortom: de kosten zijn afhankelijk van de noodzakelijke maatregelen. Ymere biedt particuliere eigenaren aan om bij de aanpassing/renovatie van de huurwoningen aan te haken om zo een kosten- en organisatievoordeel te behalen vergeleken met een individuele particuliere opdracht aan een aannemer die aanpassingen verzorgt.
Vraag 24: is er een subsidie voor particuliere huiseigenaren om de verbouwing te betalen?
Nee, er is geen subsidie voor huiseigenaren om de verbouwing van hun woning te bekostigen. De eigenaar van de woning is zelf verantwoordelijk voor de brandveiligheid van zijn of haar woning.
Vraag 25: moet mijn opstalverzekering aangepast worden voor of na de aanpassing van mijn woning? Als de woning voldoende is verzekerd en de woning is niet aangepast, dan blijft deze voldoende verzekerd. Als de woning is aangepast en de herbouwwaarde van de woning is toegenomen, dan verdient het aanbeveling de opstalverzekering te verhogen. (Bron: Verbond van verzekeraars.
www.verzekeraars.nl )
Vraag 26: ben ik voor de bouwkundige aanpassingen verzekerd (middels mijn opstalverzekering)?
Nee, de verzekering dekt alleen de schade die veroorzaakt is door de in de polis genoemde gedekte gebeurtenissen en dat zijn geen bouwkundige aanpassingen.
(Bron: Verbond van verzekeraars.
www.verzekeraars.nl )
Vraag 27: ben ik verzekerd als er het mij bekend is dat mijn woning niet aan de bouweisen voldoet (notificatie risicowoning) en er brand uitbreekt? Zolang een verzekerd object voldoet aan de omschrijving die op de polis staat (bijv. woonhuis, van steen gebouwd, met pannen gedekt) is er dekking. Indien een notificatie gegeven wordt omdat het een 'bouwval' is dan kan mogelijk een beroep gedaan worden op de uitsluiting slecht onderhoud/constructiefouten die in de meeste polissen staat. (Bron: Verbond van verzekeraars.
www.verzekeraars.nl )
Vraag 28: vergoedt de inboedelverzekering mijn inboedel, als het huis uitbrandt door dit gebrek?
Ja, de polis is hier duidelijk over (Bron: Verbond van verzekeraars.
www.verzekeraars.nl )
Vraag 29: en als de brand bij mijn buurman uitbreekt, en de brand slaat door, hoe zit het dan met de (inboedel)verzekering?
De schade aan uw inboedel valt onder uw eigen inboedelverzekering. (Bron: Verbond van verzekeraars.
www.verzekeraars.nl )
Vraag 30: wie is er aansprakelijk voor branddoorslag? (+gevolg)
Afspraak tussen de verzekeraars is, dat iedere verzekerde persoon zij/haar eigen deel betaalt. Een verzekeraar kan wel op een veroorzakende particulier regres nemen indien sprake is van opzet (opzettelijk brandstichten) of indien er sprake is van een misdrijf waarvoor men veroordeeld is.
Voor branddoor- of overslag is het moeilijk iemand aansprakelijk stellen. Men moet dan rekening houden met bouwnormen, verleende vergunningen, aantoonbare toename/oorzaak van de schade enz. En dat is nog niet zo eenvoudig. De definitie constructiefout in de zin van de polis gaat dan ook spelen. Dit moet per geval beoordeeld worden. (Bron: Verbond van verzekeraars.
www.verzekeraars.nl )