Reddingsbrigade Amsterdam

Auteur Topic: Reddingsbrigade Amsterdam  (gelezen 6507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

walter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • amsterdamse reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 8 april 2010, 12:40:11

En ik vraag me inderdaad af wat de amsterdamse reddingsbrigade aan operationele taken uitvoert en op welke wijze? Als ik zo een beetje rondneus op de site krijg ik niet echt het idee dat er regulier veel aandacht aan wordt besteed en het zwemmen toch meer de hoofdtaak is, dit is zeker niet negatief bedoelt. Ik heb al meer verhalen gehoort dat de gemeente Amsterdam niet zo open staat voor waterhulpverlening (IJmeer etc.)... Misschien voor jullie een kans om in te springen, in samenwerking met de brandweer en gesteund door het RVR project :)

nee, wij hebben idd geen operationele taak binnen amsterdam,en daar zal je ook niets van terug vinden op het net want wij hebben nog geen site. is wel in de maak. wij zijn ooit in het verleden met ijburg i.s.m. de knrm bezig geweest, alleen heeft de gemeente ook daar de handen vanaf getrokken , zij wilde geen geld leveren. wij staan hier nog steeds voor open.

wij zijn voornamelijk aanwezig bij evenementen in amsterdam, zo'n 10 stuks per jaar. helaas hebben wij geen eigen onderkomen meer, waardoor ook onze beveiliginsgroep enorm verkleint is, je hebt dan weinig meer te bieden. instruktie- en bestuurs tekort dus ga je je prioriteiten ook anders leggen. wat betreft de brandweer, ja wat zal ik zeggen, ik heb 2 jaar geleden een gesprek gevoerd met de hoofd oov van de brw a'dam, de eerste vraag die hij mij stelde was : " denk je dat jullie serieus genomen worden" rest my case zou ik zeggen( voor de rest wel een goed gesprek gehad). we hebben nu wel sinds een jaar een plek op de kazerne Amstelveen gekregen zodat onze boten nu binnen staan. we zullen ook dit jaar een oefeningetje gaan draaien met amstelveen , deze kazernemanager snapt wel de bedoeling van de reddingsbrigade en we zijn nu wel bekend bij de meldkamer, maar aangezien onze aanrij tijd vrij lang is zullen wij alleen gebeld worden bij langdurige incidenten.

gr. Walter


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 8 april 2010, 12:52:14
Ik vind dat het rommeling is rond de veiligeid bij waterevenementen.
En dat hebben we voor een groot deel aan ons zelf te danken.

Het goede voorbeeld is de vereniging GHOR Nederland, die heeft een Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen opgesteld en zoiets zouden wij ook moeten doen.

De bond zou daar leidend in dienen te zijn. En de kennis die bij diverse brigades (oa IJmuiden, Bloemendaal, Den Helder, Zwolle, Almere, Den Bosch) aanwezig is kunnen gebruiken voor een algemeen geldende handreiking veiligeid bij waterevenementen.

Als een gemeente zo'n handreiking negeert, heeft ze een groot probleem als het mis gaat, veel gemeenten zijn daar gevoelig voor en stellen eisen in de vergunning op basis van de Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen.

Wij hebben het hier intern ook al eens over gehad, ik zou dit echt een hele goede stap vinden.

Een landelijke handreiking hangt wat mij betreft wel een beetje samen met de ontwikkeling van de RVR: als je de gemeentes landelijk zo ver krijgt dat ze de inzet van een reddingsbrigade aan organisatoren van evenementen gaan verplichten, dan moeten die reddingsbrigades er wel zijn en ook een bepaalde kwaliteit kunnen bieden.

Misschien moet dit een landelijke handreiking wel de volgende stap zijn in de RVR?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #22 Gepost op: 8 april 2010, 12:53:06
;D Dorusz toch. wat dacht je, ik ga hem eens uit de tent lokken?  ;D
Bedankt Henk voor alle uitleg  O0
Kees  8)

 ;D ;D ;D O0

Maar even serieus; ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat er qua sturing/overleg en 'alle neuzen dezelfde kant op' nog een hoop verbeterd kan worden bij de de RN.
Daar is dit forum bijna dagelijks een voorbeeld van.
Ongeacht of het nou een stichting,bond of vereniging is. ;)


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #23 Gepost op: 8 april 2010, 12:53:53
nee, wij hebben idd geen operationele taak binnen amsterdam,en daar zal je ook niets van terug vinden op het net want wij hebben nog geen site. is wel in de maak. wij zijn ooit in het verleden met ijburg i.s.m. de knrm bezig geweest, alleen heeft de gemeente ook daar de handen vanaf getrokken , zij wilde geen geld leveren. wij staan hier nog steeds voor open.

wij zijn voornamelijk aanwezig bij evenementen in amsterdam, zo'n 10 stuks per jaar. helaas hebben wij geen eigen onderkomen meer, waardoor ook onze beveiliginsgroep enorm verkleint is, je hebt dan weinig meer te bieden. instruktie- en bestuurs tekort dus ga je je prioriteiten ook anders leggen. wat betreft de brandweer, ja wat zal ik zeggen, ik heb 2 jaar geleden een gesprek gevoerd met de hoofd oov van de brw a'dam, de eerste vraag die hij mij stelde was : " denk je dat jullie serieus genomen worden" rest my case zou ik zeggen( voor de rest wel een goed gesprek gehad). we hebben nu wel sinds een jaar een plek op de kazerne Amstelveen gekregen zodat onze boten nu binnen staan. we zullen ook dit jaar een oefeningetje gaan draaien met amstelveen , deze kazernemanager snapt wel de bedoeling van de reddingsbrigade en we zijn nu wel bekend bij de meldkamer, maar aangezien onze aanrij tijd vrij lang is zullen wij alleen gebeld worden bij langdurige incidenten.

gr. Walter

Wordt het dan niet eens tijd om RB Amstelveen, Amsterdam en RTA te fuseren zodat in het kader van de RVR binnen de veiligheidsregio A-A een serieuze partner ontstaat?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #24 Gepost op: 8 april 2010, 18:06:43
;D ;D ;D O0

Maar even serieus; ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat er qua sturing/overleg en 'alle neuzen dezelfde kant op' nog een hoop verbeterd kan worden bij de de RN.
Daar is dit forum bijna dagelijks een voorbeeld van.
Ongeacht of het nou een stichting,bond of vereniging is. ;)

De juridische organisatie-vorm is niet direct belang, maar wel de sturingsvorm: iedere reddingsbrigade is een eigen organisatie met volledige zeggenschap over eigen mensen en materiaal. Zoals ik de vergelijking zie tussen KNRM en KNBRD is dat KNRM een dictatuur is (onder de directie) en KNBRD een democratie. Dit heeft ieder zijn voor- en nadelen ;)

En 'alle neuzen dezelfde kant op' is niet per definitie goed: in de wetenschappen rond organisatie en management wordt de laatste jaren steeds vaker gewezen op de grote voordelen van diversiteit. Dit leidt tot meer creativiteit, innovatie en vaak meer gedegen besluiten omdat er vanuit meerdere perspectieven gekeken wordt. Je hebt wel een sterke (charismatische) leider nodig om dit tot een succes te laten worden en om te voorkomen dat het niet verzandt in eindeloze discussies. Naar mijn mening is die nu gevonden in zowel de directeur als de voorzitter en heeft dit ook al tot enkele goede resultaten geleid.

Er kan nog een hoop verbeterd bij RN, maar er zijn de laatste tijd (en dan heb ik het eerder over maanden dan jaren) echt een paar hele grote stappen gezet.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #25 Gepost op: 8 april 2010, 20:56:53
Er kan nog een hoop verbeterd bij RN, maar er zijn de laatste tijd (en dan heb ik het eerder over maanden dan jaren) echt een paar hele grote stappen gezet.

Das goed nieuws voor de hulpverlening in Nederland.
Wij kijken met belangstelling uit naar de praktijk van deze grote stappen. ;)