Negentig Duitsers onwel na lek(?) blusgasinstallatie - Mönchengladbach 16-8-2008

Auteur Topic: Negentig Duitsers onwel na lek(?) blusgasinstallatie - Mönchengladbach 16-8-2008  (gelezen 4181 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Zoals mijn zeer gewaardeerde collega Tijgernest al eens in een ander topic over koolmonoxide en kooldioxide heeft gemeld:
Citaat
Hou er rekening mee, dat een zuurstofmeter onvoldoende veiligheid biedt! Onze uitademingslucht bevat maximaal 4% CO2. Bevat de buitenlucht meer dan 4 % CO2, dan is er in principe nog ruim genoeg zuurstof in de lucht om te ademen. En dus zal een O2-meter dan vaak nog niet in alarm gaan. Echter: omdat onze longen hun CO2 niet meer kwijt kunnen (er zit meer in de buitenlucht dan in de longen) kun je stikken terwijl er nog voldoende zuurstof in de lucht zit. Het O2 kan je lichaam niet meer in omdat de CO2 er niet uit kan. Daarom: als je ooit denkt dat er sprake kan zijn van een CO2-lek, gebruik dan niet alleen je zuurstofmeter maar gebruik ook ademlucht! Hou er bovendien rekening mee dat CO2 zwaarder is dan lucht, en daardoor in lage ruimten zoals kelders blijft hangen.

In dit specifieke geval ging het om een verffabriek in een dal waarbij de meteocondities uitermate ongunstig waren:windstil en droog. Dit betekent dat er een stevige deken van CO2 in het dal kon ontstaan.

De grootte van de CO2-voorraad in de blusinstallatie moet enorm geweest zijn. Wellicht was het een centrale installatie die meerdere ruimten moest dekken waarbij uitgegaan werd van gelijktijdigheid. En blijkbaar is er iets mis gegaan waardoor veel meer CO2 wegliep dan noodzakelijk was en was dit ook niet tijdig te stuiten door handmatig ingrijpen.

Van zo'n fenomeen maar dan met een blusschuiminstallatie bestaan nog prachtige foto's en video-opnamen van een Amerikaanse hangaar.
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)

Van zo'n fenomeen maar dan met een blusschuiminstallatie bestaan nog prachtige foto's en video-opnamen van een Amerikaanse hangaar.

geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Bij iedere brand komt CO2 vrij en dan roepen brandweer en gemeente om het hardst dat er geen gevaarlijk stoffen zijn vrijgekomen...
Maar, als CO2 de O2 verdringt is dus het probleem niet de CO2 maar het gebrek aan zuurstof (O2). Dus in hoeverre het vergiftiging is laat ik maar even in het midden. Daar heeft een ander dan weer meer verstand van.
CN NRK


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Dat een blusgasinstallatie dit kan veroorzaken....  ;) Ook in Nederland zitten in veel gebouwen dit soort installaties.  :)

Wij hebben ook twee gebouwen met een blusgasinstallatie. maar dat betrefd dan meer technische ruimten niet groter dan 40 m2.
3 grote beukers van flessen om het gas in te pompen. en dat voor zo'n "kleine" ruimte??  Hoeveel flessen hebben er dan wel niet in die verffabriek gestaan??


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Bij iedere brand komt CO2 vrij en dan roepen brandweer en gemeente om het hardst dat er geen gevaarlijk stoffen zijn vrijgekomen...

CO2 is een volstrekt normaal gas dat vrijkomt bij een gewone brand, kampvuur, geiser, open haard etc. Alle organische producten (= producten waarin koolstof zit) vormen bij verbranding CO2 (als er genoeg zuurstof is) of deels ook CO en roet (C) als er onvoldoende zuurstof beschikbaar is.

Een stof is gevaarlijk wanneer er teveel van is. Dat geldt voor CO2 (waarbij in geval van brand het gas door de hitte wordt opgestuwd en dus niet zoals bij een CO2-lek laag blijft hangen) maar ook voor water. Aangezien je in water kunt verdrinken, door onderkoeling kunt overlijden, door bevriezing kunt doodvriezen, door stoom kunt verbranden en door teveel water drinken kunt overlijden, zou je met jouw redenering ook de brandweer kunnen beschouwen als "verspreiders van gevaarlijke stoffen" wanneer ze blussen met water.

Laten we op dit forum svp niet meedoen met ideeën over samenzweringen door overheidsdiensten die standaard opzettelijk foutieve informatie zouden verspreiden! De persberichten zijn regelmatig ongelukkig, soms dom, en soms word ik er als AGS ook kwaad om als weer eens wordt gezegd dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen - waar doe ik dan nog metingen voor! Vaak ook geeft de persvoorlichter een genuanceerder beeld, maar worden die te lange genuanceerde berichten samengevat met de vermaledijde zin "er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen". Helaas vrees ik dat ik me daarover nog vele jaren zal moeten ergeren, maar vooruit, ook dat hoort bij het vak. En intussen zullen de AGS'en - en zullen onze voorlichters met ons - blijven proberen de juiste nuance in de persberichten gepropt te krijgen.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter