Bij iedere brand komt CO2 vrij en dan roepen brandweer en gemeente om het hardst dat er geen gevaarlijk stoffen zijn vrijgekomen...
CO2 is een volstrekt normaal gas dat vrijkomt bij een gewone brand, kampvuur, geiser, open haard etc. Alle organische producten (= producten waarin koolstof zit) vormen bij verbranding CO2 (als er genoeg zuurstof is) of deels ook CO en roet (C) als er onvoldoende zuurstof beschikbaar is.
Een stof is gevaarlijk wanneer er teveel van is. Dat geldt voor CO2 (waarbij in geval van brand het gas door de hitte wordt opgestuwd en dus niet zoals bij een CO2-lek laag blijft hangen) maar ook voor water. Aangezien je in water kunt verdrinken, door onderkoeling kunt overlijden, door bevriezing kunt doodvriezen, door stoom kunt verbranden en door teveel water drinken kunt overlijden, zou je met jouw redenering ook de brandweer kunnen beschouwen als "verspreiders van gevaarlijke stoffen" wanneer ze blussen met water.
Laten we op dit forum svp niet meedoen met ideeën over samenzweringen door overheidsdiensten die standaard opzettelijk foutieve informatie zouden verspreiden! De persberichten zijn regelmatig ongelukkig, soms dom, en soms word ik er als AGS ook kwaad om als weer eens wordt gezegd dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen - waar doe ik dan nog metingen voor! Vaak ook geeft de persvoorlichter een genuanceerder beeld, maar worden die te lange genuanceerde berichten samengevat met de vermaledijde zin "er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen". Helaas vrees ik dat ik me daarover nog vele jaren zal moeten ergeren, maar vooruit, ook dat hoort bij het vak. En intussen zullen de AGS'en - en zullen onze voorlichters met ons - blijven proberen de juiste nuance in de persberichten gepropt te krijgen.