Reddingsbrigades in geldnood

Auteur Topic: Reddingsbrigades in geldnood  (gelezen 5071 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Gepost op: 17 augustus 2008, 13:09:09
Reddingsbrigades in geldnood
Uitgegeven: 17 augustus 2008 09:22
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2008 09:23

AMSTERDAM - De hulpverlening van ongeveer een kwart van de reddingsbrigades in Nederland lijdt onder geldnood en een tekort aan vrijwilligers.
Inertia Stock

De directeur van Reddingsbrigade Nederland Raymond van Mourik bevestigt zaterdagavond een bericht hierover op RTL Nieuws.

Nederland telt 183 reddingsbrigades met in totaal zo'n vijfduizend vrijwilligers. Zo'n 45 brigades zouden ernstige problemen hebben. "Die hebben bijvoorbeeld geen reserveboten of kunnen door hoge brandstofkosten minder vaak het water op", legt Van Mourik uit.

Uitrukken

Door stijgende kosten en een dalend ledental, lijkt het probleem gestaag groter te worden voor meer brigades. "Tegelijkertijd moeten reddingsbrigades steeds vaker uitrukken."

Dit jaar rukten reddingsbrigades al minstens 5629 keer uit. Dat is volgens Van Mourik meer dan in voorgaande jaren. Hoeveel meer is echter onduidelijk, omdat dit jaar een ander registratiesysteem is ingevoerd. "Maar verschillende reddingsbrigades hebben aangegeven dat vaker hulp moet worden verleend, vooral aan kinderen in nood", aldus Van Mourik.

Contributie

De ernst van de situatie verschilt sterk per brigade. Dat komt volgens de directeur door de verschillende manieren waarop geld wordt binnengehaald. Alle brigades halen geld binnen door contributie, maar sommige reddingsbrigades krijgen ook subsidie van gemeenten. Bovendien doneren sommige bedrijven sponsorgeld.

De oplossing voor het probleem zoekt Reddingsbrigade Nederland in de eerste plaats bij zichzelf. "Zo onderzoeken we nu hoe we door samenwerking kosten kunnen besparen en hoe we als overkoepelend orgaan de reddingsbrigades goedkoper aan materiaal kunnen helpen."

Daarnaast zegt Van Mourik alle gemeenten te willen oproepen om reddingsbrigades te ondersteunen met subsidies. Ook wil de directeur meer vrijwilligers werven en bedrijven bereid krijgen om sponsorgeld te geven.

Zelf denk ik dat veel brigades (binnenwater) zelf ook negatief tegen sponsoren aankijken, het staat immers niet professioneel, of wel?

Reacties iemand?  :)

343, never forget.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2008, 13:28:00
Ik wil daar nog een onderwerp over beginnen. Ik ben in Portugal met vakantie geweest en zag dat alles zo goed geregeld was dat er zelfs de blauwe vlag wapperde.

Alles gesponsord door de plaatselijke middenstand. Personeel van de strandtent was ook meteen beachguard. De jetski's en RIB's van de verhuurder werden als reddingsboot ingezet. Een heel lang touw was gespannen vanuit zee naar het strand waarmee je je door stoming meegesleurd zelf naar de kant kon trekken.

Ik heb foto's ervan en als ik even tijd heb...

Audio-rent.nl sponsort HOGE naar volle tevredenheid van beiden. Audio Rent heeft exposure op evenementen als de Gay Parade, en HOGE Benzine en materiaal.

Henk

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2008, 14:31:39
Zulke brigades zijn er ook in Nederland hoor, iig voor een groot deel gesponsord. Kijk bijvoobeeld naar Callantsoog. Verder denk ik dat de brigades te eigenheimerig zijn, bang dat ze ergens aan vast zitten als ze gesponsord worden en niet meer onafhankelijk zijn.
343, never forget.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2008, 17:31:50
Ik denk ook dat er brigades zijn die zich weinig willen inspannen. Ik heb brigademensen gesproken die  roepen dat er eerst geld moet komen en dat ze dan wat kunnen. Je kunt ook zorgen dat je wat kunt (goed opgeleid zijn, voldoende personeel hebben en er ook wat eigen geld insteken) en dan zorgen dat er externe geldstromen komen. Je moet jezelf eerst verkopen (dus tonen wat je kunt, laten zien dat je daarbij kwaliteit en continuiteit levert), daarna zijn er genoeg instanties die je willen ondersteunen. Ik heb in Gelderland Zuid 2 goede voorbeelden. ;)

Overigens.............45 reddingsbrigade van de 180????? Volgens mij heeft de helft een bewakingstaak of een taak in de hulpverlening/rampenbestrijding. Dus zou 50% in financiele nood zitten.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2008, 23:18:40
De cijfers zijn volgens mij ook een beetje door elkaar gehaald: ken denk ik wel wat brigades die in dit plaatje passen, maar dat zijn juist vaak de brigades die geen bewakingsgebied hebben en alleen in het zwembad aan de gang zijn.

Als het alleen over de bewakende brigades gaat kom je inderdaad tot de conclusie dat de helft in geldnood zit en dat is wel erg veel.

En er is natuurlijk ook nog een verschil tussen 'in geldnood zitten' en 'niet alles kunnen kopen wat je wil hebben'.  ::)

Maar RN blijft hiermee wel in het nieuws komen en daarmee zijn ze goed bezig! ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2008, 19:26:07
Zulke brigades zijn er ook in Nederland hoor, iig voor een groot deel gesponsord. Kijk bijvoobeeld naar Callantsoog. Verder denk ik dat de brigades te eigenheimerig zijn, bang dat ze ergens aan vast zitten als ze gesponsord worden en niet meer onafhankelijk zijn.
Wat heet gesponsord?
Het grootste deel van de bedrijfskosten worden bekostigd vanuit de gemeente.

De gemeente wil een professionele reddingsbrigade, de gemeente betaald voor een professionele reddingsbrigade. En uiteraard moet het bestuur dan verantwoording afleggen, maar als je jezelf als brigade enigzins serieus neemt lijkt me dat geen enkel bezwaar.

(Henk: 50 jaar geleden fungeerde in Callantsoog het personeel van de strandtenten inderdaad ook strandwacht ;))
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Dreamquest

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2008, 00:35:32
even het filmpje erbij

"Reddingbrigads in geldnood"

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2008, 00:42:11
Tja, die EHBO-ruimte van Elburg (?). Ziet er inderdaad niet uit. Maar voor de brigadeleden is het een hobby, als iedereen er nu eens €50,00 insteekt kan je er best iets knaps van maken denk ik.. ;)
343, never forget.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2008, 08:28:56
Tja, die EHBO-ruimte van Elburg (?). Ziet er inderdaad niet uit. Maar voor de brigadeleden is het een hobby, als iedereen er nu eens €50,00 insteekt kan je er best iets knaps van maken denk ik.. ;)

De reddingsbrigade Harderwijk (Harderwijk 17) is een hele grote, vooraanstaande goedlopende reddingsbrigade geweest met meerdere posten langs de beide kanten van de Randmeren en aan het hoofd Willem vd Kooij. Maar intern gesteggel heeft de brigade deels ten gronde gericht en daarmee heeft ze veel krediet verspeeld bij de gemeentes.
Voorlopig rukkken de beide bravo's nog steeds regelmatig uit naar bootjes met pech. Dus als ze brandstof willen besparen...

Henk

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:22:55
Leuk als mensen een ander licht op de zaak werpen, bedankt Henk!  :)
343, never forget.