Tot op heden heb ik de volgende tussenstand:
Regio's waar men bij afhijsen van een patiënt alarmeert
HW/AL + TS (+ eventueel HV) :
13 Amsterdam
12 Kennemerland
14 Gooi- en Vechtstreek
15 Haaglanden
16 Hollands-Midden
17 Rotterdam-Rijnmond
25 Flevoland
Regio's waar men bij afhijsen van een patiënt alarmeert
HW/AL:
05 Twente
06 Noord-en Oost-Gelderland
07 Gelderland Midden
18 Zuid-Holland Zuid
19 Zeeland
20 West- en Midden-Brabant
24 Zuid-Limburg
Onbekend:
01 Groningen
02 Fryslân
03 Drenthe
04 IJsselland
08 Gelderland Zuid
09 Utrecht
10 Noord-Holland Noord
11 Zaanstreek-Waterland
21 Brabant Noord
22 Zuidoost-Brabant
23 Noord- en Midden-Limburg
Mochten er nog mensen zijn met aanvullingen dan hoor ik het graag!
Daarnaast ben ik inmiddels ook geïnteresseerd in de argumenten om voor een bepaalde uitruksterkte (wel of geen TS bij het redvoertuig) te kiezen. Dit mag zowel het formele argument van de betreffende regio zijn als jullie eigen mening of ervaring. Ik heb er inmiddels al een aantal voorbij zien komen. Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van de collega's van de ambulancediensten. Hoe kijken zij tegen de werkwijze van de brandweer aan?
Mijn eigen mening sluit aan op die van Ruud IJtsma.
ALs je het goed doet heb je aan 2 personen in het rv te kort.
De 1 staat in de korf en de ander zit op de bok.
Er is dan niemand om op bv het balkon te assisteren met het monteren van de brancard op de steun.
Ook beneden is het wel makkelijk die extra handjes.
Meestal staat het ambu personeel nog boven om hun spullen in de pakken...
Ik merk bovendien dat het steeds vaker voorkomt dat we zwaarlijvige patiënten moeten afhijsen en dan is het helemaal prettig om wat extra armkracht te hebben. Dit geldt zeker als je ook nog eens door een smal raampje moet manoeuvreren. In de praktijk blijkt dat de ambulance ook niet heel erg ruim in de beschikbare ambulances zit (in Noord- en Oost-Gelderland tenminste niet) en dan hoef je doorgaans niet te verwachten dat de ambulancedienst wel even een extra auto stuurt.