MBO-V - HBO-V????

Auteur Topic: MBO-V - HBO-V????  (gelezen 11762 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2004, 08:13:01
Ik heb ook nog een vraag: Stel, je hebt HBO-V of MBO-V en je wordt ambulancechauffeur. Je kan en mag in het ziekenhuis injecties geven, infusen aanbrengen etc. Mag je dat dan ook doen op de ambulance? Of is dat,ongeacht de opleiding. enkel weggelegd voor de pleeg?
In normale situaties is dat niet nodig, maar als er nou veel so's zijn en weinig hulpverleners, dan kan het makkelijk zijn.

Christian
Christian, je kunt het antwoord zelf bedenken.... Voorbehouden handelingen mogen alleen worden uitgevoerd in opdracht van een arts (of, zoals in  de ambulancewereld is geregeld, als het protocollair is vastgelegd).
Als in het ambulanceprotocol is vastgelegd wie de voorbehouden handeling mag uitvoeren (b.v. de ambulanceverpleegkundige) dan mag je dat als chauffeur niet, ook al ben je verpleegkundige.... Het ligt dus aan je taakomschrijving!


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2004, 16:56:44
Oké, was logisch, maar daarom schreef ik ook dat dat het aantal so's hoger lag dan het aantal hulpverleners.

Wat heeft niveau 4 voor nut als je toch niets meer mag dan als je wordt aangenomen met alleen een EHBO diploma?

Christian


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2004, 17:04:29
Dat ligt dus volledig aan de manier waarop je de werkzaamheden regelt. Als je de als verpleegkundige opgeleide ambulancerijder ook wilt inzetten in voorkomende gevallen als de welkome tweede paar handen zoals dat bv gebeurt bij reanimaties, dan ligt e.e.a. protocollair vast en kun je wel met de voorbehouden handelingen uit de voeten....
De keus is dus: vraag ik een gedegen vooropleiding, wil ik daar dus ook meer voor betalen, dan heb je een kwalitatief betger inzetbaar team.
2x Niveau 4 of 5 op de ambulance: niks mis mee!