Jammer van dit topic is dat drietal zaken door elkaar worden gehaald.
1.
Persoonlijke motivate, Vrijwilligheid, beroepsmatigheid, trainingen en ervaring opdoen
2.
Relatie werknemer - werkgever (Ook de vrijwilliger heeft een werknemer en werkgever relatie met de vereniging of stichting waarvoor ze actief is..) welke vergoedingen zijn rieeel voor welk type werk..
3.
Dienstverlener - Klant, Opdrachtgever Wat is een rieele prijs die een klant moet betalen voor de diensten die de hulpverleningsorganisatie levert.
Het nadeel is dat bijvoorbeeld het begrippen "Dienst" en "dienstverlening" in de context van
1. persoonlijke motivatie een heel andere betekenis heeft, dan in 3.
Dienstverlener - Klant, Opdrachtgever, waarbij de meer wettelijke betekenis van dienstverlening conform wetboek van Koophandel van zin. is..
Het belangrijkste verschil van uit een Eerste Hulp dienstverleners organisatie tussen vergoedingen bij 2. en 3. is dat bij 2 we praten over kosten (wat kost een medewerker, vrijwilliger en bij 3 over de opbrengsten, wat brengt deze klus op.
Hierin is geen verschil tussen commerciele en vrijwilligersorganisaties. Hoewel de klant soms denkt dat vrijwilligers alles gratis doen, en commerciele organisatie voor alles moet betalen..
Op zich heb ik er geen moeite mee wanneer iemand er voor kiest zijn kennis en kunde op een professionele manier in te zetten en daar voor betaald te willen krijgen, maar dit hoort dan niet thuis in een vrijwilligersorganisatie zoals een EHBO- of NRK-vereniging. Ga dan naar een van de vele stichtingen die hedentendage hun kop opsteken. Je zult zien dat die dan ook meteen hele andere eisen leggen op het begrip "hulpverlening".
De stichting waarvoor ik vrijwillig werk, vertalen professioneel met deskundigheid en vakbekwaamheid, en daartoe stellen we diverse middelen en trainingen beschikbaar aan onze vrijwilligers. We kijken ook naar aansprakelijkheid van onze dienstverlening en naar eisen die inspecties aan onze diensten stellen.. Onze vrijwilligers krijgen dus geen uur of dagovergoeding en de motivatie van onze vrijwilligers zijn min of meer gelijk aan die van het rode kruis, ehbo vereniging en reddingsbrigades of de knrm..
Onze stichting werkt met 100% vrijwilligers en die stellen allemaal hoge eisen aan de kwaliteit van diensten die we gezamenlijk leveren, en dat gaat heel goed hand in hand..