Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)

Auteur Topic: Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)  (gelezen 42969 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #90 Gepost op: 9 december 2009, 16:45:24
Even een topic omhoog halen.. en een offerte casus eens bekijken ?

Sommige opdrachtgevers denken echt dat EHBO-ers nagenoeg gratis hun diensten leveren..

Een redelijk bekende commerciele organisatie wil een commercieel house event organiseren voor 4000 man, in een binnenlocatie en stellen de vraag dat ze twee vrijwillige ehbo-ers willen hebben. Omzet kaart verkoop van het evenement kaart is ongeveer 80.000,00 euro..

Op een landelijke feestdag, Aanvangtijden 22:30 tot 05:00 uur,
De locatie is ongeveer een uur rijden. Er is geen BHV aanwezig op de locatie, geen EHBO ruimte, een kleedkamer kan wel gebruikt worden als EHBO ruimte, door zeer smalle gangen..
De dienstverlening bestaat "gewoon ehbo???", niet moeilijk doen.. wat dat mag wel zijn..
Slachtoffers moeten wel direct van de vloer gehaald worden en naar de EHBO ruimte gebracht worden, want het feest moet wel door..En er gebeurd nooit wat..  Slachtoffers die middelen gebruikt hebben moeten het evenement verlaten via de beveiliging..

En daar moet je dan een serieuze offerte op maken..
Mijn vraag aan jullie is wat zouden jullie deze opdrachtgever offreren ?  (En je hoeft het achterste van je tong laten zien..)\

Ik zou me om te beginnen heel erg serieus afvragen of je dit wel wil doen...
Of de inkomsten wel opwegen tegen de risico’s die je loopt.

Ik weet dat de grotere clubs die veel van dit soort evenementen doen (zowel verenigingen als bedrijven) zelf een risicoinventarisatie maken, daarop een inzetvoorstel baseren en daar dan een offerte voor indienen. Over het eindbedrag valt dan te praten, maar niet over de grootte van de inzet.

Zo werken wij met onze Reddingsbrigade ook: wij schatten zelf in met hoeveel mensen en boten we komen. Daar hangt dan een prijskaartje aan dat onder bepaalde omstandigheden onderhandelbaar is. Maar wij gaan niet akkoord als een organisator zegt: ‘doe maar een bootje minder, dat scheelt weer in de kosten’.

Verder ligt de eindprijs ook aan hoeveel de organisatie zelf regelt: of er inderdaad een fatsoenlijke EHBO-ruimte beschikbaar is. Als jij zelf een bed of verzorgingstafel mee moet nemen, of zelf een koelkast. Is het in- of exclusief eten en drinken, dat soort dingen.

Om ook de reddingsbrigade weer als voorbeeld te nemen: de organisatie moet zorgen voor een plek om de boten in en uit het water te kunnen halen. Dat kunnen wij ook doen, maar daar zijn weer kosten aan verbonden etc.

Dus: bedenk eerst zelf hoe jij het zou willen doen en wat jij denkt dat er nodig is. Geef duidelijk aan wat jij biedt en wat de organisatie jou moet bieden. En hang daar dan een prijskaartje aan, waar je eventueel over kunt onderhandelen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 17 december 2009, 22:10:45
reiskosten declareren
gewerkte uren  / nacht uren is iets extra he
zorgen voor een goede medische behandelruimte ism met klant

dat is de prijs wat het moet kosten

Op alle grote feesten wilt men geen ambu zien adt is logisch. Dus een so verplaatsen uit het feest gebied tenzij je zeker weet dat je het letsel erger maakt.

twee personen op 4000 man ? ik zou er daar graag nog een tweetal bij zien.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 18 december 2009, 09:52:54
reiskosten declareren
gewerkte uren  / nacht uren is iets extra he
zorgen voor een goede medische behandelruimte ism met klant

dat is de prijs wat het moet kosten

Op alle grote feesten wilt men geen ambu zien adt is logisch. Dus een so verplaatsen uit het feest gebied tenzij je zeker weet dat je het letsel erger maakt.

twee personen op 4000 man ? ik zou er daar graag nog een tweetal bij zien.

Het geeft alleen maar aan wat sommige organisatoren voor een verknipt beeld hebben wat EHBO-ers en hun dienstverlening mogen kosten..

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #93 Gepost op: 18 december 2009, 14:35:04
Jammer van dit topic is dat drietal zaken door elkaar worden gehaald.

1. Persoonlijke motivate,  Vrijwilligheid, beroepsmatigheid, trainingen en ervaring opdoen
2. Relatie werknemer - werkgever (Ook de vrijwilliger heeft een werknemer en werkgever relatie met de vereniging of stichting waarvoor ze actief is..) welke vergoedingen zijn rieeel voor welk type werk..
3. Dienstverlener - Klant, Opdrachtgever Wat is een rieele prijs die een klant moet betalen voor de diensten die de hulpverleningsorganisatie levert.

Het nadeel is dat bijvoorbeeld het begrippen "Dienst" en "dienstverlening" in de context van 1. persoonlijke motivatie een heel andere betekenis heeft, dan in 3. Dienstverlener - Klant, Opdrachtgever, waarbij de meer wettelijke betekenis van dienstverlening conform wetboek van Koophandel van zin. is..

Het belangrijkste verschil van uit een Eerste Hulp dienstverleners organisatie tussen vergoedingen bij 2.  en 3. is dat bij 2 we praten over kosten (wat kost een medewerker, vrijwilliger en bij 3 over de opbrengsten, wat brengt deze klus op.

Hierin is geen verschil tussen commerciele en vrijwilligersorganisaties.   Hoewel de klant soms denkt dat vrijwilligers alles gratis doen, en commerciele organisatie voor alles moet betalen..  

Maar je kunt deze dingen ook weer niet helemaal los van elkaar zien:

Persoonlijke motivatie (1) kan (deels) bepaald worden door de vergoeding (2) die er tegenover staat. En tussen 2 en 3 bestaat een wederzijdse relatie zowel bij commerciële als bij vrijwilligersorganisaties. De kostprijs voor de klant bestaat  bij dienstverlening grotendeels uit de vergoedingen die aan werknemers/vrijwilligers betaald moeten worden. Aan de andere kant bepaalt het maximale bedrag dat de klant wil betalen de maximaal te verstrekken vergoedingen aan de werknemers/vrijwilligers.  

Vrijwilligersorganisaties zetten zich IMHO nog wel eens voor een te lage prijs in de markt, waardoor zij hun vrijwilligers niet of nauwelijks een (onkosten)vergoeding kunnen aanbieden. De kans bestaat dan dat de motivatie verdwijnt bij deze mensen om zich vrijwillig in te blijven zetten. Dit is trouwens duidelijke geen 1-op-1 relatie, want persoonlijke motivatie kan ook bestaan uit dingen als: gezelligheid, sociale contacten, ervaring opdoen, ideële motieven etc.

Een professioneel werkende vrijwilligersorganisatie zou zich wat mij betreft best tegen commerciële prijzen in de markt mogen zetten als die markt dat accepteert. Omdat de vergoedingen hoogstwaarschijnlijk lager liggen, blijft er dus meer ‘winst’ over voor de organisatie die zij kan inzetten voor andere doeleinden. Zo vindt er binnen veel goede doelen kruisfinanciering plaats waarbij ‘commerciële’ activiteiten de onrendabele projecten dragen. Maar dit geld kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’ voor de vrijwilligers: gratis kleding, meer feestjes etc.

Zoals eerder aangegeven kan ik me bij een EHBO-organisatie die draait op vrijwilligers voorstellen dat zij gedifferentieerde tarieven hanteren afhankelijk van de financiële draagkracht van de opdrachtgever. De vergoedingen voor de vrijwilligers kunnen dan constant blijven.

Het moeilijkste voor zo’n organisatie is de prijsbepaling, die bouw je naar mijn idee op vanaf verschillende kanten, nadat je de grootte van de inzet (mensuren) hebt vastgesteld:
1.   wat is gebruikelijk in deze markt/wat wil de klant betalen?
2.   wat is de kostprijs voor mijn organisatie?
3.   wil ik aan dit evenement verdienen of werk ik onder kostprijs (bv voor goed doel)?

Daarbij moet een boekjaar dan dekkend zijn: je moet net zoveel boven kostprijs binnenhalen als dat je onder kostprijs ‘cadeau’ doet.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch