De schijnbare tegenstellingen zijn makkellijk te verklaren.
Ik ben een vrijwilliger bij het rode kruis en ik heb bewust gekozen om dat belangeloos te doen.
Ik geef bij mijn werkgever EH lessen en ben ik medisch hulpverlener. Ik krijg daar een zeer goede beloning voor.
Waar ik moeite mee heb dat de bedragen die het EH organisaties vragen min of meer vaste tarieven zijn.
EH bij een commercieel evenement moet overeenkomstig dik betaald worden (ik hoef dan ook geen geldelijke beloning), terwijl een stichtingen als truckruns die volledig draaien op vrijwilligers en een maatschappellijk doel nastreven er weinig tot niets betaald zou moeten worden.
Ik denk dat we het hier hebben over vergoeding en arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers, al dan niet vrijwillig.. (Bedrijfseconomisch zeg maar een deel van de kostprijs van de dienst, en misschien moeten we ook een verschil maken voor de verkoopprijs van de eerste hulp dienstverlening..
Wij merken dat vrijwilligers veel wensen hebben.. Veel (gratis) opleidingen willen volgen, reiskosten willen, veel voorzieningen willen, veel eisen stellen, maar dat niet altijd rieele wensen hebben ten opzichte van de inzet die mensen willen hebben.
dus de organisatie zorgt voor training, kleding, schoeisel, persoonlijke berschermingsmiddelen, eten, drinken, vervoer (of een adequate reiskostenvergoeding) evt overnachting wanneer er tot in de nacht gewerkt moet worden met aansluitend nog een lange autorit.
Zo kan je niet verwachten van een vrijwilligersorganisatie dat die gaan investeren in veiligheidschoenen, die erg maat gevoelig en ook erg persoonlijk zijn, als iemand maar twee evenementen in het jaar voor de organisatie draait.. Net zo goed dat je iemand geen gratis eerste hulp cursus geeft, als hij eigenlijk maar twee keer mee wil doen..
Wij merken dat gemotiveerde mensen, erg veel voor een organisatie willen doen, en die mensen moet je stimuleren, en zorgen dat ze de leuke klussen krijgen en dat ze veel lol krijgen in het werk..
Veel vrijwilligers vinden het niet erg om te investeren in goede schoeisel, bij een tennisvereniging schaffen ze toch ook hun eigen schoeisel aan..
Als organisatie moet je investeren in je vrijwilligers, in opleidingsmogelijkheden, goede kleding en uitrusting, en ook een goede verzekering, echter je mag wel verwachtingen van vrijwilligers hebben, dat verder gaat dan alleen aanwezig zijn..
Vrijwilligerswerk, is niet vrijblijvend en is ook werk en je mag dan ook enige inspanning van vrijwilligers verwachten.. We hebben hier in Kampen een profesionele vrijwiligercentrale die ons met raad en daad bijstaan. En zij geven aan dat vrijwilligerswerk ook steeds zakelijker word, en bepaalde groep vrijwilligers ook gewoon consumentengedrag hebben en shoppen tussen de leuke activiteiten, waarmee ze hun vrije tijd vullen..
het is daarom goed om na denken over goed medewerkers c.q. vrijwilligersbeleid, maar ook keuzes maken welke diensten wil je leveren op welke type evenementen. Want dat is sterk afhankelijk van elkaar niet elke Eerste hulpverlener is geschikt om een motorcross evenement begeleiden of in een evenement langs het water te begeleiden. Dus je moet je aanname beleid ook afstemmen op welke evenementen wil je doen als organisatie.
Ik ben altijd benieuwd wat mensen motiveert om evenementen werk te gaan doen.. En als geld een issue is, om hoeveel geld gaat het dan eigenlijk..en wat mogen we dan van een vrijwilliger verwachten..