Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)

Auteur Topic: Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)  (gelezen 43000 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2008, 12:58:11
Wat ik heb gemerkt bij mijn vrijwilligerswerk voor zowel scouting als de reddingsbrigade is dat 'vergoeding' niet altijd geld hoeft te zijn.
Veel vrijwilligers zitten niet te wachten op een uurloon, omdat dan de verhouding heel anders wordt: die van werkgever-werknemer.

De meeste vrijwilligers doen het zolang ze er 1) lol in hebben en 2) het ze niks extra kost. Bij allebei de clubs waar ik actief hebben we regelingen als:
- actief kader betaalt geen contributie,
- gratis koffie/thee en fris voor actieve leden,
- wil je een keer het clubhuis gebruiken voor je eigen doeleinden (bbq, feestje)? Prima, als je het maar schoner achterlaat dan het was!
- Gereedschap lenen? geen probleem!
- Jaarlijks 1 of meer gratis feestjes/uitjes met partner
- Wil jij een bepaalde klus of activiteit op je nemen? Als je het onderbouwt heb je binnen een bepaald budget de vrije hand!
- Is er iets kapot? Meteen melden, dan wordt het vervangen!

Oftewel: bijna alle inkomsten worden gestoken in het in de watten leggen van de vrijwilligers, zonder dat ze er echt euro's voor krijgen. Al het geld (vooral bij onze reddingsbrigade) wordt gestoken in materiaal en feestjes. De mensen die het leuk vinden doen het daar wel voor, en de mensen die het alleen voor het geld doen blijven gelukkig weg ;)

En als de club mij vrij houdt van kosten en mij altijd voorziet van nieuw materiaal en af en toe een leuk feestje, dan heb ik een leuke hobby waar ik geen geld voor hoef te ontvangen!

Ik ken genoeg verhalen van reddingsbrigades die vanwege een tekort aan mensen strandwachten per uur zijn gaan betalen, waarbij alle leuke mensen zo weg waren omdat de sfeer veel zakelijker werd: ieder uur moest worden betaald, dus mensen blijven niet hangen maar worden naar huis gestuurd als het niet druk is etc. Er moeten ook rotklusjes gedaan worden: 'want je wordt er voor betaald'. Je kunt ook niet meer met 'teveel' mensen naar een bewaking, zoals nu wel eens gebeurt als het een leuk evenement is. Je houdt alleen eurojagers over, die niet snel geneigd zijn om (onbetaald) iets extra's voor de club te doen.

Kort gezegd: vrijwilligerswerking niet betalen, maar wel zorgen dat ze niks tekort komen!  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2008, 13:57:53
Ook wat m ij betreft hoeft er niet direkt loon tegenover te staan.
Wel zorgen dat het ook geen geld kost
dus de organisatie zorgt voor training, kleding, schoeisel, persoonlijke berschermingsmiddelen, eten, drinken, vervoer (of een adequate reiskostenvergoeding) evt overnachting wanneer er tot in de nacht gewerkt moet worden met aansluitend nog een lange autorit.

Lijkt voor de goede organisaties niet meer als normaal (zo doet een goede werkgever het ook), maar er zijn organisaties waar het aan meerdere of zelfs vele van deze punten nog ontbreekt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2008, 20:13:51
Jacques,

Is het dan niet zo dat deze organisaties niet voldoende personeel kunnen werven? Of zijn er genoeg gekken?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2008, 22:36:49
De schijnbare tegenstellingen zijn makkellijk te verklaren.

Ik ben een vrijwilliger bij het rode kruis en ik heb bewust gekozen om dat belangeloos te doen.
Ik geef bij mijn werkgever EH lessen en ben ik medisch hulpverlener. Ik krijg daar een zeer goede beloning voor.

Waar ik moeite mee heb dat de bedragen die het EH organisaties vragen min of meer vaste tarieven zijn.

EH bij een commercieel evenement moet overeenkomstig dik betaald worden (ik hoef dan ook geen geldelijke beloning), terwijl een stichtingen als truckruns die volledig draaien op vrijwilligers en een maatschappellijk doel nastreven er weinig tot niets betaald zou moeten worden.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2008, 22:47:45
Jacques,
Is het dan niet zo dat deze organisaties niet voldoende personeel kunnen werven? Of zijn er genoeg gekken?

Ik kan geen representatief beeld schetsen omdat ik die kennis niet heb, maar mijn ervaring is dat het bij de organisaties waar het een en ander goed geregeld is minder moeijlijk is om aan mensen te komen en ze ook vast te houden.
Maar het is ook afhankelijk van het soort werk, de wat meer uitdagende klussen trekken meer mensen als posten op een woonbeurs.
Bij mij speelt de hoogte van de vergoeding niet echt een rol, wanneer het om het geld gaat kan ik beter een paar uur overwerken bij mijn normale werkgever, dat levert aanzienlijk meer op.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2008, 21:21:57
De schijnbare tegenstellingen zijn makkellijk te verklaren.

Ik ben een vrijwilliger bij het rode kruis en ik heb bewust gekozen om dat belangeloos te doen.
Ik geef bij mijn werkgever EH lessen en ben ik medisch hulpverlener. Ik krijg daar een zeer goede beloning voor.

Waar ik moeite mee heb dat de bedragen die het EH organisaties vragen min of meer vaste tarieven zijn.

EH bij een commercieel evenement moet overeenkomstig dik betaald worden (ik hoef dan ook geen geldelijke beloning), terwijl een stichtingen als truckruns die volledig draaien op vrijwilligers en een maatschappellijk doel nastreven er weinig tot niets betaald zou moeten worden.
Ik denk dat we het hier hebben over vergoeding en arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers, al dan niet vrijwillig.. (Bedrijfseconomisch zeg maar een deel van de kostprijs van de dienst, en misschien moeten we ook een verschil maken voor de verkoopprijs van de eerste hulp dienstverlening..

Wij merken dat vrijwilligers veel wensen hebben..  Veel (gratis) opleidingen willen volgen, reiskosten willen, veel voorzieningen willen, veel eisen stellen, maar dat niet altijd rieele wensen hebben ten opzichte van de inzet die mensen willen hebben.

dus de organisatie zorgt voor training, kleding, schoeisel, persoonlijke berschermingsmiddelen, eten, drinken, vervoer (of een adequate reiskostenvergoeding) evt overnachting wanneer er tot in de nacht gewerkt moet worden met aansluitend nog een lange autorit.

Zo kan je niet verwachten van een vrijwilligersorganisatie dat die gaan investeren in veiligheidschoenen, die erg maat gevoelig en ook erg persoonlijk zijn, als iemand maar twee evenementen in het jaar voor de organisatie draait..  Net zo goed dat je iemand geen gratis eerste hulp cursus geeft, als hij eigenlijk maar twee keer mee wil doen..

Wij merken dat gemotiveerde mensen, erg veel voor een organisatie willen doen, en die mensen moet je stimuleren, en zorgen dat ze de leuke klussen krijgen en dat ze veel lol krijgen in het werk..
Veel vrijwilligers vinden het niet erg om te investeren in goede schoeisel, bij een tennisvereniging schaffen ze toch ook hun eigen schoeisel aan..
Als organisatie moet je investeren in je vrijwilligers, in opleidingsmogelijkheden, goede kleding en uitrusting, en ook een goede verzekering, echter je mag wel verwachtingen van vrijwilligers hebben, dat verder gaat dan alleen aanwezig zijn..

Vrijwilligerswerk, is niet vrijblijvend en is ook werk en je mag dan ook enige inspanning van vrijwilligers verwachten.. We hebben hier in Kampen een profesionele vrijwiligercentrale die ons met raad en daad bijstaan. En zij geven aan dat vrijwilligerswerk ook steeds zakelijker word, en bepaalde groep vrijwilligers ook gewoon consumentengedrag hebben en shoppen tussen de leuke activiteiten, waarmee ze hun vrije tijd vullen..

het is daarom goed om na denken over goed medewerkers c.q. vrijwilligersbeleid, maar ook keuzes maken welke diensten wil je leveren op welke type evenementen.   Want dat is sterk afhankelijk van elkaar niet elke Eerste hulpverlener is geschikt om een motorcross evenement  begeleiden of in een evenement langs het water te begeleiden. Dus je moet je aanname beleid ook afstemmen op welke evenementen wil je doen als organisatie.

Ik ben altijd benieuwd wat mensen motiveert om evenementen werk te gaan doen..  En als geld een issue is, om hoeveel geld gaat het dan eigenlijk..en wat mogen we dan van een vrijwilliger verwachten..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2008, 08:27:17
Resque,

We zitten voor een groot deel op een lijn.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2008, 12:43:51
Veel vrijwilligers vinden het niet erg om te investeren in goede schoeisel, bij een tennisvereniging schaffen ze toch ook hun eigen schoeisel aan..

Ik ben het met je eens wanneer de keuze in het te dragen schoeisel vrij is.
Daar waar bepaalde soorten schoeisel verplicht gesteld worden, bijvoorbeeld omdat ze fungeren als persoonlijk beschermingsmiddel, is de werkgever in het kader van de ARBO wetgeving verplicht deze kostenloos te verstrekken, de werknemer is ze dan verplicht de dragen.
Maar bij de meeste organisaties en werkgevers gaat dit overigens goed hoor, er zijn er bij mijn weten maar weinigen die enerzijds verplichten en anderzijds proberen hun verantwoording daarin te ontlopen. Je kunt moeilijk van je vrijwilligers/werknemers verwachten dat ze zich aan regels houden wanneer je ze zelf met voeten treed.

Jacques

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 31 augustus 2008, 10:06:07
Wat ik heb gemerkt bij mijn vrijwilligerswerk voor zowel scouting als de reddingsbrigade is dat 'vergoeding' niet altijd geld hoeft te zijn.
Veel vrijwilligers zitten niet te wachten op een uurloon, omdat dan de verhouding heel anders wordt: die van werkgever-werknemer.

Bij het NRK word dit ook steeds minder.
Feestje wat is dat??
Presentje wat is dat??

Er komt bijna niets meer van het NRK af richting de vrijwilligers.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 31 augustus 2008, 13:09:14
.........
Kort gezegd: vrijwilligerswerking niet betalen, maar wel zorgen dat ze niks tekort komen!  8)

Joost, ik had ee stukje van deze opmerking niet gereageerd.

Als vrijwilliger binnen een organisatie ben je ook werknemer, en de organisatie waarvoor je werkt is de werkgever..
Daarin is geen verschil tussen lid van een vereniging of een vrijwilliger van de Stichting.  Het is misschien meer duidelijker voor een beroepskracht..,  Je hebt als vrijwilliger gewoon te gehoorzamen naar mensen in de organisatie die daar voor zijn aangesteld. Het kan niet zo zijn dat de vrijwilliger belangrijker wordt, dan de missie waarvoor de organisatie staat..  Het is zelfs zo dat een ziekenhuis er alle vrijwilligers uitgegooid heeft, omdat de vrijwilliger bijna belangrijker werd, dan de het werk waarvoor de organisatie staat.

Jacques heeft gelijk als je formeel kijkt, dat je misschien veiligheidsschoenen beschikbaar zou moeten stellen aan vrijwilligers.. Echter je kan ook in je aanname beleid dat als voorwaarde stellen.  En mensen die niet bereid zijn te investeren in een basis veiligheid, zijn dan misschien niet de vrijwilligers die je zoekt. Goede vrijwilligers die echt investeren in hun eigen ontwikkeling en die van de organisatie zijn hellaas erg schaars.

Vrijwilligerswerk is onbetaalbaar, echter het blijft ook Werk, en dat werk doe je om bepaalde redenen..  Als organisatie wil ik heel graag vrijwilligers goed verzorgen, maar het moet ook rieel zijn.   Een feestje en aandenken van een geslaagde actie hoort zeker daarbij, Een leuk team met leuke uitdagende activiteiten is denk ik een belangrijkste motivaties, echter soms hoort er ook gewoon een vervelende klus bij..