Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)

Auteur Topic: Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)  (gelezen 42997 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

jandra2

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 31 augustus 2008, 13:51:37
Alles is een keer begonnen, de organisatie van een dorpsfeest vraagt een paar stevige kerels uit het dorp om de beveiliging op zich op te nemen in ruil voor een kratje bier na afloop (betaling in natura) en dit zijn dan vrijwilligers (geen arbeidsovereenkomst). Als het dorpsfeest na een aantal jaren te groot groeit wil BenW dat de beveiliging professioneel geregeld wordt incl. aan en afvoer routes en calamiteiten plan. Dan worden hier dus mensen voor ingehuurd en betaald. Als er een ambu paraat moet staan dan krijgen die mensen ook gewoon betaald.
Maar de eerstelijns hulpverleners krijgen hopelijk een vergoeding. Waarom zouden die ook niet gewoon in "loondienst" kunnen werken? En dan is de stap naar freelance of zzp snel gemaakt binnen de beveiliging al heel normaal.
Ik waardeer Rescue zijn bijdragen enorm en ik denk dat we op een lijn zitten, maar je vult de details al in terwijl er eerst een cultuur omslag nodig is, als we dat met z'n allen al willen. ALs we de evenementen hulpverlening beroepsmatiger maken, kun je ook duidelijkere eisen stellen. En volgens mij geldt de arbo wet ook voor vrijwilligers.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 31 augustus 2008, 14:13:21
....En mensen die niet bereid zijn te investeren in een basis veiligheid, zijn dan misschien niet de vrijwilligers die je zoekt.
Goede vrijwilligers die echt investeren in hun eigen ontwikkeling en die van de organisatie zijn hellaas erg schaars....

...En organisaties die niet bereid zijn te investeren in en zich te houden aan de minimale wettelijke bepalingen op het gebied van basis veiligheid, zijn dan misschien niet de organisaties die je zoekt.
Goede organisaties die echt investeren in jouw veiligeheid en de ontwikkeling van jouw en die van de organisatie zijn er nog voldoende ....

Zo bekijk je het van twee kanten  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #32 Gepost op: 31 augustus 2008, 21:48:19
En volgens mij geldt de arbo wet ook voor vrijwilligers.

Dat is dus vorig jaar volgens mij grotendeels teruggedraaid, vanwege de grote problemen die veel verenigingen hadden om hieraan te voldoen. Na een grote lobby van sportclubs, jeugdverenigingen etc. is er in een vernieuwing van de arbowet een soort regel opgenomen dat voor vrijwilligers de veiligheid moet worden gewaarborgd door te werken 'in de geest van de arbowet', zonder dat letterlijk aan alles moet worden voldaan. In ieder geval de risico-inventarisatie en toetsing daarvan zijn niet meer verplicht (toetsing was duur, want alleen commerciele buro's deden dat), maar ook voor tillen en werken met gereedschap moeten de vrijwilliger en de organisatie samen inschatten of het veilig is of niet, omdat ze voor die kleine klusjes een paar keer per jaar niet de middelen hebben het nieuwste gereedschap en bijbehorende veiligheidsmiddelen aan te schaffen.

Maar goed, ik blijf hier moeite mee houden omdat ik beide kanten zie:

- bij de reddingsbrigade waar ik zit zijn we sterk aan het professionaliseren, samenwerken met de brandweer, OGS, P2000, de hele mikmak. Dan moet je op een gegeven moment tegen mensen zeggen: sorry, het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Als jij niet investeert (tijd en geld) in je eigen veiligheid, investeert de brigade niet in jou en kun je niet meer meedoen. Maar de  brigade heeft dan ook de middelen om te investeren: tijd en geld om te oefenen, om materiaal te laten repareren etc. In die context vind ik het belangrijk dat een arbowet die vrijwilliger beschermt en we samen veilig te werk gaan.

- bij de scoutinggroep waar ik zit is het vooral een gezellige boel, maar er is geen geld en materiaal is vaak stuk. Maar wij doen het ermee en dat is zeker niet altijd veilig, maar wat moet je dan? opheffen? We hebben met een flink aantal mensen een hoop lol, en hebben allemaal zin om er iets van te maken! Wij hebben niet de mogelijkheden om te professionaliseren, meer geld binnen te halen of wat dan ook. Maar dat is dan ook de charme van scouting: er kunnen dingen die je thuis niet mag. Door de arbowet werd dit erg beknot, er kon niks meer misgaan, maar dat was juist het leuke, het spannende. Scouting is samen ondernemen, samen ontdekken en het ook soms mis laten gaan. Natuurlijk zijn we er niet op uit dat er mensen gewond raken of dood gaan, dat zeker niet. Maar ik denk dat de overheid niet de pretentie moet hebben dat ze alle mogelijke ongelukken kan voorkomen door er een wet van te maken. Wij moeten ook kunnen leven en lol kunnen hebben. En dat er af en toe eens ongelukken gebeuren, that's life...

Zoals ik al zei, ik zie hier 2 kanten aan, de keus moet denk ik bij de vrijwilliger zelf liggen: bij de reddingsbrigade wil ik veilig werken, want daar willen we met de grote jongens mee, bij scouting neem ik dat iets minder serieus, want als er iets gebeurt doen we het onszelf aan...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2008, 21:56:55
...En organisaties die niet bereid zijn te investeren in en zich te houden aan de minimale wettelijke bepalingen op het gebied van basis veiligheid, zijn dan misschien niet de organisaties die je zoekt.
Goede organisaties die echt investeren in jouw veiligeheid en de ontwikkeling van jouw en die van de organisatie zijn er nog voldoende ....

Zo bekijk je het van twee kanten  ;)

Ken jij 1 vrijwilligerorganisatie (behalve de vrijwillige brandweer), die veiligheidsschoenen gratis verstrekt aan nieuwe vrijwilligers in de categorie evenementen hulpverleners?????? bij mijn weten verstrekt geen van de bekende organisaties gratis veiligheidsschoeisel en zeker niet zonder voorwaarden voor af.,  Ik ken ze niet ... Maar misschien is mijn informatie wel geheel verkeerd.
Misschien zijn er organisaties die  140 euro in vrijwilliger, voor iets persoonlijks als veiligheidschoenen zonder dat je weet, dat iemand uberhaupt een volgende keer nog wel komt ?
We bieden natuurlijk wel een aantrekkelijk kortingsregeling, bij een van onze leveranciers.
Alle andere veiligheidsmiddelen verstrekken we natuurlijk wel.. Van Helm, Jas, tot veiligheidsbril, gehoorbescherming, handschoenen, met een uitgebreide training.

Alles is een keer begonnen, de organisatie van een dorpsfeest vraagt een paar stevige kerels uit het dorp om de beveiliging op zich op te nemen in ruil voor een kratje bier na afloop (betaling in natura) en dit zijn dan vrijwilligers (geen arbeidsovereenkomst). Als het dorpsfeest na een aantal jaren te groot groeit wil BenW dat de beveiliging professioneel geregeld wordt incl. aan en afvoer routes en calamiteiten plan. Dan worden hier dus mensen voor ingehuurd en betaald. Als er een ambu paraat moet staan dan krijgen die mensen ook gewoon betaald.
Maar de eerstelijns hulpverleners krijgen hopelijk een vergoeding. Waarom zouden die ook niet gewoon in "loondienst" kunnen werken? En dan is de stap naar freelance of zzp snel gemaakt binnen de beveiliging al heel normaal.
Ik waardeer Rescue zijn bijdragen enorm en ik denk dat we op een lijn zitten, maar je vult de details al in terwijl er eerst een cultuur omslag nodig is, als we dat met z'n allen al willen. ALs we de evenementen hulpverlening beroepsmatiger maken, kun je ook duidelijkere eisen stellen. En volgens mij geldt de arbo wet ook voor vrijwilligers.

EHBO-ers in loondienst zijn al heel normaal in attractieparken..  Ik moet zeggen dat ik enorm voor professionalisering van eerste hulpverlening, ben, en ik heb geen bezwaar tegen beroepsmatig, echter ik ben nog veel meer voor een zeer gemotiveerd vrijwilligersteam, die bereid zijn veel tijd te steken in zich zelf ontwikkelen door veel training en veel praktijkervaring willen op doen.

Een andere discussie vind ik, de verkoopprijs van de diensten die al die vrijwilligers leveren. Veel evenementen organisaties geven veel geld uit aan presentaties, geluid en lichtvoorzieningen, reclame.. echter zie je dat voor een professionele eerste hulp dienst, men niet gewend is daar een rieele prijs voor te rekenen.

Dat is dus vorig jaar volgens mij grotendeels teruggedraaid, vanwege de grote problemen die veel verenigingen hadden om hieraan te voldoen. Na een grote lobby van sportclubs, jeugdverenigingen etc. is er in een vernieuwing van de arbowet een soort regel opgenomen dat voor vrijwilligers de veiligheid moet worden gewaarborgd door te werken 'in de geest van de arbowet', zonder dat letterlijk aan alles moet worden voldaan. In ieder geval de risico-inventarisatie en toetsing daarvan zijn niet meer verplicht (toetsing was duur, want alleen commerciele buro's deden dat), maar ook voor tillen en werken met gereedschap moeten de vrijwilliger en de organisatie samen inschatten of het veilig is of niet, omdat ze voor die kleine klusjes een paar keer per jaar niet de middelen hebben het nieuwste gereedschap en bijbehorende veiligheidsmiddelen aan te schaffen.

Een vrijwilligers organisatie moet zich ook aan de arbo wet houden, alleen hebben een vrijstelling voor de getoetste RIE en een externe toetsing..  Een commerciele organisatie moet wel degelijk volledig aan deze eisen voldoen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 12 oktober 2008, 15:40:22
Ik zie verschillende vormen van berekenen van vergoedingen voor dienstverlening.

Naast het landelijk rode kruis tarief zien we vele verschillende vormen prijs aanbiedingen aan opdrachtgevers..

Gratis,  per eerste Hulpverlener, exclusief catering, exclusief hulpmiddelen en uitrusting en communicatiemiddelen
5 euro per uur per eerste hulpverlener, exclusief catering, exclusief middelen, uitrusting en communicatiemiddelen
50 euro per dag, per eerste hulpverlener, exclusief catering, exclusief middelen, uitrusting en communicatiemiddelen

10 euro per uur per medewerker, exclusief catering, met persoonlijke tas, zonder communicatiemiddelen en verder uitrusting
15 euro per uur per medewerker exclusief catering, met persoonlijke tas, zonder communicatiemiddelen en verder uitrusting.
35 euro per uur per ambulancechauffeur, exclusief catering, exclusief middelen, uitrusting en communicatiemiddelen
100 euro per dag per ambulanceverpleegkundige, exclusief catering, exclusief middelen, exclusief uitrusting en exlcusief communicatiemiddelen, exlcusief voertuigen

Verder zie je ook aanbiedingen in de vorm van :
10 euro per uur per medewerker voor teams met materiaal met communicatiemiddelen, met persoonlijke en groeps uitrusting, Volledig eigen catering, eigen communicatiemiddelen, exclusief voertuigen, team bemensing

We zien ook aanbieding in de vorm van totale dagprijzen van 4000,00 euro per dag inclusief ambulance en bemensing eerste hulp post, communicatievoorzieningen al dan niet exclusief catering..

Ik zie wel meer verschillen in de markt,  wat vinden jullie van dit soort tarieven, voorop gesteld is dat alle waar is naar z'n geld..

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 28 mei 2009, 16:54:44
het verbaast mij elke keer weer dat er zoveel verschil is van de inzet prijzen per stichting of verenigingen.
de ene vraag € 7,50 per persoon per uur en de ander weer € 25,---  per koppel per dagdeel en zo kan ik nog wel ff doorgaan. het zou volgens mij goed zijn als er gewoon een richtlijn is voor de inzet want leg het maar eens uit. en ten tweede denk ik dat als je iets meer vraagt dat je dan ook de EHBOér ook iets kan geven want ik hoor aan allekanten dat het moeilijk is om te voldoen aan de aanvragen

hans

q300r_bc2

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 28 mei 2009, 17:14:58
het verbaast mij elke keer weer dat er zoveel verschil is van de inzet prijzen per stichting of verenigingen.
de ene vraag € 7,50 per persoon per uur en de ander weer € 25,---  per koppel per dagdeel en zo kan ik nog wel ff doorgaan. het zou volgens mij goed zijn als er gewoon een richtlijn is voor de inzet want leg het maar eens uit. en ten tweede denk ik dat als je iets meer vraagt dat je dan ook de EHBOér ook iets kan geven want ik hoor aan allekanten dat het moeilijk is om te voldoen aan de aanvragen

hans

Het is een vrije markt waarin iedereen zijn eigen prijs mag en kan maken... Supermarkten bepalen ook voor bijvoorbeeld groente hun eigen prijzen per kilo/pond/ons/stuk/zak/doos. Erg slecht te vergelijken op het eerste gezicht, en toch kopen we er vrijwel allemaal.

Snap jouw frustratie wel, maar maak er je voordeel van: presenteer jóuw prijzen helder, en maak bijvoorbeeld inzichtelijk hoe jouw prijzen zich verhouden tot die van anderen. Dus bijvoorbeeld "Wij rekenen € 25 per twee vrijwilligers per dagdeel van vier uur (minmale afname), dat komt neer op € 3,13 per uur per vrijwilliger."; ik verzin maar iets. Klanten kiezen niet altijd voor de prijs (gebeurt zeker wel), maar ook voor hoe ze zich voelen bij een leverancier. Als ze zich door de één goed en helder geïnformeerd voelen, en door de ander niet, heb je een pluspunt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 28 mei 2009, 23:23:48
Misschien even samenvoegen met het volgende topic..  http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24360.0.html

Daar word dit onderwerp al uitgebreid besproken..

Echter een prijs van 7,50 euro kan je geen fatsoenlijke dienstverlening leveren,

is dat inclusief of exclusief BTW, Inclusief Catering, of exclusief catering, inclusief kilometervergoeding of exclusief kilometer vergoeding..
Krijg je dan een oud opaatje, die in de jaren 70 z'n EHBO diploma gehaald heeft, die op eens stoeltje zit, en er alleen uitkomt als hij geroepen word. of krijg je een goede conditioneel actief iemand, die elke maand traind en veel meer diploma en trainingen volgt.
Krijg je individuele EHBO-ers of een goed op een elkaar ingespeeld team..
Is de prijs inclusief verbruikte middelen of exclusief verbruikte middelen. ?

Is de KvK inschrijving rond, Is er een bedrijfsaansprakelijkheid verzekering ?, wat zijn leverings en betalingsvoorwaarden.. Betaling vooraf of achteraf, wat zijn de annuleringsvoorwaarden ?

worden er extra groepsmiddelen ingehuurd. zoals brancards, wervelplanken, AED, EHBO post inrichting, zuurstof etc..  Voldoet alles dan ook aan de wet op de medische hulpmiddelen, is er een kwaliteitsplan en protocollen ?

Is een dag nu 8 uur of 10 uur.. Word je ingehuurd inclusief voorbereidingstijd, en evaluatietijd of alleen tijdens de hoogtepunt van evenement..
Word er alleen medische gereageerd, of ook inzetbaar bij brand en ontruiming..   Is er een incidentregistratie en dagrapportages ?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 28 mei 2009, 23:46:35
Misschien even samenvoegen met het volgende topic..  http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24360.0.html

Daar word dit onderwerp al uitgebreid besproken..

(...)

Samengevoegd  ;)

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 29 mei 2009, 09:02:11
bedankt voor het samenvoegen had deze topic over het hoofd gezien anders was ik geen nieuwe gestart

hans