Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)

Auteur Topic: Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)  (gelezen 42985 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 29 mei 2009, 14:37:41
Hans, jij bent betrokken bij diverse clubs, kan jij eens reageren op mijn opmeringen hierboven of kan jij of iemand anders iets vertellen over hun prijsbeleid en welke diensten er voor die prijs worden geboden ?

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 29 mei 2009, 15:02:28
als eerste vindt ik en daar sta ik niet alleen in dat bij sommige evenementen coordiantoren de hulpverlening als sluitpost dient.  dus daar ga je al. heb net eens wat prijzen van verschillende verenigingen en stichtingen opgezocht en kom dan uit op een gemidelde van 5,38 per uur. daar kan ik geen kwaliteit en kwantiteit voor leveren. voorbeeld ehbo almere € 7,50 per uur p.p een vereniging uit de omgeving van limburg € 7,50 per koppel per uur.

wat ik eigenlijk altijd doe is en weet dat o.a. rescuetraining dat ook doet je gaat volledig na wat willen ze van je complette behandel kamer of ..........  ben je betrokken bij een diensten overleg ga zo maar verder het is meedenken en adviseren.

en daar op maak je een prijs en draai ik nu comercieel sport evenement of muziek of sta ik de plaatselijke atteletiek vereniging te helpen en dan nog ben ik van meining dat het niet meer voor een dubbeltje kan.

ik heb eind juni een zesdaagse in Almere zie maar mensen te krijgen op doordeweekse dagen daar moet je wat tegen over kunnen en willen stellen.

Hans

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 29 mei 2009, 16:00:46
Ik merk dat organisatoren steeds meer beseffen, dat een goede dienst ook normaal betaald moet worden..
En een goede onderbouwde kostprijs berekening veel helpt..

In de kostprijs berekening naar je dienstverleners moet je met de volgende zaken rekening houden..

Directe kosten
  • Kosten van voorbereiding organiseren van planning, bezetting en middelen. Opbouwen eerste hulp post etc....
  • Kosten van medewerkers.  Ook vrijwilligers kosten geld.  Meestal berekend je zo iets als #uren * #medewerkers * # tarief
  • Kosten van verblijf en catering voor de medewerkers Dit zijn ook belangrijke punten voor welzijn..  (bij >5 medewerkers gemiddeld 5 euro per dag, exclusief Diner, exclusief overnachting)
  • Kosten van transportkosten van middelen en mensen.  Kilometers * 2 * #Tarief (0,28 voor transport van middelen is normaal)
  • Kosten van verbruikte middelen bij incidenten.  meestal nacalculatie
Indirechte Kosten
  • Kosten van Administratie en organisatie, Incidentregistratie, Telefoonlijsten, Facturering, bedrijfs aansprakelijkheids verzekering en ongevalsverzekering voor de medewerkers.
  • Kosten van investeringen. Gemiddeld voor een evenement zal de investeringswaarde van ingezette middelen 6.000,00 -- 11.000,00 (een evenement van 5 hulpverleners op publieksevenement met een eerste hulp post ,)
  • Kosten van Onderhoud en schades en slijtage van ingezette middelen
  • Kosten van opleidings van medewerkers
  • Kosten van kwaliteitsbewaking
  • Kosten van communicatie apparatuur

Bekende valkuilen.

• De klant geeft een aanvangstijd en een eindtijd op.. Echter vaak moet je nog zaken opbouwen, een briefing verzorgen, voor de aanvang van evenement.  En als de de eindtijd is, gaan de eerste bezoekers pas weg.. Dus dat betekend dat de hulpverleners vaak nog een uurtje langer moeten blijven..  (in de praktijk is dat een dag die de klant voor 8uur op geeft in de praktijk 10 uur werk betekend voor je medewerkers.
  • De catering voor de hele dag, is een zakje met broodjes en een stuks fruit, en twee blikjes drinken.. en je mag ergens wel koffie weg halen, als je niet te lastig bent.. Wil je een extra patatjes of juist iets vegetarisch dan kan dat niet of moet je zelf extra voor betalen..  En dat betekend dat je medewerkers niet echt gemotiveerd houdt.
En dat is dit maar het puntje van de ijsberg..  ;)

Mijn stelling is dat een uurtarief van minder dan 10 euro per medewerker, of je dienst niets voorstelt, of je de je medewerkers enorm te kort doet..

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 30 mei 2009, 14:47:50
Bij het NRK Nijmegen (deze afdeling draait volledig op vrijwilligers, inkomsten uit bv EHBO diensten worden o.a. besteed aan sociale aciviteiten) rekenen we een tarief van 4,25 per uur per EHBO-er. Daarnaast brengen we alle extra zaken als reiskosten medeweker (vast bedrag / medewerker), verbandmiddelen, communicatieapparatuur, km voertuigen, afschrijving materiaal etc in rekening. We laten een klant er ook voor tekenen dat ze zorg dragen voor een deugdelijke lunch / eten, dit ter beoordeling van de aanwezige teamleider. Indien men hierin in gebreke blijft krijgt men een extra bedrag op de rekening per medewerker voor eten/drinken. Vaak is dit een goede stok achter de deur en krijgen we nooit klachten van ingezette vrijwilligers.

Vooroverleg, het maken van draaiboeken etc worden niet doorberekend. Ik zou ook niet weten wat hiervoor te rekenen. Een algemeen redelijk groot bedrag aan administratiekosten zou wat dat betreft beter zijn, maar daar benadeel je vaak kleine opdrachtegevers mee.

Bij een inzet voor goede doelen geven we vaak een korting op de uurtarieven die we rekenen, maar niet op de materiaal en km kosten. Zo laten we in ieder geval zien dat het echt niet voor niets kan en geven we de opdrachtgever daar inzicht in. Er zijn wel eens een aantal opdrachtgevers die dit niet verwachten (het NRK doet alles toch vrijwillig...), maar beseffen zich vaak niet dat een vrijwilligersorganisatie ook vaste kosten heeft te dragen.

Over kwaliteit: ook voor deze uurprijs kunnen wij kwalitatief een goede EHBO-hulpverlening op BLS niveau neerzetten. En indien nodig in samenwerking met een ALS dienst die de opdrachtgever zelf moet inhuren. Het belangrijkste is mijns inziens niet de precieze prijs, maar meer dat vrijwilligers op EHBO-niveau weten waar hun grens ligt en dat dit ook duidelijk is gemaakt naar de opdrachtgever toe. Dat is ook een stuk kwaliteitsdenken. Daarnaast is het van belang dat coordinatoren weten hoe een HV op te zetten en te begeleiden. Daarvoor maakt het niet uit of ze betaald of vrijwillig zijn, ervaring en kennis is daarin belangrijker.

Conclusie wat mij betreft: Het totale prijskaartje aan een hulpverlening is natuurlijk afhankelijk of je medewerkers vrijwilliger zijn of betaald. Maar dat hoeft geen verschil te maken in kwaliteit.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2009, 11:49:52
Mijn stelling is dat een uurtarief van minder dan 10 euro per medewerker, of je dienst niets voorstelt, of je de je medewerkers enorm te kort doet..

Ik ben het dus niet met je stelling eens, omdat het heel veel uitmaakt wat je uiteindelijke doel is!

Als reddingsbrigade hebben we er goed over nagedacht en zijn op een hele andere kostprijsberekening uitgekomen:

Ons doel is het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in de ruimste zin van het woord
Om dit te kunnen doen ontplooien wij als vereniging allerlei activiteiten (zwemles, voorlichting, bewaking, hulpverlening) waarvan de totale begroting over de jaren heen kostendekkend moet zijn. Wij kiezen dus bewust voor kruisfinanciering van bepaalde activiteiten door andere, als we over het totaal maar uitkomen.

Wij vinden bijvoorbeeld zwemles zo belangrijk dat het voor iedereen betaalbaar moet zijn en gebruiken dus middelen uit bewakingen om dit mogelijk te maken!
Voor het vaststellen van de prijzen voor bewaking en hulpverlening berekenen we dus niet de kostprijs voor die dienst op dat moment, maar voor het dekkend maken van de totale begroting van alle activiteiten. Dat betekent in de praktijk dat een grote commerciele partij misschien wel 4x de kostprijs betaalt, terwijl we voor inzet voor goede doelen er soms ook voor een brandstofvergoeding of zelfs voor niks gaan liggen....

Als ik het over de kostprijs heb, dan heb ik het over de kosten voor ons zoals we die ook daadwerkelijk uitgeven: brandstof, materiaal, afschrijving, verzekering etc. We betalen de vrijwilligers niet, dus die uren rekenen we ook niet. Als ik aan een commerciele partij 4x dat bedrag vraag, is dat per persoon per uur dus nog steeds heel laag en dus interessant voor hen. En het betekent voor ons dus wel dat we 2x ergens anders gratis aan de slag kunnen of misschien wel wat kinderen gratis zwemles kunnen geven en daarmee ons verenigingsdoel nastreven plus dat we een bedrag overhouden voor nieuwe spullen of een leuk feestje voor de vrijwilligers. Daarom geven we ook geen specificatie van de kosten, maar vragen gewoon 1 bedrag voor een heel evenement (lump sum).

Dit kunnen we doen, omdat we uitsluitend met vrijwilligers werken en dat doet zeker niks af aan de kwaliteit, ondanks wat jij suggereert. Wij hebben zelfs de ervaring dat als je vrijwilligers gaat betalen, ze ineens luie donders worden die zo veel mogelijk uren willen schrijven. Wij hebben nu een club mensen die dit doet omdat ze het leuk vinden, het belangrijk werk vinden en zich een gewaardeerd lid van de club voelen. We hebben wel eens wat activiteiten gehad waar we betaalde krachten voor nodig hadden en dan staan ineens de figuren vooraan die eerder niet als vrijwilliger aan de slag wilden en het toen allemaal maar 'dom' en 'suf' vonden....

We hebben intern wel eens onderzoek gedaan en de vrijwilligers waar we nu mee werken, hebben liever nieuwe porto's, een nieuwe buitenboordmotor of een leuke gezamenlijke bbq, dan dat ze individueel een bedrag per uur krijgen. Misschien, als wij onze totale begroting afzetten tegen alle vrijwilligersuren, zou het best wel eens kunnen zijn dat we uitkomen op die 10 euro per uur, misschien ook wel niet. Wij willen, gezien onze doelstelling, gewoon niet voor 1 prijs werken, maar we willen als vereniging zoveel mogelijk activiteiten ontplooien die bijdragen aan ons doel. En dat heeft niks met kwaliteit te maken, maar met het feit dat de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen.....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #45 Gepost op: 31 mei 2009, 12:02:10
Citaat van: Rescue op 29 Mei 2009, 16:00:46

Er zijn niet-commerciele evenementen waarbij EHBO gewenst is, die de prijs van 10 euro per ehv-er per uur gewoon niet kunnen ophoesten. Dus gelukkig denkt niet iedereen er zo over...
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 31 mei 2009, 12:47:33
De stelling is bewust wat provocerend geformuleerd.. Natuurlijk zijn er nuances..

Even een basisbegrippen uit de bedrijfseconomie..

Tussen kostprijs en verkoopprijs zit een verschil, meestal is de kostprijs (wat kost de dienst) dus lager dan verkoopprijs, De uiteindelijke prijs die klant betaald..  
De kostprijs word berekend uit directe kosten, en uit een opslagpercentage voor je vaste lasten, en daar boven op stel je (brutowinst)marge vast..    Die brutowinst heb je nodig voor opbouwen van continuiteit van je organisaties of om nieuwe investeringen in nieuwere en modernere hulpmiddelen doen.

Dat je met je verkoopprijs speelt, dat de ene klant goedkoper uit is, en de andere klant iets duurder dat maakt voor de kostprijs niets uit.. (Marktdiffrentatie..)

Zelfs als je dienst geheel gratis doet voor de klant, kost een dienst geld voor je organisatie..  Slijtage van middelen, uitrusting voor medewerkers.

Ik heb het dus over de inkomsten kant van een organisatie.. Dus niet over de kostenkant van de organisatie, namelijk de vergoeding aan de vrijwilligers..

En ja dat geld net zo goed voor vrijwilligers organisaties.  

Ik ben mede verantwoordelijk voor een vrijwilligersorganisatie en wij vinden dat het vrijwilligers c.q. de penningmeester geen geld moet kosten om externe diensten te leveren.. (Noodhulp natuurlijk is altijd gratis).  Echter ook noodhulp ikost ook geld voor de organisatie.  Een reddingsbrigade krijgt ook geen gratis brandstof voor hun motor van hun boot.. en een gemiddelde goed uitgeruste "basis eerste hulp tas "kost ook gemiddeld 200-300 euro., en onze grote uitruktassen kosten gemiddeld rond de 800 a 1200 euro..
En onze vrijwilligers ontvangen geen financiele beloning. Echter het verblijf van een vrijwilliger kost per dagdeel gemiddeld ook minimaal 5 euro .. (Eten, snacks, drinken, gebruik middelen)

Als een evenement geen 100 euro per vrijwilliger per dag kan ophoesten en weldegelijk grotere risico hebben, waar eerste hulpverleners nodig zijn, moeten het evenement gewoon niet doen, want dan is het evenement te gevaarlijk.. Of ze kunnen het ook zonder eerste hulpverleners af. en moeten ze het met een gewone basis bhv voorziening doen..

Vrijwilligers gemotiveerd houden kost ook een reddingsbrigade geld en gemoticeerde  vrijwilligers zijn een zeer schaars goed. En dat weet elke organisator..  En vakkundige mensen die bij een zeer saai evenement hun diensten verlenen, shoppen gewoon bij de leuke evenementen, of gaan op een mooie dag, liever op het strand liggen of met hun gezin wat doen..  

Als je rekent wat een kostprijs is van een (vrijwillige) medewerkers en kosten van je diensten die je levert, waarom zou dat jouw Rode Kruis/EHBO/Evenementen Organisatie dan geld kosten..  Je hebt vaak meer aanvragen, dan dat je aan kan..  

Een goede eerste hulp voorziening levert ook geld op voor de organisator en zorg in ieder geval voor een "te vreden" klant.
Organisatoren moeten er aan wennen dat ze rieele prijs moeten betalen voor de door hun gevraagde diensten..

Natuurlijk kan je eens een organisator vooruit helpen, omdat dat past bij de doelstellingen van je organisatie, echter dan kan je niet altijd doen. want anders gaat of je penningmeester stuiteren..
Rieele kosten moeten betaald worden..

Het valt mij op dat een gemiddelde eerste hulp dienstverlener, maar weinig weet wat eerste hulp materialen kosten, wat het instand houden van auto's en boten, tenten, brancards kosten..   Als een gemiddelde eerste hulp verlener dat al niet weet, hoe kan je dat dan verwachten van opdrachtgevers ?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 31 mei 2009, 13:08:50
Terug lezend, Misschien een suggestie om dit topic wel op te delen in twee delen..

Van uit een penningmeester zijn taakveld bekeken..

1. Omzet kant,  Wat zouden opdrachtgevers, c.q. organisatoren van evenementen bereid moeten zijn te betalen voor Eerste Hulp Dienst.
Hier kunnen we hebben over kostprijs berekeningen, wat word er in de markt voor EH diensten gevraagd..

2. Kosten Kant, Wat is een rieele vergoeding voor (vrijwillige) eerste hulpverleners.
Hier kunnen we het dan hebben over dat ene deeltje van de onkosten, namelijke wat is een rieele vergoeding voor vrijwilligers in materiele zin (geld, trainingen) en immateriele zin (voldoening in hun werk, leuk team, praktijk ervaring op doen ?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2009, 19:30:41
Als ik het over de kostprijs heb, dan heb ik het over de kosten voor ons zoals we die ook daadwerkelijk uitgeven: brandstof, materiaal, afschrijving, verzekering etc. We betalen de vrijwilligers niet, dus die uren rekenen we ook niet. Als ik aan een commerciele partij 4x dat bedrag vraag, is dat per persoon per uur dus nog steeds heel laag en dus interessant voor hen. En het betekent voor ons dus wel dat we 2x ergens anders gratis aan de slag kunnen of misschien wel wat kinderen gratis zwemles kunnen geven en daarmee ons verenigingsdoel nastreven plus dat we een bedrag overhouden voor nieuwe spullen of een leuk feestje voor de vrijwilligers. Daarom geven we ook geen specificatie van de kosten, maar vragen gewoon 1 bedrag voor een heel evenement (lump sum).
Wij geven wel een gespecificeerde offerte, echter de klant kan niet kiezen dat hij a. wel wil maar b niet.. Of dat hij wil dat een twee dagdelen maar 8 uur is. ipv 10 uur, waar mij mee rekenen.

Dit kunnen we doen, omdat we uitsluitend met vrijwilligers werken en dat doet zeker niks af aan de kwaliteit, ondanks wat jij suggereert. Wij hebben zelfs de ervaring dat als je vrijwilligers gaat betalen, ze ineens luie donders worden die zo veel mogelijk uren willen schrijven. Wij hebben nu een club mensen die dit doet omdat ze het leuk vinden, het belangrijk werk vinden en zich een gewaardeerd lid van de club voelen. We hebben wel eens wat activiteiten gehad waar we betaalde krachten voor nodig hadden en dan staan ineens de figuren vooraan die eerder niet als vrijwilliger aan de slag wilden en het toen allemaal maar 'dom' en 'suf' vonden....
Die ervaring heb ik ook..  Wij huren heel af en toe externe diensten in, waar wel eens betaalde krachten in voorkomen. echter ons eigen team zijn allemaal vrijwilligers. We hebben genoeg aanmeldingen van vrijwilligers gehad, die graag voor ons willen werken, maar toen ze hoorde dat ze geen uur of dagvergoeding kregen, niets meer van hun lieten horen. Juist het werken met professioneel getrainde vrijwilligers levert een goede bijdrage aan de kwaliteit.. We investeren ongeveer voor ruim 800 euro tot soms 3200 euro aan trainingen in vrijwilligers..

We hebben intern wel eens onderzoek gedaan en de vrijwilligers waar we nu mee werken, hebben liever nieuwe porto's, een nieuwe buitenboordmotor of een leuke gezamenlijke bbq, dan dat ze individueel een bedrag per uur krijgen. Misschien, als wij onze totale begroting afzetten tegen alle vrijwilligersuren, zou het best wel eens kunnen zijn dat we uitkomen op die 10 euro per uur, misschien ook wel niet.

Wij hebben geprobeerd alles eens door te rekenen.  Wij verhuren ons eigenlijk altijd inclusief onze eigen catering, en eigen voorzieningen en eigen ondersteuningsploeg en geen losse hulpverleners..  Juist omdat we onze vrijwilligers gemotiveerd willen houden..  En dat we ze keuze krijgen in wat ze te kauwen en extra's krijgen..  En inmiddels werken we nu 2 jaar met dit model. en dat bevalt ons goed..
Als een opdrachtgever dat niet wil betalen.. Dan gaan ze maar naar een ander..

hansalmere

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2009, 20:37:24
zolang het allemaal goed goed dan roepen de evenementen coordinatoren zie je wel nergens voor nodig om meer te betalen. voor de inzetten van bijv mij eigen club of van rescueteam of van een andere stichting.

ze zien de meerwaarde vaak niet van een club die goed georganiseert is en iets meer expertise mee brengt. maar dan krijg je weer de even oude discussie van zijn wij als ehbo'ers daar voor verantwoordelijk moeten wij dat willen etc. dus deze discussie zal altijd blijven bestaan.

maar als er dan iets gebeurt dan wijzen ze allemaal naar elkaar of ze geven de reguliere hulpverlening de schuld.

maar zoals Resuce al zei willen ze niet betalen voor kennis en kwantiteit dan zijn er zat andere vereniging die het zo over nemen. en soms kriebelt het dan wel van shit klus gemist maar ik ga mij mensen niet voor € 3,50  per uur weg zetten al voelt het ...........