Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)

Auteur Topic: Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)  (gelezen 42980 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

twinkl

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 19 juni 2009, 01:37:37
Hier ook een Zeeuw...

Bij ons krijgt de vereniging ongeveer 7,50 dacht ik.

Ik betaal (herhaling)cursusgeld en betaal voor het lidmaatschap.. én er wordt van mij verwacht dat ik meerdere keren inzetbaar ben bij evenementen.
Ik vind dat eigenlijk een beetje te veel van het goeie en ik zie mensen ook daarom afhaken.

Wat is redelijk? En wat kan je verwachten van een ehbo-vereniging?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 19 juni 2009, 07:34:07
Twee opmerkingen..

Tja, als je als consument op stelt, vind ik dat je ook consumentenprijzen moet betalen en je geen enorme kortingen op je opleidingen moet hebben, en dan kunnen instructeurs ook fatoenlijlk betaald worden..  Als je niet gemiddeld 10x per jaar komt opdraven voor evenementen, dan moet je gewoon een commerciele prijs voor je opleiding, examen etc betalen..   Nu schijnen zeeuwen zuinig te zijn, en wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.. Maar een fatsoenlijke kale erste hulp cursus kost je gemiddeld zo'n 300 euro per persoon, los van examengelden, boekjes etc.. (Cursus van 24 uur..)..

Echter als de EHBO-vereniging nu eens gewoon minimaal 10 euro per uur vraagt, kunnen ze ook hun dienstverlening beter maken. Fatsoenlijke communicatiemiddelen, fatsoenlijke persoonlijke beschermingsmiddelen en kleding voor vrijwilligers, gewoon een fatsoenlijke uitrusting en moderenere materialen.. Aanvullende trainingen voor mensen die zich meer dan 10x per jaar inzetten.. Kan er eens fatsoenlijke tent of mobiele eerste hulp post aangeschaft worden..

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 19 juni 2009, 09:38:04
Ik heb via google geen bedrag van €300,00 excl. boeken e.d. gevonden.

De gemiddelde prijs ligt op € 175,-- incl. boeken e.d.

Daarnaast is men vrij om lid te worden van de EHBO vereninging met een gemiddelde prijs van €30,-- per jaar.

Ik vind niet dat een EHBO vereniging die contributie vraagt voor de herhalingslessen (daar adverteren ze mee) kan zeggen dat je minimaal een x aantal evenemten moet doen.
Dat is geld binnen halen via de opleiding cq herhalling en via de evenemten.
Er zijn ook EHBO vereningingen die hun vrijwilligers contributie laten betalen en hun vrijwilligers betalen bij inzetten, dit vind ik wel een goed systeem want dan kan je de kosten die je maakt (opleiding /contributie)  "terug verdienen"

Het NRK daar in tegen vraagt geld voor de EHBO cursus en geen contributie maar die verwacht wel dat je een x-aantal evenemten doet.
Dit vind ik ook een goede oplossing.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 19 juni 2009, 10:04:55
Bij mijn EHBO- vereniging betaal je €40 per jaar, dat is incl. herhalingslessen. Je bent niet verplicht om diensten te draaien.
Indien je bij de hulpcolonne (HC) (zo noemen ze hier de vrijwilligers die diensten draaien) gaat betaal je ook gewoon die €40 maar dan krijg je wel €5 per dagdeel vergoed.

De leden van de HC proberen ze zoveel mogelijk gezamelijk de herhalingslessen te laten volgen om zo op elkaar ingespeeld te raken. Ook worden er oefeningen georganiseerd. Als HC-lid krijg bovendien ook een eigen EHBO-koffer.

Qua kleding, de vereniging heeft een sponsor gevonden en ze mogen nu voor een x bedrag kleding aanschaffen. Er wordt nu naar gekeken wat ze zullen gaan aanschaffen.
Ik heb nu 2 diensten gedraait en rondgelopen met een geel veiligheidshesje over mijn t-shirt. Met warm weer wordt het toch wel erg warm op de rug (daar zit bedrukking).
Voor diensten buiten mijn vereniging om heb ik een geel/blauw t-shirt, die vind ik toch fijner dragen als een veiligheidshesje over een t-shirt.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

twinkl

• Gast
Reactie #74 Gepost op: 19 juni 2009, 20:49:27
Twee opmerkingen..

Tja, als je als consument op stelt, vind ik dat je ook consumentenprijzen moet betalen en je geen enorme kortingen op je opleidingen moet hebben, en dan kunnen instructeurs ook fatoenlijlk betaald worden..  Als je niet gemiddeld 10x per jaar komt opdraven voor evenementen, dan moet je gewoon een commerciele prijs voor je opleiding, examen etc betalen..   Nu schijnen zeeuwen zuinig te zijn, en wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten..

Ik neem aan dat je niet op mij reageert, maar op diegene voor mij?

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #75 Gepost op: 23 juni 2009, 02:07:51
dit is best wel een moeilijke materie.
binnen onze ehbo vereniging regel ik de bezetting bij evenementen waar we er best wel aardig wat van hebben, zo tussen de 20 en 30 per jaar, dit verschilt van 2 mensen voor 1 evenement tot 16 man op 1 evenement.
de aanvraag komt bij mij binnen, die beoordeel ik dan en in overleg met de organisatie van het betreffende evenement bepalen we dan hoeveel mensen we inzetten als dat al niet in de vergunning is voorgeschreven.

iedere keer ga ik maar weer bellen naar de leden maar hoor meestal dat de mensen niet kunnen, ook maak ik altijd een groepsmail maar de reaktie daarop is nihil, zelf draai ik bijna ieder evenement mee.

bij ons is de vergoeding nu nog 2,50 per dag deel (stamt nog van voor de oorlog geloof ik).

bij ons is de eenheidsopleiding 110.00 euro inklusief examen, boekje en AED training met vermelding op je EHBO pasje.
de herhalings lessen zijn voor iedereen die lid is en zijn gratis, het lidmaatschpsgeld is 35.00 euro per jaar en die kan je dus terug verdienen met de evenementen.
wij twijfelen er aan of een verhoging van de vergoeding  voor het posten bij de evenementen tot een verbetering van de beschikbaarheid zal leiden.
we denken dan aan 5.00 per uur, m.a.w. als je 2 evenementen van 4 uur draait heb je je lidmaatschapsgeld terug verdient.

daar naast organiseren we tenminste 1x per jaar een grote oeffening met de brandweer en eventuele andere hulpdiensten en nodigen we een groep lotusslachtoffers uit.
toevallig ben ik ook verantwoordelijk voor het opzetten,bedenken en coordineren van de oeffening, hoef ik gelukkig niet alleen te doen, het vergt meestal wel een aantal avonden voorbereiding.
hierin verweken we dan ook wel situaties die je bij de evenementen tegen komt zodat we bij de evenementen zelf er beter op in kunnen spelen.

voor de coordinatie tijdens de oeffening heb ik meestal mijn oudste dochter naast mij staan die hulpcentralist is bij de brandweer en dan de functie van de meldkamer vervult en wij zo de oeffening aardig kunnen coordineren.

zo hebben we dit jaar 1,5 week voor koninginnedag een oeffening verzonnen dat er een auto door het publiek reed en zo meerdere slachtoffers  maakte, anderhalve week later werd de oeffening in eens erg realistiesch.

voor de evenementen hebben we een aantal tassen en ehbo-hesjes beschikbaar en hebben we ook altijd een AED bij ons en zo nodig meerdere.

ieder ehbo-lid is dus bij ons AED bedienaar.
Nemo me impune lacessit

Richard BRW

• Forum gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 13 juli 2009, 17:49:03
Toch weet ik det er zeker markt voor is, is het niet dat er nu gewoon teveel mensen het vrijwillig doen.

Zelf ben ik werkzaam als ZZP-er en word ingehuurd als O.A. Brandwacht maar ook als EHBO-er en ik moet zeggen dat ik dan een aardig uurloon krijg.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 13 juli 2009, 21:10:15
eerlijk gezegd hoef ik er niet voor betaald te krijgen
het is een hobby
ik doe  het voor de voldoening

de basis waarop ik nu vrijwilliger sta bij het NRK vind ik in orde: zij zorgen voor de opleiding, kleding e.d. en ik doe een aantal evenementen per jaar

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #78 Gepost op: 16 juli 2009, 17:23:11
Zodra bij het bepalen van de hoogte van de vergoedingen geen rekening wordt gehouden met de mate de commerciele belangen, dan gaat er iets fout.
Zodra de vergoeding voor mij bepalend iwordt of ik diensten wil draaien, dan stop ik.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 16 juli 2009, 21:19:43
eerlijk gezegd hoef ik er niet voor betaald te krijgen
het is een hobby
ik doe  het voor de voldoening

de basis waarop ik nu vrijwilliger sta bij het NRK vind ik in orde: zij zorgen voor de opleiding, kleding e.d. en ik doe een aantal evenementen per jaar

Helemaal mee eens. Een bloemetje de volgende dag op de post bij een evenement als bedankje geeft genoeg voldoening, hoef ik geen 5 euro per uur voor.