dit is best wel een moeilijke materie.
binnen onze ehbo vereniging regel ik de bezetting bij evenementen waar we er best wel aardig wat van hebben, zo tussen de 20 en 30 per jaar, dit verschilt van 2 mensen voor 1 evenement tot 16 man op 1 evenement.
de aanvraag komt bij mij binnen, die beoordeel ik dan en in overleg met de organisatie van het betreffende evenement bepalen we dan hoeveel mensen we inzetten als dat al niet in de vergunning is voorgeschreven.
iedere keer ga ik maar weer bellen naar de leden maar hoor meestal dat de mensen niet kunnen, ook maak ik altijd een groepsmail maar de reaktie daarop is nihil, zelf draai ik bijna ieder evenement mee.
bij ons is de vergoeding nu nog 2,50 per dag deel (stamt nog van voor de oorlog geloof ik).
bij ons is de eenheidsopleiding 110.00 euro inklusief examen, boekje en AED training met vermelding op je EHBO pasje.
de herhalings lessen zijn voor iedereen die lid is en zijn gratis, het lidmaatschpsgeld is 35.00 euro per jaar en die kan je dus terug verdienen met de evenementen.
wij twijfelen er aan of een verhoging van de vergoeding voor het posten bij de evenementen tot een verbetering van de beschikbaarheid zal leiden.
we denken dan aan 5.00 per uur, m.a.w. als je 2 evenementen van 4 uur draait heb je je lidmaatschapsgeld terug verdient.
daar naast organiseren we tenminste 1x per jaar een grote oeffening met de brandweer en eventuele andere hulpdiensten en nodigen we een groep lotusslachtoffers uit.
toevallig ben ik ook verantwoordelijk voor het opzetten,bedenken en coordineren van de oeffening, hoef ik gelukkig niet alleen te doen, het vergt meestal wel een aantal avonden voorbereiding.
hierin verweken we dan ook wel situaties die je bij de evenementen tegen komt zodat we bij de evenementen zelf er beter op in kunnen spelen.
voor de coordinatie tijdens de oeffening heb ik meestal mijn oudste dochter naast mij staan die hulpcentralist is bij de brandweer en dan de functie van de meldkamer vervult en wij zo de oeffening aardig kunnen coordineren.
zo hebben we dit jaar 1,5 week voor koninginnedag een oeffening verzonnen dat er een auto door het publiek reed en zo meerdere slachtoffers maakte, anderhalve week later werd de oeffening in eens erg realistiesch.
voor de evenementen hebben we een aantal tassen en ehbo-hesjes beschikbaar en hebben we ook altijd een AED bij ons en zo nodig meerdere.
ieder ehbo-lid is dus bij ons AED bedienaar.