Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)

Auteur Topic: Vergoeding voor EHBO-diensten (vrijwillig of beroepsmatig)  (gelezen 42967 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DRK

• Forum gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 16 juli 2009, 22:31:50
Helemaal mee eens. Een bloemetje de volgende dag op de post bij een evenement als bedankje geeft genoeg voldoening, hoef ik geen 5 euro per uur voor.

Sluit me volledig aan bij de vorige twee uitspraken.

EHBO-diensten uitvoeren is een dienst. Je kunt het woord dienst op twee manieren lezen in mijn mening. Als eerste kun je het interpreteren als een werkperiode, maar de vertaling waar ik zelf de voorkeur aan geef is dienstverlening (als in het verlenen van een dienst aan de samenleving).
Op het moment dat je kiest voor een vergoeding voor je "diensten" is het in mijn optiek geen vrijwilligerswerk mee en neem je daarbij alle verplichtingen die het hebben van een professionele baan met zich meebrengt op je. Tevens kun je naar mijn mening dan ook meteen wel fluiten naar dat koninklijke lintje na 50 jaar trouwe dienst bij een EHBO/RK vereniging o.i.d., want van onzelfzuchtige inzet is eigenlijk geen sprake meer wanneer je kiest voor het geld.

Op zich heb ik er geen moeite mee wanneer iemand er voor kiest zijn kennis en kunde op een professionele manier in te zetten en daar voor betaald te willen krijgen, maar dit hoort dan niet thuis in een vrijwilligersorganisatie zoals een EHBO- of NRK-vereniging. Ga dan naar een van de vele stichtingen die hedentendage hun kop opsteken. Je zult zien dat die dan ook meteen hele andere eisen leggen op het begrip "hulpverlening".

Nogmaals, dit alles is dan ook alleen maar mijn persoonlijke opinie, maar ik hoop dat ik in deze zaak niet helemaal alleen sta, anders zal het snel afgelopen zijn met mijn favoriete vrijwilligersorganisatie.
vrijwilliger instructeur

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 16 juli 2009, 23:34:44
Ik ben het deels eens met de voorgaande schrijvers.

Ook ik hoef geen geld voor mijn diensten bij het NRK of event-safe.

Maar de vrijwillige brandweer krijgt ook een onkosten vergoeding de vrijwillige politie en leger ook.
Bij veel sportclubs wordt ook een vrijwilligersbijdrage betaalt. Een vrijwilliger mag € 1500 per jaar ontvangen.

Ik proef dat in de EHBO wereld het woord geld nog een vies woord is.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 17 juli 2009, 20:54:04
de "vrijwilligers"bij de politie / brandweer / leger krijgen geen onkostenvergoeding maar een uurloon wat de beroeps ook krijgen.
maar zijn moeten ook voldoen aan dezelfde eisen als de beroeps.
de vergelijking tussen vrijwilligers van het NRK en van de politie / brandweer / leger is dan in mijn optiek niet correct.

In de EHBO wereld is betaling geen vies woord:  men kan zelf kiezen of men het  'gratis" doet of er een klein bedrag voor wilt ontvangen door het kiezen voor welke organisatie men aan de slag gaat.

DRK

• Forum gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 18 juli 2009, 09:12:39
de "vrijwilligers"bij de politie / brandweer / leger krijgen geen onkostenvergoeding maar een uurloon wat de beroeps ook krijgen.
maar zijn moeten ook voldoen aan dezelfde eisen als de beroeps.
de vergelijking tussen vrijwilligers van het NRK en van de politie / brandweer / leger is dan in mijn optiek niet correct.

In de EHBO wereld is betaling geen vies woord:  men kan zelf kiezen of men het  'gratis" doet of er een klein bedrag voor wilt ontvangen door het kiezen voor welke organisatie men aan de slag gaat.

Overlapt mijn menig volledig (makkelijk he? :))

En inderdaad. Geld dat een RK/EHBO vereniging verdiend, zeg maar de winst, wordt komt altijd terug naar de vereniging en dus naar de vrijwilligers.

Als ik de afgelopen jaren eens terugkijk zijn de voorzieningen bij onze vereniging behoorlijk verbeterd. Een nieuwe tent, twee AED's, twee oefen AED's, de trainingen daarin voor alle vrijwilligers en cursisten, nieuwe tassen, twee maal nieuwe kleding, etc. We hebben niet veel te klagen als vrijwilliger denk ik. Ook voor het komende jaar ligt nog het nodige in het verschiet.

Betaling vind dus wel degelijk plaats, ook aan de vrijwilligers als je het zo bekijkt.
Overigens, en dit klink waarschijnlijk wel behoorlijk "cheesy  :D" word ik betaald in de vorm van een bedankje van mijn "patienten" tijdens mijn diensten ;)
vrijwilliger instructeur

Richard BRW

• Forum gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 20 juli 2009, 17:49:13
Maar het is toch mooi om van je hobbie je werk te maken...

En ik werk niet via een vrijwilligers org.. maar bij een bedrijf (dat er ook zeker niet slechter van wordt)

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #85 Gepost op: 22 juli 2009, 15:29:51

Dat is denk ik persoonlijk: ik doe iets heel anders als werk, en heb een hobby voor plezier en ontspanning. Ik vind dit een mooie afwisseling en heb totaal niet de behoefte om van de hobby 'reddingsbrigade' mijn werk te maken.

Wel vind ik het prettig om niet armer te worden van mijn hobby, dus mijn daadwerkelijke onkosten zie ik graag vergoed (reiskosten, kleding, opleiding). De tijd die ik er insteek wil ik niet voor betaald worden. Zoals eerder genoemd mag de vereniging dat geld in materiaal en feestjes steken, zodat ik fijn mijn hobby kan blijven uitoefenen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #86 Gepost op: 22 juli 2009, 15:44:44

En ik werk niet via een vrijwilligers org.. maar bij een bedrijf (dat er ook zeker niet slechter van wordt)

Maar dan is het je hobby niet meer en moet je op zoek naar een nieuwe hobby .....

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 22 juli 2009, 22:13:32
Even een stukje uit wikipedia

Hobby's worden uitgeoefend uit interesse en voor het plezier, niet als betaald werk. Voorbeelden zijn het verzamelen van bijvoorbeeld postzegels, het geven van volwassenenonderwijs, of het beoefenen van een bepaalde sport. Het praktiseren van een hobby kan het verwerven van een aanzienlijke vaardigheid, kennis en ervaring hierin tot gevolg hebben. Persoonlijke voldoening staat echter voorop.

Wat voor één persoon een hobby is, kan voor een ander een beroep zijn. Een computerprogrammeur kan bijvoorbeeld koken als hobby hebben, terwijl een kok als hobby computerprogramma's kan schrijven. Sommige mensen verkeren in de fortuinlijke positie dat zij 'van hun hobby hun werk hebben kunnen maken'. Over het algemeen wordt iemand die een activiteit louter voor zijn of haar plezier doet een amateur genoemd, degene die die activiteit als beroep heeft een professional.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 26 juli 2009, 13:11:15
Jammer van dit topic is dat drietal zaken door elkaar worden gehaald.

1. Persoonlijke motivate,  Vrijwilligheid, beroepsmatigheid, trainingen en ervaring opdoen
2. Relatie werknemer - werkgever (Ook de vrijwilliger heeft een werknemer en werkgever relatie met de vereniging of stichting waarvoor ze actief is..) welke vergoedingen zijn rieeel voor welk type werk..
3. Dienstverlener - Klant, Opdrachtgever Wat is een rieele prijs die een klant moet betalen voor de diensten die de hulpverleningsorganisatie levert.

Het nadeel is dat bijvoorbeeld het begrippen "Dienst" en "dienstverlening" in de context van 1. persoonlijke motivatie een heel andere betekenis heeft, dan in 3. Dienstverlener - Klant, Opdrachtgever, waarbij de meer wettelijke betekenis van dienstverlening conform wetboek van Koophandel van zin. is..

Het belangrijkste verschil van uit een Eerste Hulp dienstverleners organisatie tussen vergoedingen bij 2.  en 3. is dat bij 2 we praten over kosten (wat kost een medewerker, vrijwilliger en bij 3 over de opbrengsten, wat brengt deze klus op.

Hierin is geen verschil tussen commerciele en vrijwilligersorganisaties.   Hoewel de klant soms denkt dat vrijwilligers alles gratis doen, en commerciele organisatie voor alles moet betalen..  

Op zich heb ik er geen moeite mee wanneer iemand er voor kiest zijn kennis en kunde op een professionele manier in te zetten en daar voor betaald te willen krijgen, maar dit hoort dan niet thuis in een vrijwilligersorganisatie zoals een EHBO- of NRK-vereniging. Ga dan naar een van de vele stichtingen die hedentendage hun kop opsteken. Je zult zien dat die dan ook meteen hele andere eisen leggen op het begrip "hulpverlening".

De stichting waarvoor ik vrijwillig werk, vertalen professioneel met deskundigheid en vakbekwaamheid, en daartoe stellen we diverse middelen en trainingen beschikbaar aan onze vrijwilligers.  We kijken ook naar aansprakelijkheid van onze dienstverlening en naar eisen die inspecties aan onze diensten stellen..   Onze vrijwilligers krijgen dus geen uur of dagovergoeding en de motivatie van onze vrijwilligers zijn min of meer gelijk aan die van het rode kruis, ehbo vereniging en reddingsbrigades of de knrm..
Onze stichting werkt met 100% vrijwilligers en die stellen allemaal hoge eisen aan de kwaliteit van diensten die we gezamenlijk leveren, en dat gaat heel goed hand in hand..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 9 december 2009, 10:00:24
Even een topic omhoog halen.. en een offerte casus eens bekijken ?

Sommige opdrachtgevers denken echt dat EHBO-ers nagenoeg gratis hun diensten leveren..

Een redelijk bekende commerciele organisatie wil een commercieel house event organiseren voor 4000 man, in een binnenlocatie en stellen de vraag dat ze twee vrijwillige ehbo-ers willen hebben. Omzet kaart verkoop van het evenement kaart is ongeveer 80.000,00 euro..

Op een landelijke feestdag, Aanvangtijden 22:30 tot 05:00 uur,
De locatie is ongeveer een uur rijden. Er is geen BHV aanwezig op de locatie, geen EHBO ruimte, een kleedkamer kan wel gebruikt worden als EHBO ruimte, door zeer smalle gangen..
De dienstverlening bestaat "gewoon ehbo???", niet moeilijk doen.. wat dat mag wel zijn..
Slachtoffers moeten wel direct van de vloer gehaald worden en naar de EHBO ruimte gebracht worden, want het feest moet wel door..En er gebeurd nooit wat..  Slachtoffers die middelen gebruikt hebben moeten het evenement verlaten via de beveiliging..

En daar moet je dan een serieuze offerte op maken..
Mijn vraag aan jullie is wat zouden jullie deze opdrachtgever offreren ?  (En je hoeft het achterste van je tong laten zien..)\