Welke ambulance?

Auteur Topic: Welke ambulance?  (gelezen 5073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2008, 02:42:07
graag alleen inhoudelijke opmerkingen, dank u  :)

Ik reageer alleen op jouw opmerking over richtlijnen.... inhoudelijker kan bijna niet..... of bedoel je dat we (allemaal!) weer on topic moeten?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2008, 17:08:46
Ik had het laatst met een ambu chauffeur over de keuze welke ambulance er komt. In Barneveld zou een snelle ambulance het best kunnen, vanwege het grote verzorgingsgebied. Hoe wordt dit bij jullie afgestemd? Gaan jullie voor meer ruimte om te werken in de auto, of een hele snelle ambulance, zoals de lage mercedes-ambu?

Snelle ambulances redden geen mensenlevens, wel snelle basic life support door omstanders gevold door de nederlandse
ambulancezorg. Deskundigheid is belangrijker dan een snelle auto.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2008, 18:26:08
In grote steden zie ik vaak dat er grotere ambulances zijn. Die kunnen minder hard, maar er is meer werkruimte voor de vpk. In buitengebieden lijkt het me dan logisch dat je een ambu kiest met iets meer capaciteit?

Dan vraag ik me af in welke steden jij grotere ambulance´s ziet? Volgens mij word er in (bijvoorbeeld) Amsterdam, Haarlem en Rotterdam nu bijna allemaal met de relatief kleine Chevy's gereden, terwijl ze in Nijmegen nog met de Ford F serie rijden. Andere regio's rijden met een Transporter (zoals Zeeland).

graag alleen inhoudelijke opmerkingen, dank u  :)

Jij vraagt iets, brengt daarbij een standpunt uit, en bij commentaar moeten mensen alleen inhoudelijk reageren ... Erg vreemde reactie ::)

Overigens gaan we hier verder met het topic en dus niet met een welles nietus discussie  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2008, 20:25:45
Bij de RAV Zuid-Limburg rijden we al een tijd Mercedes Sprinters. De eerste lichting wordt op dit moment gefaseerd vervangen voor het nieuwe type Sprinter.

bij de openbare aanbesteding voor de levering van de nieuwe auto's is door de RAV aangegeven dat het een type B ambulance moet zijn. (type B is op basis van bestelauto en niet op basis personenauto)

je hebt in deze auto een zee van ruimte wat het werken in de auto erg prettig maakt. ook kan je met deze auto je makkelijk even afzonderen van de buitenwereld om een patient even goed na te kijken de auto kan dan namelijk helemaal dicht.

nadelen zijn er natuurlijk ook, de auto's zijn best windgevoelig en ze hebben een behoorlijk lange weg nodig om op snelheid te komen (oud type) al moet ik eerlijk bekennen dat het nieuwe type sprinter met de 318cdi motor een hele verbetering is ten opzichte van het vorige model.

om het kort samen te vatten: het is een grootvolume auto met de rijeigenschappen van een luxe auto

groeten Fast-one


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2008, 20:51:02
Ambulanzezorg: Twee teletubbies met een hele snelle auto.

Dat is volgens mij het imago waar de ambulancezorg jaren voor vecht/ heeft gevochten om vanaf te komen.

Die eeuwige discussies over grotere blauwe lichten, snellere ambu's en luidere sirenes. Interessant......als je 10 bent. ;)
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


WillemB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2008, 17:51:44
graag alleen inhoudelijke opmerkingen, dank u  :)

Leek mij toch een aardig inhoudelijke opmerking, kijk maar op: http://www.elsevier.nl/web/Artikel/Rijverbod-en-werkstraf-voor-doodrijden-jongetje.htm. 't Is al wel een tijdje geleden, maar 't blijft iets van deze tijd. Zoiets is buitengewoon triest (voor alle betrokkenen).

Het gaat er niet om hoe hard je rijdt, maar dat je door blijft rijden. Rijden met hoge snelheid kan iedereen; rijden met verkeersinzicht is een kunst.

Iets anders: in Noord-Amerika rijden de ambulances op 'light-truck-wheels' en mogen daarom niet harder rijden dan 120 km/h i.v.m. gevaar van verhitting+klapbanden ed.
Je psychische gesteldheid is belangrijker dan je kwaliteiten.  Elke ontmoeting is een verandering.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #16 Gepost op: 6 september 2008, 13:58:14
daar zeg je het al: richtlijnen. Een ambulancechauffeur mag zo hard als hij wil, bij wijze van spreken met 180 door een woonwijk, mits hij dat kan verantwoorden.
In buitengebieden stelt snelheid zeker.

Wat een onzin, brancherichtlijnen zijn er juist voor om dit soort dingen te voorkomen, hoe kun je in godsnaam dit verantwoorden??????
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #17 Gepost op: 6 september 2008, 16:27:22
Een richtlijn is een bindend voorschrift (Van Dale)  of een aanwijzing voor te volgen gedrag...
CN NRK