Ik vroeg mij af welke opleidingen er nog binnen het RK gegeven worden aangezien ik las dat de kwaliteit en de hoeveelheid leerstof sterk achteruit gegaan is.
Ik probeer gewoon maar te vergelijken met ons systeem in RK-Vlaanderen.
1. Basisopleiding EH Helper (32u)
2. Interventie is het eerste deel van de basisopleiding van de hulpdienstvrijwilliger. De volgende onderwerpen komen aan bod: organisatie en werking van de Hulpdienst, hulpverlening, veiligheid, sanitaire hulpketen, draagberrievervoer, standaardtenten, plichtenleer, onderzoek slachtoffer, herhaling Helper en medische koffer. (32u)
3. Verzorging vormt het tweede deel van de basisopleiding voor de Hulpdienstvrijwilliger. Volgende onderwerpen komen aan bod: verzorgingsploegen, preventieve hulpposten, hulpposten bij rampen en sanitaire basiskennis. (32u)
4. Rampenbestrijding: Rampenplanning, werken in rampomstandigheden, commandostructuren, inzet rodekruismiddelen, inrichten van een hulppost, basistriage, werking DSI, sensibilisatie rond debriefing. (16u)
1.en 2. zijn vereisten om als hulpverlener aan de slag te kunnen - mogen in de hulpdienst. Zonder Interventie mag je geen verzorgingen uitvoeren, enkel logistieke taken. Verzorging kan je pas volgen als je geslaagd bent in Interventie, Rampenbestrijding na Verzorging.
Daarnaast zijn er nog mogelijkheden tot verantwoordelijke functies (ook met opleidingen)...