Opleidingstraject NRK

Auteur Topic: Opleidingstraject NRK  (gelezen 5835 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Loekie

• Gast
Gepost op: 1 december 2003, 16:26:17
Naar aanleiding van een aantal reactie in een andere thread vroeg ik me af hoe het opleidingstraject bij het NRK er uitziet?
Is het zo dat enkel een eh-vereist is?
Is het zo dat er geen verdere opleidingen (vervolmakingsopleidingen of zo, assisterende handelingen voor ambulancepersoneel, halskraag aanleggen, ik noem maar iets) binnen het NRK zijn?

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2003, 16:57:49
Toen ik nog bij het RK zat, waren er ook mensen die geen eerste hulp diploma hadden, maar die werden ingezet in bejaardenhuizen etc.
De nekkragen waar jij het over hebt, worden wel aangeleerd aan SIGMA leden. En SIGMA leden zijn veelal Rode Kruizers. En natuurlijk ook EHBOers (eerstehulpverleners).

Christian

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2003, 17:02:19
taakveld 3

bij ons is het zo geregeld...
je moet tegen bloed kunnen
je moet een EHBO diploma hebben,of bereid zijn die te halen bij de afdeling..
en je mag een portofoon bewijs halen..
maar det regeld de afdeling
verder wordt je bijgeschoolt bij de afdeling...zoals opvang en verzorging ,ehbo herhaling

je kan meer informatie vinden op de webside van het rode kruis   www.rodekruis.nl
en dan bij optie ''help mee''

maar het is ook afhankelijk bij welke taakveld je wilt..
bij elke taakveld is het weer anders geregeld

Loekie

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 december 2003, 18:23:59
Ik vroeg mij af welke opleidingen er nog binnen het RK gegeven worden aangezien ik las dat de kwaliteit en de hoeveelheid leerstof sterk achteruit gegaan is.
Ik probeer gewoon maar te vergelijken met ons systeem in RK-Vlaanderen.
1. Basisopleiding EH Helper (32u)
2. Interventie is het eerste deel van de basisopleiding van de hulpdienstvrijwilliger. De volgende onderwerpen komen aan bod: organisatie en werking van de Hulpdienst, hulpverlening, veiligheid, sanitaire hulpketen, draagberrievervoer, standaardtenten, plichtenleer, onderzoek slachtoffer, herhaling Helper en medische koffer. (32u)
3. Verzorging vormt het tweede deel van de basisopleiding voor de Hulpdienstvrijwilliger. Volgende onderwerpen komen aan bod: verzorgingsploegen, preventieve hulpposten, hulpposten bij rampen en sanitaire basiskennis. (32u)
4. Rampenbestrijding: Rampenplanning, werken in rampomstandigheden, commandostructuren, inzet rodekruismiddelen, inrichten van een hulppost, basistriage, werking DSI, sensibilisatie rond debriefing. (16u)

1.en 2. zijn vereisten om als hulpverlener aan de slag te kunnen - mogen in de hulpdienst. Zonder Interventie mag je geen verzorgingen uitvoeren, enkel logistieke taken. Verzorging kan je pas volgen als je geslaagd bent in Interventie, Rampenbestrijding na Verzorging.

Daarnaast zijn er nog mogelijkheden tot verantwoordelijke functies (ook met opleidingen)...

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 3 december 2003, 01:26:00
Het oude lespakket bevatte veel onderdelen die voor de taken van een hulpverlener niet relevant zijn.

De opleidingen worden afgestemd op de taken en voorkennis van de hulpverlener.

Iemand hoeft geen EHBO te hebben, als het verlenen van EHBO niet tot zijn taken behoort.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2003, 23:51:29
Zoals al vaker gezegd is in de nieuwe opleidingsstructuur binnen het Nederlandse Rode Kruis veel veranderd, een groot aantal opleidingen wordt niet meer gegeven, in sommige gevallen nopg wel en wordt eigen lesmateriaal samengesteld en gebruikt. Een aantal afdelingen heeft (soms mede hierdoor) eigen (huis)opleidingen gestart of had deze al een aantal jaren, omdat het huidige landelijke beleid daar niet in voorziet. De eigen opleidingen betreffen voornamelijk de spoedeisende hulpverlening; assisterende taken op gebied van SIGMA/HOC ter aanvulling/assistentie op ambulancezorg, hulpverlening bij evenementen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

GerardG

• Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2003, 16:23:35
Vroeger was er nog een zgn. Basisopleiding Rode Kruis. Dit behelsde onder meer verzorging van mensen inclusief 40 uur stage in een verzorgings huis o.i.d.

Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat de basisopleiding niet meer gegeven wordt :'(. Het feit dat je geleerd hebt om mensen totaal te kunnen verzorgen draagt bij tot een beter kontakt met hulpbehoevende mensen.
Groet, Gerard  ;)

Christian

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 december 2003, 18:54:46
Het feit dat je geleerd hebt om mensen totaal te kunnen verzorgen draagt bij tot een beter kontakt met hulpbehoevende mensen.

Misschien wel, maar aan de andere kant is het ook zo dat zoiets in je moet zitten.

Christian

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2003, 02:06:57
Misschien wel, maar aan de andere kant is het ook zo dat zoiets in je moet zitten.

Christian

Natuurlijk moet zoeiets al in je zitten anders dan zit die vrijwiliger bij de verkeerde organisatie ;-)
En daarbij, het is een basis voor de verdere opleiding en functies, en een goede basis is altijd gewenst.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Christian

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2003, 14:04:21
Vroeger was er nog een zgn. Basisopleiding Rode Kruis. Dit behelsde onder meer verzorging van mensen inclusief 40 uur stage in een verzorgings huis o.i.d.

Natuurlijk Joffry, maar het ging mij ook om deze quote. Moet je perse stagelopen in een verzorgingshuis om met mensen om te kunnen gaan.
Daarom zei ik dat het in je moest zitten.

Christian