http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2563230/lsquoZe_vielen_op_door_hun_gedragrsquo.htmlwoensdag 27 augustus 2008
‘Ze vielen op door hun gedrag’
Door NIELS DEKKER EN TOBIAS DEN HARTOG
ROTTERDAM - Ze aten dropjes en poffertjes en waren net zo geïrriteerd over de urenlange vertraging als andere passagiers.
Toch vielen Fatih en zijn vriendin Hinda, die later zijn gearresteerd, op door hun gedrag. Toen het vliegtuig naar Bodrum maar niet opsteeg, pakten ze hun spullen en wilden het toestel verlaten.
,,Ze waren het zat,’’ vertelt Jochim van Tilburg. De 23-jarige vakantieganger uit Sliedrecht zat in de buurt van de 31-jarige man en de 28-jarige vrouw uit Dordrecht die dinsdagavond in het toestel van vlucht HV207 naar Bodrum werden opgepakt door een arrestatieteam. Ze zouden mogelijk van plan zijn geweest het vliegtuig te kapen, dat zou vertrekken van Rotterdam Airport. Een 52-jarige Rotterdamse passagier pal achter het stel raakte tijdens het wachten in gesprek met de verdachten. ,,Het was een buitenlands stel. Hij typisch Turks, zij geblondeerd. Ze vertelden me dat ze hun vlucht hadden gemist in Amsterdam en met de taxi naar Rotterdam waren gereden.’’
De Rotterdamse merkte al snel op dat de 28-jarige vrouw uit Dordrecht zenuwachtig was. ,,Ze was heel de tijd aan het huilen en liep te schelden tegen anderen. Op een gegeven moment ging ze naar voren, hij ging er met zijn rugzak achteraan.’’
Kort erna plofte het stel weer op de stoelen. Volgens Jochim waren ze tegengehouden door stewardessen. De geblondeerde, Marokkaanse vrouw besloot daarop een sigaret op te steken. ,,Anders word ik gek, zei ze,’’ aldus de vrouw achter haar. Jochim: ,,Stewardessen roken het en kwamen af en toe langs lopen.’’
Andere passagiers viel het gedrag van de verdachte Dordtenaren ook op. ,,Ze werd teruggehaald door haar man en ging toen even heel hard huilen,’’ herinnert Yvette zich.
Ondertussen liep de wachttijd voor passagiers flink op. Door de speakers in het toestel klonk ‘smoes na smoes’ van de bemanning over een technisch defect en een vol luchtruim. ,,Een raar verhaal, we geloofden er niets meer van,’’ stelt de Rotterdamse.
Volgens Yvette was de 28-jarige vrouw uit Dordrecht de eerste die gestrest raakte. ,,Ze zei tegen de stewardessen dat ze snel haar medicijnen moest hebben en raakte erg in paniek. Dat was volgens mij echter wel oprecht. Ik zou niet durven zeggen dat ze iets van plan waren.’’
Justitie dacht daar anders over bij het beluisteren van het dreigende telefoontje bij alarmnummer 112. Om onduidelijke redenen werd besloten het vliegtuig aan de grond te houden en na 5,5 uur werd het vliegtuig leeggehaald. Op Fatih, Hinda en een onbekende man na. Het stel zit nog vast, de derde man werd dinsdagavond vrijgelaten.
Justitie weigert in te gaan op details van de opvallende gebeurtenis.
Volgens de Oud-Beijerlandse passagier Mary werd tijdens het wachten volop gespeculeerd over de situatie. ,,De woorden ‘kaping’ en ‘gijzeling’ zijn toen gevallen. Maar ik had van niemand in mijn directe omgeving het idee dat er iemand zat die kwaad wilde doen. Wat wel raar was, is dat de leiding de cabine niet uit mocht. Dat vertelden ze. Toen dachten enkelen van ons wel: hebben ze iets te vrezen dan?’’
Twee familieleden van de Rotterdamse Remco besloten, als de verdachten al geblinddoekt zijn afgevoerd, af te zien van de reis naar Turkije.
,,Ze zaten er helemaal doorheen. Het komt zo dichtbij, hè? Zij hadden van medepassagiers ook al snel begrepen dat het wel eens een kaping zou kunnen zijn. Dat idee hebben ze de hele tijd gehouden, dus ze waren op van de spanning.’’