Sterilon dodelijk???

Auteur Topic: Sterilon dodelijk???  (gelezen 27833 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Remi

• Gast
Gepost op: 2 december 2003, 06:08:28
Een van onze leden is tevens BHV-er in een grote winkelketen. Bij de laatste herhaling werd ook gesproken over de inhoud van EHBO-dozen.
Tot haar en onze grote verbazing werd door de instructeur verteld dat Sterilon niet in een EHBO-doos mag zitten omdat sommige mensen hieraan kunnen overlijden. :o

Een verdere verklaring werd niet gegeven.
1) Mag Sterilon wel of niet in een EHBO-doos
2) Is het bekend dat Sterilon allergische reacties kan geven?

Alvast bedankt
Remi

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #1 Gepost op: 2 december 2003, 10:00:17
Ik snap niet dat er docenten zijn die iets zeggen zonder daarbij een verklaring te kunnen geven, los van het feit of het nou wel of niet klopt! Dat als eerste.

De vragen:
1. Sterilon (met als werkzaam bestanddeel chloorhexidine) past net zo goed in een EHBO-doos als Betadine (werkzaam bestanddeel povidon jood).
2. Ja, Sterilon kan (net als b.v. Betadine) allergische reacties geven. Elk middel dat gebruikt wordt kan een overgevoeligheidsreactie oproepen. Waarom Sterilon dan "gevaarlijk" zou zijn, ik kan het niet terugvinden.

Chloorhexidine als desinfectans is het minst toxisch op granulatieweefsel (nieuw groeiend weefsel na een wond) en wordt daarom in veel produkten gebruikt, zowel binnen het ziekenhuis als daarbuiten.

Kortom, ik snap de BHV-instructeur niet  ???

Paul SEH

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 december 2003, 12:55:00
Is dat die zelfde als die van de ventolin pufjes? De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Als je iets vertelt dan moet je ook het warom ervan weten. En dat weet deze BHV-er kennelijk niet.
Alle medicijnen hebben bijwerkingen. Het is zelfs zo dat ze meestal meer bijwerkingen hebben dan werking. Kijk maar eens naar de eenvoudige paracetamol.
En sterilon in een prima desinfectans dat zeer zeker in een EHBO-koffer thuis hoort.  8)
Als jodium te lang in een koffer zit en gaat indikken dan kan het zelf brandwonden veroorzaken. Het is maar dat je het weet.  ;)

Remi

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 2 december 2003, 15:56:16
Ik ben blij dat jullie dezelfde reacties geven. Onze kaderinstructeur had er ook nog nooit van gehoord, maar zonder denigrerend te willen doen. Hij is máár een kaderinstructeur.
Vandaar de vraag hier.
Ik heb hem uitgeprint en zal hem aan mijn collega EHBO-er geven ::)

Bedankt

N.W.N. Ewoud

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 december 2003, 18:15:34
Sterilon
De werkzame stof in Sterilon is chloorhexidine. Het is verkrijgbaar als spray, oplossing en crème.

title>Apotheek.nl informatie over chloorhexidine voor op de huid Chloorhexidine is sinds 1954 internationaal op de markt. Het is verkrijgbaar in zuigtabletten, mondspoeling, mondspray en voor op de huid in crème, gel, lotion, spray, zeep en applicatievloeistof.

Voor op de huid is chloorhexidine zonder recept verkrijgbaar onder de merknamen Hibitane, Hibiscrub, Sterilon en het merkloze Chloorhexidine.

Gecombineerd met de ontsmettende stof cetrimide is het verkrijgbaar onder de naam Hibicet.

Gecombineerd met de ontsmettende stof isopropanol is het verkrijgbaar onder de naam Hibisol.

Deze tekst gaat alleen over de producten voor op de huid: crème, gel, lotion, spray, zeep en applicatievloeistof.  

Klik hier voor meer informatie over: Cetrimide-chloorhexidine en Hibicet.

1. Wat doet dit middel en waarbij wordt het gebruikt?

Chloorhexidine is een ontsmettend middel. Het kan worden gebruikt bij huidinfecties en acne.

Huidinfectie
 De huid kan met bacteriën besmet raken, vooral als er beschadigingen zijn, zoals bij eczeem, doorligwonden, snijwonden en scheerwondjes.

Chloorhexidine bestrijdt verschillende soorten bacteriën en sommige soorten schimmels. Het maakt de celwand van deze bacteriën en schimmels kapot waardoor ze afsterven. Bij licht geïnfecteerde schaaf- of snijwonden kunt u chloorhexidine gebruiken om de huid te ontsmetten.

Ook kunt u het middel gebruiken om te voorkomen dat er een infectie ontstaat. Bijvoorbeeld op de huid en slijmvliezen van de vagina na de geboorte en de huid voor een lichte ingreep of onderzoek.

De oplossing kan ook worden toegepast op bepaalde voorwerpen die ontsmet moeten worden. Raadpleeg daarvoor de instructie op de verpakking of uw apotheek.  
 Klik voor meer informatie over geneesmiddelen bij huidinfectie

Acne  
 Bij deze aandoening zijn de poriën in de huid van het gezicht, de rug, schouders of borst verstopt. Dit komt doordat door hormoonveranderingen in de puberteit er meer talg wordt aangemaakt en de huid sterker gaat groeien en de poriën afsluit. De talg hoopt zich dan op en mee-eters ontstaan.

Soms raken de poriën geïnfecteerd met de acne-bacterie (>i>Propionibacterium acnes). Hierdoor gaat de plek ontsteken en ontstaan pukkels en puistjes.

Zeep met chloorhexidine ontvet de huid en vermindert het aantal acne-bacteriën, waardoor de puistjes en pukkels afnemen. Ook chloorhexidine crème, lotion en oplossing kunnen bij acne gebruikt worden. Het effect op acne is pas na enkele weken te merken.  

Klik voor meer informatie over geneesmiddelen bij acne  

2. Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Naast het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. De belangrijkste bijwerkingen die kunnen voorkomen, zijn lichte irritatie na langdurig gebruik en huiduitslag door zonlicht.

Soms, na langdurig gebruik van verschillende weken
Lichte irritatie van de huid door één van de bestanddelen. Vooral in huidplooien, op slijmvliezen en op andere gevoelige huiddelen. Dit gaat vanzelf over.

Zeer zelden
Overgevoeligheid voor zonlicht en huiduitslag door overgevoeligheid. Dit merkt u aan een verergering van de huidaandoening of doordat de huidaandoening niet overgaat. Raadpleeg uw arts als u overgevoeligheid vermoedt. Na gebruik op een beschadigde huid kan een zeer zeldzame ernstige overgevoeligheid ontstaan. Dit merkt u doorduizeligheid, benauwdheid en flauwvallen. Blijkt u overgevoelig, geef dat dan aan de apotheek door. Het apotheekteam kan erop letten dat u dit middel niet opnieuw krijgt.
Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen, of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.  

3. Heeft dit middel een wisselwerking met andere medicijnen?

U kunt dit middel veilig gebruiken in combinatie met andere medicijnen.  

4. Als ik dit middel gebruik, mag ik dan...

autorijden, alcohol drinken, alles eten?
Bij dit middel zijn hiervoor geen beperkingen.  

5. Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?

U kunt dit middel veilig gebruiken. Het wordt al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, zonder nadelige gevolgen voor het kind.  

6. Hoe moet ik dit middel gebruiken?

Kijk voor de juiste dosering in de bijsluiter of op het etiket van de apotheek.

Hoe?
Maak de huid eerst schoon door spoelen met lauw water en dep de huid droog. Eventueel kunt u hierbij een desinfecterende zeep of een pH-neautrale wasemulsie gebruiken. Gebruik liever geen gewone zeep, dit kan de huid irriteren en de aandoening verergeren. Korstjes kunt u verwijderen door ze te weken in baby-olie of met een oplossing van één theelepel keukenzout op één glas water, die u steeds vers aanmaakt.
Crème, gel of zalf. Breng de crème, gel of zalf dun aan. Eventueel kunt u de ingesmeerde plek afdekken met steriel verband.
Spray, lotion, oplossing. Breng de oplossing aan op het wondje en de huid er omheen door sprayen of met een gaasje of watten.
Vermijd contact met de ogen en laat het middel niet in de mond of neus komen, in verband met mogelijke irritatie. Als het toch in de ogen komt, spoel de ogen dan direct grondig uit met water.
Probeer te voorkomen dat anderen besmet raken en dat de aandoening zich verder over het lichaam verspreidt door de volgende maatregelen:
krab niet aan de plekken. Knip de nagels kort en plak de aangedane huid eventueel af. Maak steeds goed schoon onder de nagels.
maak gebruik van een eigen handdoek.

Wanneer?
Verdeel de behandelingen zo goed mogelijk over de dag. Dan heeft het middel een constant effect. De sterkere preparaten werken langer dan de meer verdunde, namelijk zes uur lang. U kunt deze producten om de zes uur toepassen. De verdunde preparaten werken maar kort.

Hoe lang?
U kunt dit middel toepassen zo lang u wilt. Het komt weinig voor dat door veelvuldig gebruik de bacteriën ongevoelig raken.

Als dit middel niet werkt of als de aandoening zich uitbreidt, moet u contact opnemen met de arts.  

7. Wat moet ik doen als ik een dosis ben vergeten?

Gebruik dit middel dan alsnog, tenzij het alweer bijna tijd is voor de volgende behandeling. Het heeft geen zin een dubbele hoeveelheid te gebruiken om iets in te halen. Eventueel kunt u uw schema iets verschuiven, maar zorg daarbij voor een gelijkmatige verdeling over de dag.

8. Kan ik zomaar met dit middel stoppen?

Als u het middel gebruikt om een geïnfecteerd wondje te behandelen kunt u beter niet zo maar stoppen. De kans bestaat dat niet alle bacteriën verdwenen zijn en dat de besmetting blijft bestaan of terugkeert. Verbetert het wondje zichtbaar, dan kunt zonder meer stoppen.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2003, 01:19:09
Zeer goed verhaal, maar toch een paar praktische overwegingen om voor een jodium desinfectance te kiezen.

- Door de alcohol in de sterilon is het een "prik"jodium.
Je gaat daar niet dood aan, maar veel kinderen activeren daarom het acoustisch alam...

- jodiumkristallen blijven op de huid achter en zijn daardoor veel langer werkzaam.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2003, 06:27:43
Zeer goed verhaal, maar toch een paar praktische overwegingen om voor een jodium desinfectance te kiezen.

- Door de alcohol in de sterilon is het een "prik"jodium.
Je gaat daar niet dood aan, maar veel kinderen activeren daarom het acoustisch alam...

- jodiumkristallen blijven op de huid achter en zijn daardoor veel langer werkzaam.
Jodium daarentegen is weer agressiever voor granulatieweefsel...

helm

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2003, 08:20:23
Dat geldt voor jodium-tinctuur en niet voor betadine-jodium. Als het goed is zit betadine in de verbandkoffer.

Jodium daarentegen is weer agressiever voor granulatieweefsel...

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2003, 10:41:00
persoonlijk ben ik allergisch voor asperine (of in elk geval een bestanddeel ervan)

Zal ik nu gaan vertellen dat asperine slecht is voor de mens?
 ;D
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2003, 10:45:23
Ben bang dat je dat een hulpverleningsforum in de stress helpt