De unitleider is bij ons de Algemeen Leider (AL)*. De AL heeft de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op de unit gedelegeerd gekregen van de unitdirecteur. Bij grotere calamiteiten zorgt hij / zij voor afstemming met de hulpdiensten. In geval van ontruiming zorgt de Algemeen Leider dat het verzamelen buiten (appèl) goed verloopt en draagt hij zorg voor registratie.
De functie van de unitleider zou je bestuurlijk leider kunnen noemen.
De Coördinator BHV (doorgaans een concierge) heeft de operationele leiding over de inzet. Hij / zij stuurt de BHV'ers aan. Communicatie loopt via de Centrale Post (bemand door een conciërge).
Een argument om de unitleider
niet het portofoonverkeer te laten doen, is dat hij / zij hier weinig of geen praktijkervaring mee heeft. Een juist in geval van een calamiteit, waar goede communicatie van belang is, moet je iemand hebben voor wie dat dagelijkse kost is en daar dus goed mee om weet te gaan. Als de beveiligers in jullie meldkamer beveiliger 2 hebben, zijn ze getraind voor communicatie, dus lijkt dat me de juiste man op de juiste plaats.
(*De AL heeft bij ons de taken van de H-BHV, maar omdat hij / ziij ook verantwoordelijk is voor de toezichthouders wordt het Algemeen Leider genoemd.)
Kortom: de UL uit de meldkamer weren en de operationele leiding aan de C-BHV overlaten