(Un)Heimlich

Auteur Topic: (Un)Heimlich  (gelezen 15074 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jet

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 december 2003, 23:58:15
Paul, als ik je goed begrijp (zeg het maar als het niet zo is)  moet ik tijdens de kerstmaaltijd in een vol restaurant op professionele hulp wachten als het slachtoffer na een verslikking zuurstofgebrek heeft en slap wordt?
Ga ik meteen aan mijn cursisten vertellen in de volgende les (maar niet heus!) :(

Paul SEH

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2003, 14:31:56
Nee nee nee.  :( :( :(
Als er zoveel paniek is kun je geen mondinspectie doen. Je kunt dan proberen de ademweg vrij te maken door de Heimlich manouvre. Dit blijf je net zolang proberen totdat deze vrij is. Lukt dat niet dan zal de patient door het zuurstof gebrek bewusteloos raken en daardoor verslappen. Dan kun je het nogmaals proberen. Omdat alle spieren nu verslapt zijn, kan het zijn dat datgene wat vastzit nu wat losser gaat zitten en er alsnog uitschiet.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Zo niet dan hoor ik het wel weer.  8)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2003, 21:16:23
Paul heeft wel gelijk dat er soms niets anders op zit dan wachten. En dat lijkt me onmenselijk.

Jet

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 17 december 2003, 00:10:20
Dank voor je (jullie) reactie
Volgende vraag: wanneer ga je alarmeren?
Wanneer iemand zich verslikt vind ik het onzin om meteen 112 te bellen, (meestal) loopt het goed af. Maar wanneer je merkt dat het niet goed afloopt.. wanneer is dat? Wanneer het slachtoffer door de benen gaat? Wanneer het slachtoffer buiten bewustzijn raakt? Eerder? Later?
Ik bedoel, niet voor iedere verslikking hoeft 112 te komen, maar wanneer (laten!) alarmeren? :-\

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2003, 00:17:46
Voor mij, als de ademhaling ernstig bedreigd en heimlich niet direct een oplossing biedt.

Paul SEH

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2003, 23:29:13
Goed idee EHBO-er. Als de Ademweg bedreigd is en met de geleerde techniek lukt het je niet om daar verbetering in te brengen, dan is dat een indicatie om deskundige hulp in te roepen.  8)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 18 december 2003, 08:37:53
En dan dus niet 5 minuten wachten op de bewusteloosheid om dan ''eindelijk'' de Heimlich  manoevre of thoraxcompressie uit te kunnen voeren om hetvreemde voorwerp te verwijderen!! Krijg je het voorwerp er niet uit dan is het wel slim om 112 te bellen, dus niet te lang afwachten ivm de cerebrale hypoxie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 18 december 2003, 18:45:03
Hypoxie is een te laag zuurstofgehalte van de weefsels.

Christian

Ambu.952

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 18 december 2003, 21:06:02
En als het dan nog niet lukt om het er uit te krijgen, beademen. Geldt dat voor de hypoxie? dat dus de weefsels afsterven omdat ze geen zuurstof meer krijgen?

Dus dan moet je zuurstof (beademing) toedienen toch?

groeten,
Rolf

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 18 december 2003, 21:10:04
Daar waar hypoxie dreigt of is, daar gan je met een hoge concentratie zuurstof >95% zuurstof toedienen.

Als het slachtoffer  niet meer zelf ademd doe dat door beademingen met additioneel zuurstof..