Gele driehoekjes wijzen Biltse brandweer de weg

Auteur Topic: Gele driehoekjes wijzen Biltse brandweer de weg  (gelezen 7172 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 1 september 2008, 20:54:58
Is dit een 'nieuw' systeem of gebruiken al meer brandweerkorpsen dit systeem?

http://www.roulettefm.nl/index.php?/200809011159/Roulette-FM-Regionieuws/Gele-driehoekjes-wijzen-Biltse-brandweer-de-weg/menu-id-39.html

Gele driehoekjes wijzen Biltse brandweer de weg

In De Bilt brengt de brandweer gele driehoekjes op het wegdek aan om met spoed rijdende brandweervoertuigen aan te wijzen waar een bluswatervoorziening te vinden is. De brandweer komt met deze maatregel omdat de traditionele rode aanwijsbordjes verdwenen of overwoekerd waren.

Bluswatervoorzieningen zijn plekken waar de brandweer water kan tappen om brand te blussen: brandkranen, die zijn aangesloten op het waterleiding net, en brand putten die toegang geven tot het grondwater. In de praktijk bleek het echter steeds vaker voor te komen dat kranen of putten gezocht moesten worden.

Het systeem van de gele driehoekjes is uitvoerig getest en werkt prima. In de gemeente De Bilt zijn ruim 1200 brandkranen en 200 brandputten. De brandweer hoopt al deze voorzieningen medio 2009 van zo’n gele driehoek te hebben voorzien.

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2008, 21:01:38
Is dit een 'nieuw' systeem of gebruiken al meer brandweerkorpsen dit systeem?

Oh ja, al vrij oud. De brandweer Heiloo (waar mijn vader vrijwilliger was) en de brandweer Liesveld (waar ik vrijwilliger was) gebruiken dit al langer. Of we het in Haarlem (waar ik nu vrijwilliger ben) gebruiken is mij nog niet opgevallen.

Maar ik heb het ook al in veel andere plaatsen gezien, trouwens ook in het buitenland (waar bovengrondse brandkranen bijv. in een veel begroeide berm staan).

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2008, 21:02:47
Zouden we beter niet gewoon bovengrondse brandkranen moeten gaan gebruiken (net zoals in Delft?)  ??? :)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2008, 21:04:10
Zouden we beter niet gewoon bovengrondse brandkranen moeten gaan gebruiken (net zoals in Delft?)  ??? :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Gele_brandkraan.jpg

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2008, 21:04:33
En dan maar hopen dat het niet gaat sneeuwen... ;D ;D
CN NRK

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2008, 21:14:38
Gemeente Giessenlanden ( ZHZ ) gebruikt het al vele jaren, ik vind het een vies gezicht op het wegdek, kan in de winter onzichtbaar worden, en het dient op drukke straten of wegen bijna elke jaar weer geschilderd te worden om het zichtbaar te houden, en in de avond en nachturen valt het ook slecht op.  Zonde van de tijd, het aanzicht en de gemeentelijke centen naar mijn mening  :-X.  Wij werken sinds 1,5 jaar met citygis, nu parkeren we zo goed als naast een brandbraan met de TS. Snel handig en zomer en winter inzetbaar, scheelt ook nog is veel verfwerk  O0 ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2008, 21:25:35
Wij werken sinds 1,5 jaar met citygis, nu parkeren we zo goed als naast een brandbraan met de TS.

Ah, wij ook, vandaar dat gele driehoekjes mij in Haarlem nog niet zijn opgevallen  ::)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 2 september 2008, 00:20:38
Inderdaad, voor de TomTom kun je ook een upgrade downloaden met brandkranen er in  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 2 september 2008, 08:50:47
kan in de winter onzichtbaar worden,

Van echte winters kunnen we in Nederland al niet meer spreken. Hoeveel dagen per jaar zijn de straten sneeuwvrij en hoeveel dagen ligt er een dik pak zodat we de driehoeken niet meer zouden zien? Als het sneeuwt blijft het meestal niet lang liggen. Of het smelt/regent weg of er wordt gestrooid. Veruit het grootste deel van de tijd zijn de driehoeken gewoon zichtbaar. Bovendien zijn de driehoeken een aanvulling op de bestaande middelen om de waterwinning zichtbaar te krijgen. De bekende rode bordjes zorgen ervoor dat er altijd een alternatief is om de brandkranen- en putten te vinden. Met die "onzichtbaarheid" valt het dus wel mee.

en het dient op drukke straten of wegen bijna elke jaar weer geschilderd te worden om het zichtbaar te houden.  

Dan moet je ook niet gaan schilderen maar "plakken". Hier in de regio gebruiken een groot aantal gemeenten nu speciale driehoeken i.p.v. de snel slijtende verf. Het zijn een soort harde plakken die met behulp van een gasbrander op het asfalt worden gesmolten. Het is trouwens ook slim om even te kijken waar je de driehoek op het asfalt plaatst. Als je hem in de wielsporen plakt dan slijten ze ook wel wat sneller.

en in de avond en nachturen valt het ook slecht op.  

De driehoeken die ik hierboven noem bevatten glaspareltjes die in de nacht voor een retroreflectie zorgen.

Hier hebben we goede ervaringen met de driehoeken. Helemaal in combinatie met een kleine aanpassing in Tomtom die hierboven al een keer werd genoemd.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.