Neehoor Dinozzo dat is niet helemaal juist wat je zegt. Op de kazerne geldt het militair strafrecht, in dit strafrecht zijn twee titels (XII - verkeersmisdrijven en I verkeersovertredingen) op basis vanwaar de KMar schrijft. Bovendien is een groot aantal bepalingen van de WVW en het merendeel van het RVV gewoon op de kazerne van toepassing.
Het klopt, de wet mulder is hier niet van toepassing.... ofterwijl: een burger kan niet bekeurd worden, voldoet men hier niet aan kan er niet zomaar overgestapt worden naar 461 want hij is gewoon rechtmatig op het terrein. In dat geval gaat er een rapport naar de commandant en kan deze de burger een ontzegging geven, dit gaat dus niet per direct.
Een quote van een KMar collega op een ander forum hierover:
Voor de ingang van elke kazerne staat tevens een bord waarop staat dat de Wegenverkeerswet op dit terrein van overeenkomstige toepassing is. Verder staat daarop de geldende snelheid en dat het parkeren buiten de daarvoor bestemde plaatsten verboden is etc.
De Wet Mulder is dus niet van toepassing op militaire terreinen derhalve kan een burger ook niet bekeurd worden. Hij bezit ook niet de miltaire status.
Door de collega die controleerd dient een rapport op gemaakt te worden voor de commandant van de kazerne met de bevindingen die hij heeft geconstateerd. De commandant van de kazerne kan dan beslissen om de toegang van de kazerne te weigeren voor deze persoon.
Betreft het een burger in dienst van defensie dan kan de commandant van de kazerne maatregelen nemen in gevolge het Burger Ambtenaren Reglement Defensie (BARD). In deze regeling staan diverse straffen die een commandant mag uitdelen.
Zoals ik het begrijp kan hij dus met pek en veren van de kazerne gejaagd worden, maar niet direct vervolgd worden voor het delict. Is een beetje hetzelfde als dat jij een fiets huurt, je gaat akkoord met de voorwaarden... maar als je daar niet aan houdt belt de verhuurder de politie en zegt dat je zijn fiets hebt gejat....
Voor TaTa steel lijkt het me helemaal anders, een kazerne is nog bijzonder/militair terrein. Dit is een bedrijven terrein van een particuliere organisatie, als jij rechtmatig op het terrein bent maar je vervolgens niet aan hun regels houdt kan ik me niet voorstellen dat je vervolgd gaat worden voor 461....... Als jij denkt dat het wel zo is, zie ik graag jurisprudentie / een bron daarvan; dan heb ik ook weer wat geleerd
Lange lap tekst, maar mijn vraag staat nog steeds: waarom hebben ze in godsnaam blauw op die voertuigen en komen ze daarmee op de openbare weg?