Ander vraagje ff kort er tussen door:
Zijn de dbb medewerkers eigen personeel of extern ?
In mijn tijd (ben er inmiddels 15 jaar weg maar heb verschillende vrienden en bekenden die er nog werken) was de DBB voor 90% eigen medewerkers. Tegenwoordig liggen zover ik weet de verhoudingen iets anders en rond de 50 / 50 waarbij het hogere personeel eigen medewerkers betreft en de dames en heren aan de poort en "op de weg" firma is. De voertuigen zijn van Tata mede ivm de OGS.
Naast de beveiligingstaken hebben de mensen van de DBB ook de verantwoording voor de eerste zorg voor slachtoffers bij grotere ongevallen, in het verdere verleden beschikte het toenmalige Hoogovens of twee eigen ambulances die werden later vervangen voor een piket voertuig, zeg maar de voorloper van de rapidresponder zoals de ambulancedienst nu kent, daarnaast beschikte Hoogovens over een eigen zeer goed toegeruste "verbandkamer", waar menig ziekenhuis jaloers op was, maar tegenwoordig is dat allemaal verdwenen.
Al in de tijd dat Tata nog Hoogovens IJmuiden hete reden de voertuigen van de DBB al met volwaardige OGS alleen mocht men dit niet buiten de poorten gebruiken (alleen de eigen ambu's en de bedrijfsbrandweer natuurlijk wel) althans niet officieel, ik weet ook dat het door de blauwekant wel werd toegestaan bij grotere calamiteiten voor soort gelijke taken als waarvoor men nu een officiële status heeft. (eigen ervaring want ik ben zelf eens onder begeleiding van de DBB naar het RKZ vervoerd en ook wel eens met een heftruck onder begeleiding van de DBB de Velsertunnel in gebracht toen had men echter nog geen officiele status)
Tata is wat dat betreft een gewaardeerd nagenoeg volwaardige partner in de hulpverlening zo is onder andere de landingsplaats voor de traumaheli op het terrein enige tijd gebruikt tbv het RKZ waarbij eventueel vervoer van het traumateam door de DBB wordt verzorgt.
De dames en heren van de DBB doen dus, gelukkig, wel wat meer dan de gemiddelde beveiliger.