Topickick...
Hier op dit forum staat ook ergens een filmpje waarbij dit voertuig helpt met een afzetting.
Helpt HTM nu vaak bij ongevallen en zo ja, wanneer helpen ze?
Wat is vaak? Als ze er figuurlijk tegen aan rijden gaan ze uiteraard helpen. Net zoals eenheden van andere vervoersbedrijven.
Weet dat 9 van de 10 keer de HTM meldkamer is opgeroepen door de GMK. Zoals op de foto op nu.nl te zien staat de VOD daar niet alleen ter ondersteuning van de hulpdiensten, er rijdt ook een bus door die straat. En tussen de rapportages komt een extra paar handen meestal wel goed uit.
Vandaag zag ik een busje van de VOD van de RET in het wild geparkeerd staan, meneer was aan het pauzeren. Uiteraard direct mijn kans gepakt en gevraagd hoe het nu zit met de blauwe lampen.
Het verzoek om de RET-VOD met blauw uit te rusten kwam oorspronkelijk van de brandweer. Ten behoeve van het creëren van een veilige werkplek en het weghalen van de spanning op de derde rail/bovenleiding. De coördinator van Risicomanagement van de RET die binnen de RET hiervoor verantwoordelijk is, wil er (vooralsnog) niet aan. De HTM wil er wél aan en gaat dit ook als proef uitvoeren.
(En het zou natuurlijk zomaar kunnen dat als het in Haaglanden een succes wordt, de RET alsnog mee gaat doen).
De HTM-VOD heeft dit niet gedaan en gaat dit niet doen. Gezien de aanrijtijden die er nu zijn (in den haag gemiddeld <7 minuten) en de kennis dat op alle TS'en van Den Haag (en daarbuiten?) een kortsluitlans (bovenleiding storen dat er geen stroom meer doorheen loopt) ligt, zodat de brandweer de eerste veiligheid kan garanderen. Alle VOD wagens hebben een ontheffing voor de vrije baan (fietspaden, bus-/trambanen) dus kunnen (in geval van...) overal tussen en langs. Verder ziet het management (mede door bovenstaande redenen) er niets in.
Dus als de RET mee zou gaan als de HTM gaat, blijven de zwaailichten in Den Haag en Rotterdam voorlopig amber...
Welke de Tourans vervangen, 2 MB's. Voor de 3e wijk rijdt er nog een caddy 3 deurs rond, en een oude golf (met amber Edge) als reserve cq opleidingen.
Update: de derde VOD-MB is er, de caddy gaat er binnenkort waarschijnlijk tussenuit als actief inzetvoertuig. Verder: Een zelfde MB is aangeschaft voor de storings-spoed-dienst wisseltechniek. Hierop zit een Whelen Edge met wit middenstuk, en heeft geen inbouw. Gewoon een 3-zits bank achter en een normale kofferbak (met de benodigde spullen voor de wisseltechniek uiteraard)