Ambulancezorg VZA legt werk neer - Amsterdam 04-09-2008

Auteur Topic: Ambulancezorg VZA legt werk neer - Amsterdam 04-09-2008  (gelezen 11004 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 4 september 2008, 20:01:09
Heel simpel, de maatschappij met de neus op de feiten drukken en nu eens echt werk maken van vervolging en de juiste sancties.

Dus we smijten nu eindelijk de bureau Halt-maatregelen de deur uit, de sanctie werkstraf gaan we schrappen en we zetten gewoon de deur van een koude, vochtige cel eens open, gooien hem achter dit tuig dicht en we flikkeren de sleutel eens weg!

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 4 september 2008, 20:03:07
Heel simpel, de maatschappij met de neus op de feiten drukken en nu eens echt werk maken van vervolging en de juiste sancties.

Dus we smijten nu eindelijk de bureau Halt-maatregelen de deur uit, de sanctie werkstraf gaan we schrappen en we zetten gewoon de deur van een koude, vochtige cel eens open, gooien hem achter dit tuig dicht en we flikkeren de sleutel eens weg!

Om die laatste woorden moet ik wel lachen :D ;D

Maar om weer serieus te worden. Ik ben het met je eens dat dit een maatschappelijk en landelijk probleem is! Zodoende zouden de burgermeesters, danwel college van B&W, het eigenlijk moeten doorspelen aan Den Haag... En dat gebeurt meestal niet... Dus waar ligt de VAUT... Juist ;-) :-X

Bart S

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 4 september 2008, 20:08:54
Er wordt gewoon veel gepraat en weinig gedaan, wat dat betreft heb ik het helemaal gehad met de politiek. Zoals DB het een aantal postings terug al mooi omschreef: "ik zie het niet". Ik ben benieuwd of er nu wel een keer wat gaat gebeuren, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

Ik sluit af met een uitspraak van een collega gisteravond: "Het is niet de vraag óf het een keer echt fout loopt, maar wánneer."

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #33 Gepost op: 4 september 2008, 20:10:28
Ik beweer ook niets anders.

Zie mijn eerdere posting.
De overheid heeft als taak de maatschappij te beschermen tegen allerlei excessen en stelt daar voor sancties vast.
Maar als die sancties niet zwaar genoeg zijn of niet worden gebruikt, blijft het dus gewoon bij holle en loze maatregelen.

Sancties en straffen hebben 2 doelen. De tik op de vinger voor degene die hem krijgt en het moet anderen afschrikken om ook de fout in te gaan. Kennelijk missen we daar dus iets in Nederland. We schrikken niet meer als iemand een straf krijgt.

Bart S

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 4 september 2008, 20:11:29
Weet iemand of er wel werd uitgerukt voor spoedeisende hulp, of waren er geen ambu's in de stad op stand-by? :-X
Ter info: alle VZA auto's van de post Karperweg stonden stil. De GGD heeft een hoop ritten voor z'n rekening genomen, en de buitenposten van VZA stonden ook paraat om spoedmeldingen te rijden in Amsterdam. Zij stonden echter niet in Amsterdam zelf.

Bart S

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 4 september 2008, 20:16:27
En even een vraagje tussendoor; was het vroeger niet vanzelfsprekend dat de politie meeging ter assistentie? En dat dat tegenwoordig speciaal moet worden aangevraagd, door de CPA / ambu-personeel?

De politie zal ongetwijfeld meegereden hebben bij een melding van een steekpartij. Maar als ambulancedienst heb je geen invloed op het 'operationele gebeuren' bij de politie. Dus als zij maar 1 eenheid kunnen sturen.... dan houdt het op. Ook als je zelf de melding krijgt van een steekpartij of ander geweldsdelict zal één van je eerste vragen aan de meldkamer zijn "stuur je ook politie?".

Rein

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 4 september 2008, 21:18:37
Hier een video van GeenStijl.tv over de kwestie.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 5 september 2008, 12:13:53
http://www.ad.nl/amsterdam/stad/2585879/Als_mijn_broer_sterft_dan_jullie_ook.html

vrijdag 05 september 2008
'Als mijn broer sterft, dan jullie ook'
Door KEMAL RIJKEN

AMSTERDAM - Hulpverleners van het ambulancebedrijf Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) hebben genoeg van scheldpartijen en doodsbedreigingen van slachtoffers en omstanders. Burgemeester Cohen is het ook beu en komt met maatregelen.
afbeelding vergroten Ambulancewerknemers van VZA praten over de aanpak van Cohen. FOTO MARCO OKHUIZEN
,,Je rukt uit om iemand te helpen en als je op de ongeluksplek aankomt, word je met de dood bedreigd,'' zegt hulpverlener Nico Weiland (49) verontwaardigd. Woensdagavond was het opnieuw raak. Ambulance en politie kregen rond zes uur een melding: een 18-jarige Marokkaan had in de wijk Geuzenveld een 15-jarige Marokkaanse jongen neergestoken. Bij aankomst van de hulpverleners stond er een boze groep jongeren en familieleden. Ze bedreigden het ambulancepersoneel: ,,Als mijn broertje doodgaat, gaan jullie ook dood.''

De twee aanwezige agenten konden de belagers niet aan en vroegen versterking. Die kwam later dan de norm voorschrijft, maar de politie wist het ambulancepersoneel te beschermen. De dader ontkwam en de jongen overleefde de steekwond.

De versterking kwam te laat door een technisch gebrek aan de noodknop van de ziekenauto. Bovendien had de politie het vlak voor het incident razend druk, zegt politiecommissaris Cor Gorissen.

De verslagenheid bij de hulpverleners was groot. Samen met collega's legden ze het werk een paar uur neer. Ook dreigden ze met wilde stakingen als burgemeester Cohen geen maatregelen zou nemen. Deze kwam de volgende dag met hen praten. Cohen vond het gedrag van de jongeren schandelijk: ,,Dit gaat alle perken te buiten''. Zijn boodschap voor de agressieve jongeren was duidelijk: ,,Je blijft met je poten van de mensen van de overheid af.''

De bedreigingen zijn geen incident. Gisteren was het opnieuw raak in Amsterdam. Ambulancepersoneel wilde hulp bieden aan een 78-jarige man die onwel was geworden en op de grond lag. Plotseling kwam de man bij en richtte zich tegen de hulpverleners. Hij sloeg de ambulancechauffeur met een tas en gaf de verpleegkundige met zijn vuist een stoot tegen borst en schouder, om er daarna scheldend vandoor te gaan in een auto. Het personeel heeft aangifte gedaan, en de agressieve bejaarde is opgepakt.

Cohen wil nagaan wat er met de aangiftes van dit soort misdrijven gebeurt en ervoor zorgen dat anonieme aangiftes ook anoniem blijven. Daarnaast wil hij de dialoog met de daders aangaan. ,,In veel van dit soort gevallen is er sprake van daden door onze Marokkaanse medeburgers. We moeten daarom met de gemeenschap praten en zeggen dat dit niet kan.'' Cohen wil bekijken of eerdere afspraken over de aanpak van dit geweld zijn nagekomen.

Het ambulancepersoneel trok de voor gistermiddag geplande staking in nadat burgemeester Cohen had gegarandeerd dat bij aangiftes de anonimiteit is gegarandeerd. ,,We kunnen weer aan het werk,'' zegt hulpverlener Elly de Jager. Toch blijft ze verontwaardigd. ,,We helpen iedereen, ongeacht ras, huidskleur of geloof en dan gebeurt dit. Ik kan wel huilen.'' Ze vindt dat de Marokkaanse gemeenschap haar jongeren manieren moet bijbrengen.

,,Die jongens denken dat de stad van hen is. Ik hoop dat daar een einde aan komt en dat wij gewoon ons werk kunnen doen.'' Een van de bedreigers is inmiddels opgepakt.

mon3aantje

• Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 5 september 2008, 15:03:47
Marokkanen vinden zaak overdreven

AMSTERDAM - Er was geen sprake van echte bedreiging van ambulancepersoneel, woensdag in Geuzenveld. Dat zeggen Marokkaanse jongens die getuige waren van de gebeurtenissen. Voor de pizzeria aan de Aalbersestraat, om de hoek van het huis van de vijftienjarige neergestoken Marokkaanse Salah, staat donderdagavond tegen tienen een groep jongens te praten. Onderwerp van gesprek is vooral de vijftienjarige Salah, die dinsdagavond na een ruzie werd neergestoken, en de bedreigingen daarna van ambulancepersoneel.

De jongens vinden allemaal dat het ambulancepersoneel zwaar overdrijft als ze zeggen dat de broers en vrienden van Salah zo agressief hebben gereageerd toen ze woensdagavond Salah in de Vredeman de Vriesstraat in Geuzenveld wilde helpen. ''Ik was er zelf bij. Zo is het echt niet gegaan,'' vertelt één van de jongens, die niet met zijn naam in de krant wil.

Abdullah, de twintigjarige broer van Salah, raakte volgens hem in paniek toen hij zijn broer, helemaal onder het bloed, op de grond zag liggen. ''Abdullah wilde naar zijn broer toe maar hij werd door een van de mannen van de ambulance tegengehouden. Hij reageerde heel emotioneel. Hij dacht dat zijn broertje het niet zou halen. Hij schreeuwde: 'Laat hem met rust'. Ze zeiden dat ze wilden helpen omdat hij anders dood zou gaan. Toen zei hij: 'Als hij doodgaat, dan gaan jullie ook dood'.''

Meer is er volgens hem niet gebeurd. ''Ik heb Abdullah gekalmeerd. Ik zei dat ze zijn broer alleen maar wilden helpen. Hij heeft toen verder helemaal niets meer gedaan. Waarom zouden we het ambulancepersoneel hinderen? Ze zijn er toch om te helpen?''

Zelf vindt de jongen het niet verwonderlijk dat Abdullah in paniek was. ''Toen ze Salah op de brancard legde, gutste het bloed uit zijn borst. Het was afschuwelijk om te zien.''

Khalid, de achttienjarige broer van Salah, is door de politie meegenomen naar het bureau. Hij zou nog steeds vastzitten. ''De politie is later naar Abdullah gegaan. Hij moest een verklaring tekenen dat hij zo agressief had gereageerd. Maar Abdullah heeft geweigerd. Hij wilde helemaal niets ondertekenen.''

Met Salah gaat het redelijk goed. ''Mijn moeder heeft hem bezocht in het ziekenhuis,'' zegt een ander.

De dader van de steekpartij is nog voortvluchtig. (JASPER KARMAN EN HANNELOES PEN)

Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/224/Binnenland/article/detail/30804/2008/09/05/Marokkanen-vinden-zaak-overdreven.dhtml

Glenn2

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 5 september 2008, 15:17:06
Er was geen sprake van echte bedreiging van ambulancepersoneel ...
het ambulancepersoneel zwaar overdrijft ...
die niet met zijn naam in de krant wil.

'Als hij doodgaat, dan gaan jullie ook dood'.''

Ik was niet agressief, ik bedreig alleen maar.