Ambulancezorg VZA legt werk neer - Amsterdam 04-09-2008

Auteur Topic: Ambulancezorg VZA legt werk neer - Amsterdam 04-09-2008  (gelezen 11015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 5 september 2008, 19:02:16
De versterking kwam te laat door een technisch gebrek aan de noodknop van de ziekenauto. Bovendien had de politie het vlak
voor het incident razend druk, zegt politiecommissaris Cor Gorissen.

Ironisch genoeg doen ze het wel altijd als je er per ongeluk tegenaan stoot.... ::)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 5 september 2008, 21:38:17
Broer van steekslachtoffer biedt excuses aan

Vrijdag 5 september 2008 AT5

De 21-jarige broer van de jongen die woensdag-avond werd neergestoken, en die daarna ambulancepersoneel met de dood bedreigde, biedt zijn excuses aan voor zijn gedrag. Hij werd 's avonds door de politie meegenomen om op het bureau af te koelen.
"Ik was erg emotioneel, kan me het niet meer goed herineren, maar als ik dat allemaal gezegd heb, dan bied ik mijn excuses aan", zei Abdullah vrijdag tegenover het AT5 Nieuws. De vraag of hij zich kan voorstellen of het ambulancepersoneel zich bedreigd voelde, beantwoordt hij echter ontwijkend.
Het slachtoffer van de steekpartij, de 15-jarige Saleh, ligt nog in het ziekenhuis. De dader is voortvluchtig.

Marcouch wel, UMAO niet achter uitspraken Cohen

Vrijdag 5 september 2008 - AT5  

Stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch van Slotervaart staat achter de woorden van burgemeester Cohen over de belaging van ambulancepersoneel.
Cohen zei donderdag dat de daders hard moeten worden aangepakt. Marcouch herhaalde de uitspraak van de burgemeester: "Iedereen moet met zijn handen van hulpverleners afblijven". Volgens Marcouch spreken velen in West schande van het incident.
Khalid Ait Bilal, voorzitter van de Unie van Marokkaanse Moskeeën (UMAO), was het oneens met Cohen om de Marokkaanse ge-meenschap aan te spreken. "Ik vind het jammer dat dit een Marokkaans tintje krijgt, dit is geen specifiek Marokkaans incident."
Samen sterk in de hulpverlening!

Sam Hendrix

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 6 september 2008, 16:04:15
Misschien iets te grof, maar ik kon een lachje niet verbergen :-[

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 8 september 2008, 15:52:03
Aanhouding in ambulance-incident

8 september 2008 - 15:40 - RTV NH

AMSTERDAM De politie heeft maandagochtend een 16-jarige jongen gearresteerd die woensdag in Amsterdam-West een andere tiener zou hebben neergestoken. De vermeende dader meldde zichzelf op het politiebureau.
Toen hulpverleners het zwaargewonde slachtoffer van de steekpartij wilden helpen, zouden omstanders hen hebben bedreigd.
Daarop legden medewerkers van het ambulancebedrijf VZA het werk vier uur lang neer. Zij dreigden ook de dag erna te staken, maar zagen daar vanaf toen burgemeester Job Cohen toezegde iets tegen het geweld te doen.

Vos:'Les over werk ambulancedienst'

8 september 2008 - 13:18 - RTV NH

AMSTERDAM De Amsterdamse wethouder Marijke Vos (zorg) wil dat scholieren les krijgen over het werk van ambulancepersoneel. Zo hoopt de GroenLinkspolitica bedreiging en mishandeling van ambulancemedewerkers te voorkomen.

Bedreigingen
Vorige week onderbrak personeel van de ambulance-dienst VZA het werk nadat collega's met de dood waren bedreigd.

Weinig kennis
Volgens Vos weten veel mensen te weinig over het werk dat ambulancepersoneel doet. "Mensen worden vaak ongeduldig of zelfs agressief als de verpleegkundige niet meteen begint met behandelen. Terwijl het beter is om eerst te kijken wat iemand mankeert. ".

basseman

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 9 september 2008, 01:58:30
Vos:'Les over werk ambulancedienst'

8 september 2008 - 13:18 - RTV NH

AMSTERDAM De Amsterdamse wethouder Marijke Vos (zorg) wil dat scholieren les krijgen over het werk van ambulancepersoneel. Zo hoopt de GroenLinkspolitica bedreiging en mishandeling van ambulancemedewerkers te voorkomen.

Bedreigingen
Vorige week onderbrak personeel van de ambulance-dienst VZA het werk nadat collega's met de dood waren bedreigd.

Weinig kennis
Volgens Vos weten veel mensen te weinig over het werk dat ambulancepersoneel doet. "Mensen worden vaak ongeduldig of zelfs agressief als de verpleegkundige niet meteen begint met behandelen. Terwijl het beter is om eerst te kijken wat iemand mankeert. ".

[/quote]

Ach ja Vos wordt toch eens wakker. Het gaat goed fout in Nederland. In plaats van les KEIHARD aanpakken. Woon je in Nederland pas je dan aan.
'T is elke keer weer brandweer...

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #45 Gepost op: 9 september 2008, 02:25:56
Keihard aanpakken inderdaad! En dan zeker voor diegene die al in de fout zijn gegaan, kom maar op met die pek en veren!

Maar een stukje voorlichting kan geen kwaad.
Dus geef ik mevrouw Vos in deze toch het voordeel van de twijfel.

Voorlichting; direkt gericht op de doelgroep bijvoorbeeld de club vmbo met een goed verhaal kan zeker werken.
Laat die jonge gasten maar eens zien wat het betekent om weg gestuurd te worden met een half verhaal, aan te komen bij een situatie waar de zaken er heel anders voorstaan en een stelletje losgeslagen idioten die niet weten wat ze doen.

Ik zie hierin meer voordelen dan nadelen, als er uit een club van 25 slechts 1 besluit om zijn EHBO-diploma te halen is dat een grote overwinning!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 9 september 2008, 10:40:19
SMN: Job Cohen was stigmatiserend

Dinsdag 9 september 2008 - AT5  

Het Samenwerkingsverband van Marokkanen in Nederland (SMN) vindt dat burgemeester Job Cohen van Amsterdam zich vorige week “stigmatiserend” heeft uitgelaten. Dat liet de organisatie maandag in een verklaring weten.
Cohen zei dat bij bedreiging van en geweld tegen ambulancemedewerkers vaak Marokkanen zijn betrokken. Hij deed die uitspraak nadat circa vijf omstanders woensdag in West hulpverleners hadden bedreigd.
Cohen deelt de analyse van het SMN niet. Via zijn woordvoerster liet hij weten wel graag in gesprek met ze te gaan.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #47 Gepost op: 9 september 2008, 15:56:20
opinie-stukje uit Volkskrant.nl vandaag....:-X

Ambulancebroeders, kom in actie!
Als de patiënt tevreden is, neemt de agressieve houding naar het personeel af

09-09-2008 12:19 Volkskrant.nl

Zes weken geleden brak mijn vader zijn heup. Hij was van zijn fiets gevallen. Creperend van de pijn heeft hij zelf de ambulance gebeld.
Hij vertelde waar hij lag, wat er gebeurd was, en door zijn medische achtergrond kon hij hen meedelen dat hij hoogstwaarschijnlijk zijn heup had gebroken. Een schamel lachje klonk aan de andere kant van de lijn: ‘Heeft u een röntgenapparaat bij u ofzo, dat u dat weet?’.

Zijn woede inslikkend vroeg hij de ambulance vriendelijk zo snel mogelijk te komen want hij lag midden op de weg in de stromende regen. Omstanders legden behulpzaam hun jassen over hem heen en belden om de beurt naar de ambulance om te vragen waar ze in vredesnaam bleven, er was al een kwartier verstreken.

Na precies 29 minuten arriveerde de ambulance. De overwegend autochtone omstanders waren woedend op het ambulance personeel. Hoe kon het zo schandalig lang hebben geduurd? Als meneer een hartaanval had gehad was hij nu zekerste weten dood geweest en dan was het hun schuld! Het ambulance personeel voelde zich aangevallen en ging de discussie aan met de boze omstanders, terwijl mijn vader nog steeds op de grond lag.

Door het lint
Toen Abdullah zijn 15-jarige broertje neergestoken op de grond zag liggen in een plas bloed, ging hij door het lint omdat hij van het ambulancepersoneel afstand moest houden van zijn broertje. In zijn woede riep hij dat als zijn broertje dood zou gaan, de ambulancebroeders ook dood zouden gaan.

Zorgwekkend is niet alleen de vermeende groeiende agressie jegens ambulancepersoneel, maar ook de politieke reactie hier op.

Dat stadsdeelvoorzitter Marcouch dit incident uitlegt als een cultureel probleem van Marokkanen is krankzinnig. Zijn argument hiervoor is dat in Marokko ambulancebroeders ook vaak klappen krijgen. Ik zal de verschillen tussen de Marokkaanse en Nederlandse ambulancediensten achterwege laten, maar één ding kan ik u vertellen; als je in Marokko een ambulance nodig hebt mag je van geluk spreken als deze komt en moet je betalen voor de brandstof als je vervoerd wordt. Als je daar terplekke als hulpbehoevende zieke niet handje contantje voor kan betalen heb je gewoon dikke pech.

Als de patiënt tevreden is, neemt de agressieve houding naar het personeel afIk denk dat in zo’n situatie zelfs Marcouch agressief zou worden.

De agressieve bejegening van zorgpersoneel is een groeiend Nederlands probleem waar menig zorgverlener mee te maken heeft. Het is logisch dat ambulancebroeders vaker te maken krijgen met dit probleem dan andere zorgverleners omdat ze optreden in crisissituaties waarin de excessen van emotie aanwezig zijn.

Leven of dood
Waar sommige mensen stilletjes verdrietig zijn bij het zien van een gewond familielid, zal de ander moord en brand schreeuwen. Het gaat vaak om situaties van leven of dood, en elke minuut dat een ambulance te laat is kan reden zijn voor mensen om te ontploffen. Dit geldt voor autochtonen en allochtonen. Er zijn uiteraard grenzen in de bejegening van zorgpersoneel, en als deze grenzen worden overschreden is aangifte noodzakelijk. Maar vóórdat dit probleem in de schoot van de politiek wordt gegooid zou er eens gekeken moeten worden naar de redenen waaróm er zo vaak agressief wordt gereageerd en hoe het ambulancepersoneel zélf dit soort gedrag kan voorkomen.

Een mooi voorbeeld van hoe effectief zorg te verlenen in probleemwijken is de Spoedeisende Hulp van het MESOS ziekenhuis in de beruchte Utrechtse wijk Kanaleneiland. Om de agressie jegens hun personeel te verminderen hebben ze de communicatie, informatievoorziening, en de medische competenties van hun personeel geheel herzien en aangepast om de zorg voor lastige patiënten uit de wijk te optimaliseren.

Waar de afdeling in 2006 een 3 kreeg van hun patiënten, scoort de afdeling na de structurele veranderingen een 8. Als de patiënt tevreden is, neemt de agressieve houding naar het personeel af, zo blijkt uit hun ervaring. En daar zouden onze Amsterdamse ambulancebroeders wat van kunnen leren. Een veilige omgeving creëren voor zorgpersoneel betekent niet dat ze geëscorteerd moeten worden door politie, maar dat de patiënt zich ook veilig voelt bij de zorgverlener doordat deze uitstekende zorg biedt.

zie ook de reacties.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #48 Gepost op: 9 september 2008, 17:32:32
Het spijt mij om te zeggen, maar mensen uit haar bevolkingsgroep staan er om bekend totaal geen vermogen tot zelfreflectie te hebben. Wat voor wangedrag er ook wordt vertoond, het is óf niet waar óf het ligt aan een ander óf ze zijn er toe gedreven vanwege een achterstandspositie.

Dit hele stukje is een schofterige manier om de verantwoordelijkheid van een flink deel van de incidenten rond ambulancemensen neer te leggen bij de slachtoffers (lees: de aangevallen hulpverleners). Met name uit het laatste deel van haar stukje kan je opmaken dat volgens haar, gevoelens van agressie worden opgeroepen door de mindere kwaliteit van de betreffende hulpverleners.

En dus moeten we onze potentiële slachtoffers vooraf gaan vertroetelen, te uit en te na het Nederlandse zorgstelsel uit gaan leggen etc.

Talloos zijn de verhalen over mensen uit de betreffende bevolkingsgroepen die na een week koorts of diarree in het weekend plotseling gaan eisen om een ambulance, of die huisartsenposten en de SEH's platlopen vanwege onbenullige aandoeninkjes. En volledig uit hun pan gaan als de grieppatiënt niet stante pede als een koning wordt behandeld.

De verantwoordelijkheid wordt niet gelegd bij degene die in het betreffende land gaat wonen en gebruik wil gaan maken van de voorzieningen daar. Nee, als overheid zullen we in ...tig talen eventjes alles moeten voorkauwen teneinde te voorkomen dat meneer of mevrouw niet handtastelijk of verbaal bedreigend wordt richting het medische personeel.

En het ergert mij dan in hevige mate dat wederom niet met de vinger wordt gewezen naar de agressieve en onredelijke medemensen, maar een groot deel van de oorzaak wordt gelegd bij de hulpverleners. Terwijl wij uit haar eigen stukje kunnen opmaken hoe blij wij eigenlijk wel niet moeten zijn met het niveau der voorzieningen hier, vergeleken met die in bijvoorbeeld Marokko!!!

Tegen de schrijver van het stukje kan ik alleen maar zeggen: ga je schamen meid.  >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 9 september 2008, 17:48:00
Ik ben er niet bij geweest en weet dus niet wat er gebeurt is. Onderstaand is dus geen kritiek / beter weten voor het incident in dit topic!!!

Wat ik uit mijn eigen praktijk weet is dat een cursus zeker wel helpt om om te gaan met agressieve klanten! Ik heb wat ik op de cursus heb geleerd al diverse malen toegepast en mijn ervaring is dat deze technieken zeer goed de-escalererend werken. Zonder deze technieken had ik al een aantal keren in grote problemen kunnen komen.  :-X

Het lijkt vrij theoretisch in onderstaande link maar als je deze stappen gewoon op een natuurlijke manier toepast (+ je uitstraling / houding moet niet agressief / boos zijn) werken ze wel! Met het alleen lezen van onderstaande tips ben je er niet. Je hebt echt een cursus nodig om het te kunnen toepassen. Vooral de rollen spellen tijdens de cursus (met een echte acteur) zijn erg leerzaam. Soms is een frons op je gezicht al genoeg om de tegen partij te laten exploderen.....  ;) ;D

http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/agressie/omgaan-met-agressie.html