Ambulancezorg VZA legt werk neer - Amsterdam 04-09-2008

Auteur Topic: Ambulancezorg VZA legt werk neer - Amsterdam 04-09-2008  (gelezen 11008 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #10 Gepost op: 4 september 2008, 12:39:22
Ow ja nog een kleine aanvulling... de rechterlijke macht zou hier eens een keer wat mee moeten doen... er zijn volgens het wetboek van strafrecht genoeg mogelijkheden... echter die moeten dan ook wel gebruikt worden...witheet kan ik van dit soort dingen worden.... >:(
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

rozema12

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 4 september 2008, 13:10:53
Staking ambulancepersoneel van de baan
Uitgegeven: 4 september 2008 12:43
Laatst gewijzigd: 4 september 2008 13:03

AMSTERDAM - Medewerkers van ambulancebedrijf Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) leggen donderdagavond niet het werk neer. Dat hebben ze besloten na overleg met burgemeester Job Cohen van Amsterdam, aldus een woordvoerder.

De hulpverleners eisten dat Cohen maatregelen zou ondernemen tegen bedreiging van en geweld tegen ambulancemedewerkers.  

De burgemeester liet weten dat hij hen heeft toegezegd onder meer te gaan kijken wat er precies met aangiftes van dit soort misdrijven gebeurt. Hij wil bijvoorbeeld weten wat voor straffen daders krijgen.

Anoniem aangifte

Ook gaat Cohen de rechterlijke macht oproepen de mogelijkheden om anoniem aangifte te doen te verruimen. Dat kan nu al, maar vaak moet een slachtoffer toch nog voor de rechter-commissaris verschijnen en worden zijn naam en adres dan bekend. De burgemeester wil dat dat niet meer hoeft.

Cohen wees erop dat er ook al afspraken bestaan die geweld tegen hulpverleners moeten tegengaan. Zo moet de politie bijstand verlenen als die nodig is. Bovendien eist justitie dubbele straffen bij dit soort overtredingen.

Politiek

In politiek Den Haag klinkt vaak een roep om een keiharde aanpak van mensen die ambulancepersoneel en andere overheidsdienaren belagen. Het kabinet heeft de afgelopen jaren, mede op aandringen van de Tweede Kamer, maatregelen genomen om dit toenemend geweld tegen te gaan.

Een kwart van het overheidspersoneel wordt geconfronteerd met fysiek geweld en bijna twee derde met een agressieve benadering. Vooral ambulance- en gevangenispersoneel en treinconducteurs hebben het zwaar te verduren.

Een vorig jaar gepresenteerd actieplan moet ertoe leiden dat agressie en geweld tegen overheidsmedewerkers in 2011 met 15 procent is afgenomen ten opzichte van 2007.

Norm

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken ondertekende eind mei samen met werkgevers en werknemers een landelijke norm voor een correcte omgang met hulpverleners en andere publieke dienstverleners. Kern daarvan is dat agressie of geweld tegen hen nooit wordt getolereerd.

Het Openbaar Ministerie (OM) eist inmiddels een twee keer zo hoge straf tegen mensen die geweld hebben gebruikt tegen hulpverleners. Dat wil overigens nog niet zeggen dat de daders ook een hogere straf krijgen.

bron: nu.nl

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 4 september 2008, 13:18:11
Politie moet ambulance beschermen

HET PAROOL - 04-09-08 11:39

AMSTERDAM - Ambulances in Amsterdam worden in de toekomst begeleid door politie. Dit is één van de opties die vandaag zijn besproken tijdens overleg tussen politie en de ambulancediensten VZA en GGD.

Het overleg volgt op de staking van VZA-ambulancepersoneel. Dat legde gisteravond het werk neer nadat collega's waren bedreigd die in de Vredeman de Vriesstraat in Geuzenveld/Slotermeer een 15-jarige neergestoken jongen wilden helpen.

''Het is te gek voor woorden dat mensen die mensen redden, worden gehinderd,'' aldus de woordvoerster van burgemeester en korpschef Job Cohen. ''Dit soort geweld is maatschappelijk onacceptabel. Tegelijkertijd zou het heel droevig zijn als ambulances in deze stad begeleid moeten worden door politie. Dat kost ook nog eens ontzettend veel politiecapaciteit.''

Er is nog geen bom ontploft, maar er tikt er wel eentje, aldus een VZA-woordvoerder. Komen er geen maatregelen, dan legt niet alleen het personeel in Amsterdam het werk neer, maar ook werknemers in de regio's rond de hoofdstad.

Na de steekpartij die gisteravond tegen zes uur plaatsvond, bedreigden omstanders de werknemers van VZA die het slachtoffer hielpen ''ernstig met de dood''. Volgens een zegsman werden ''zowel de hulpverlening als de hulpverleners zelf ernstig in gevaar gebracht''.

Al in juli 2006 stelde burgemeester Job Cohen dat het geweld tegen ambulancepersoneel ''onaanvaardbaar'' was en dat het ''belangrijk is dat we agressie en geweld tegen ambtenaren aanpakken''. Volgens de zegsman van VZA volgden op deze grote woorden nog geen concrete daden.

De woordvoerder zou het echter chic vinden als ook de landelijke overheid met concrete maatregelen zou komen. ''Dit probleem beperkt zich niet alleen tot Amsterdam'', beklemtoont hij. ''Het gebeurt net zo hard in Sneek of Zeeland''.

'Ik vermoord je als moeder overlijdt'

HET PAROOL 04-09-08 11:39

AMSTERDAM - 89 procent van het ambulancepersoneel heeft jaarlijks te maken met agressie. Dit blijkt uit cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken. In Amsterdam worden ambulancemedewerkers bijna dagelijks geconfronteerd met agressie.

- In januari deed een ambulanceverpleegkundige in Amsterdam aangifte. ''Ik vermoord je als moeder dit niet overleeft,'' zei de zoon van een oudere vrouw met hartproblemen. Toen de verpleegkundige een infuus wilde aanbrengen, kreeg hij een duw. ''De man wou vechten. Ik ben gevlucht; ik heb de politie ingeschakeld en die heeft de vrouw in de ambulance gelegd.''

- Afgelopen jaarwisseling deden zich in Amsterdam enkele tientallen incidenten voor gericht tegen ambulance-, brandweer- en politiepersoneel. Op de Dam in Amsterdam werd tot twee keer toe een ambulance belaagd. Om zichzelf beter te beschermen, volgen steeds meer ambulancemedewerkers antiagressiecursussen waarin zij leren het gedrag van hun belagers te beteugelen.

- In het Oosterpark werd eind oktober 2006 het personeel van een ambulance bedreigd. Drie tot vier jongeren waren boos dat het zo lang had geduurd voordat de ambulance kwam om een oude vrouw te helpen. De ambulancebroeders voelden zich geïntimideerd en schakelden de politie in. Toen die arriveerde, waren de jongeren allang weer verdwenen. Na onderzoek van de politie bleek overigens dat de ambulance binnen acht minuten ter plekke was.

- In juni 2006 raakten dronken jongeren in het De Mirandabad slaags met hulpverleners die te hulp waren geroepen om een bewusteloze kameraad van de jongens te behandelen. Daarbij richtten zij ook vernielingen aan aan de ambulance. Een van de jongens kreeg uiteindelijk een zwembadverbod voor twee jaar. Andere verdachten werden niet aangehouden.

- In 2003 werd ambulancepersoneel belaagd door boze omstanders toen een kind in ademnood raakte nadat ze zich in de woning van haar tante in de Lauernessestraat in Bos en Lommer had verslikt in een pinda. Yasemin, een baby van vijftien maanden, overleed later in het VU-ziekenhuis door zuurstofgebrek. Woedende omstanders bedreigden de ambulancemedewerkers en agenten. Enkele omstanders stapten zelfs in de auto en achtervolgden de ziekenwagen naar het ziekenhuis.

Klik hier voor artikelen uit ons archief over geweld tegen en bedreigingen van ambulancepersoneel
Samen sterk in de hulpverlening!

verzameldirk

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 september 2008, 14:26:24
Staking is eerst afgewend, maar kan me het wel voorstellen als ze gaan staken.

Dirk Bolt

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #14 Gepost op: 4 september 2008, 14:38:12
Staking ambulancepersoneel van de baan
Uitgegeven: 4 september 2008 12:43
Laatst gewijzigd: 4 september 2008 13:03

Een kwart van het overheidspersoneel wordt geconfronteerd met fysiek geweld en bijna twee derde met een agressieve benadering. Vooral ambulance- en gevangenispersoneel en treinconducteurs hebben het zwaar te verduren.

Even een kleine aanvulling van mij:
Voeg hier ook maar de Verkeersregelaars aan toe. En in sommige gevallen ook beveiligers.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 4 september 2008, 15:05:50
Even een kleine aanvulling van mij:
Voeg hier ook maar de Verkeersregelaars aan toe. En in sommige gevallen ook beveiligers.

En de brandweer en de berging en de ANWB. Feit blijft wel dat de ambulancehulpverlening natuurlijk wel echt de kern van het ´´hulpverlenen´´ is ::) :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 4 september 2008, 15:17:20
@ Jerommeke88

Dat ben ik absoluut met je eens.

Laat ik dat voorop stellen, maar ik denk wel dat al deze beroepsgroepen de krachten maar eens moeten bundelen.
Op wat voor manier weet ik nog niet maar er moet snel iets gaan gebeuren.
Dit kunnen en mogen WIJ niet langer toloreren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Robin Hundman

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 september 2008, 16:58:41
En toevallig vandaag, na het incident gisteren weer wat gebeurd.  :-\

Opnieuw ambulancepersoneel belaagd
Donderdag 4 september 2008  
Twee ambulancemedewerkers zijn donderdagmiddag aangevallen door een patiënt. Deze 78-jarige man is aangehouden.
De man lag rond 14.30 uur bewusteloos op straat in Noord. Nadat de verpleegkundigen hem gestabiliseerd hadden, kwam hij bij en begon zijn verzorgers met een tas te slaan. De agressieveling ging er vervolgens in zijn auto vandoor maar kon even later aangehouden worden.
Woensdag werden twee ambulancemedewerkers met de dood bedreigd bij een steekpartij in West. Burgemeester Cohen had donderdag een gesprek met ambulancepersoneel over deze kwestie.

Bron: AT5 Nieuws.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 4 september 2008, 17:05:35
http://www.ad.nl/binnenland/2583171/Omstanders_wilden_naam_dader_weten.html

donderdag 04 september 2008
Omstanders wilden naam dader weten

AMSTERDAM - De omstanders die woensdagavond na een steekpartij in Amsterdam-West ambulancepersoneel lastigvielen, wilden van het slachtoffer de naam van de dader weten.

Overleg van Amsterdams ambulancepersoneel donderdag. FOTO MARCO OKHUIZEN
 Dat meldde een woordvoerder van de politie donderdag. Volgens ziekenvervoerder VZA (Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam) bedreigden zij de hulpverleners ook met de dood. De omstanders zouden hebben gezegd hen wat aan te zullen doen als de gewonde het niet zou overleven.

Bij het incident in de Vredeman de Vriesstraat raakte rond zes uur een 15-jarige jongen zwaargewond toen hij tijdens een ruzie werd neergestoken door een buurtgenoot. Het ambulancepersoneel kreeg bij de verzorging van het slachtoffer te maken met een zeer emotionele groep mensen. Volgens VZA ging het onder meer om familieleden van het slachtoffer.

De twee aanwezige agenten moesten om versterking vragen om de omstanders in bedwang te houden. Later hield de politie een van hen, een 18-jarige man, in de nabijgelegen Cornelis Outshoornstraat aan wegens vernieling. Volgens de woordvoerder moet nog blijken of het mogelijk is hem te vervolgen wegens bedreiging. De politie weet wie de vermeende dader van de steekpartij is, maar heeft hem nog niet aangehouden.

(ANP)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 4 september 2008, 17:14:14
@ Jerommeke88

Dat ben ik absoluut met je eens.

Laat ik dat voorop stellen, maar ik denk wel dat al deze beroepsgroepen de krachten maar eens moeten bundelen.
Op wat voor manier weet ik nog niet maar er moet snel iets gaan gebeuren.
Dit kunnen en mogen WIJ niet langer toloreren.

Er zal veel daadkrachtiger moeten worden opgetreden. Hippe termen als ''lik-op-stuk-beleid'' en ''Zero-tolerance'' schieten mij te binnen. Maar dat er wat moet gebeuren staat buiten kijf. En even een vraagje tussendoor; was het vroeger niet vanzelfsprekend dat de politie meeging ter assistentie? En dat dat tegenwoordig speciaal moet worden aangevraagd, door de CPA / ambu-personeel?