Sterilon dodelijk???

Auteur Topic: Sterilon dodelijk???  (gelezen 27764 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacqueline

• Forum gebruiker
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #40 Gepost op: 18 januari 2004, 00:37:24
Binnen het NRK (district Zoetermeer) gebruiken we alleen sterilon. Het is gebleken dat, zeker in die gevallen dat het so voor verdere behandeling naar een deskundige wordt verwezen, het gebruik van jodium de wondbeoordeling kan beïnvloeden. Het gebruik van een kleurloos ontsmettingsmiddel heeft daarom voorkeur.
In principe betekent dit dat als doorverwijzing naar een deskundige niet aan de orde is, je ook jodium zou kunnen gebruiken. Ik zelf ben van mening dat sterilon goed genoeg werkt en dat het dus niet nodig is ook nog andere middelen tot mijn beschikking te hebben.

Naar mij weten ontsmet je de wond helemaal niet als je gaat doorverwijzen als EHBO-er.......

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 18 januari 2004, 04:20:37
Ik snap de reden van het niet ontsmetten niet. Het is een overblijfsel uit het overal afblijven niets doen tijdperk. Weet je wel hoe snel bakteriën en andere ziekteverwekkers zich vermenigvuldigen..

Als je een spuitje hebt met sterilon kun je mooi de wond schoonspuiten. Ik zou het niet in mijn hoofd halen een vieze wond af te dekken. Open wonden (winkelhaak in de hiel, open botbreuk) alleen schoonspuiten en toedekken, niet aankomen of terugduwen. Zo doe ik dat altijd, nog nooit aanmerkingen op gehad. Als het flink gebloed heeft plak ik een snee zo dicht met leukoplast waar ik "wiebertjes" uitknip. Meestal laten ze dat zitten op de EH.

Henk

helm

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 18 januari 2004, 10:44:03
Henk,
Als ik op de SEH van het ziekenhuis werk zou ik niet blij zijn met je.  >:(
- door in een wond te spuiten, spuit je bacteriën dieper de wond in.
- als eh'er een vieze wond afdekken is prima, wondbehandeling doen wij wel in het ziekenhuis.
- sneeën en wonden dichtplakken, daar zitten wij al helemaal niet op te wachten! Wij moeten het er weer allemaal afhalen om de wond te beoordelen en te behandelen.

Dus,... voor alle eerste hulpers:
wonden verbinden/afdekken en naar de dokter

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 18 januari 2004, 11:43:09
Weet je wat René, kom op 29 mei naar de tweede onofficiële forumdag, kan je laten zien wat wel en niet mag...
Krijg je wat te drinken van me... ;) En zie je meteen die Peter eens... 8)

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 18 januari 2004, 11:45:05
Weet je wat René, kom op 29 mei naar de tweede onofficiële forumdag, kan je laten zien wat wel en niet mag...
Krijg je wat te drinken van me... ;)

Henk
nou Rene,dat zou ik me geen 2x laten zeggen ;D ;D