Treinbrand met gevaarlijke stoffen GRIP 1 - Venlo 07-09-2008

Auteur Topic: Treinbrand met gevaarlijke stoffen GRIP 1 - Venlo 07-09-2008  (gelezen 3836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
p2kflex
00:17:39 07-09-08GROUP-11 HV TIM (.TIS4: 4.2) (.GRIP: .grip 1) SPOORLIJN VENL VL671 VL643 NO901 HT911 HT665 VENL
1001624BRW Horst aan de Maas (Bevelvoerder)
1001626BRW Horst aan de Maas (Bemanning VC)
1001627BRW Horst aan de Maas (HT911? - HT665?)
1001776BRW Limburg Noord (AGS)
1001780BRW Venlo (Voorlichting)
1001783BRW Limburg Noord (HOvD Noord)
1001787BRW Limburg Noord (OvD Venlo)
1001878BRW Venlo (Kazerneploeg)
1001882BRW Venlo (Kazernealarm)


TIS 4.2: een brand waarbij een gevaarlijke stof betrokken is.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2008, 00:23:13
p2kflex
00:17:39 07-09-08GROUP-11 HV TIM (.TIS4: 4.2) (.GRIP: .grip 1) SPOORLIJN VENL VL671 VL643 NO901 HT911 HT665 VENL
1001624BRW Horst aan de Maas (Bevelvoerder)
1001626BRW Horst aan de Maas (Bemanning VC)
1001627BRW Horst aan de Maas (HT911? - HT665?)
1001776BRW Limburg Noord (AGS)
1001780BRW Venlo (Voorlichting)
1001783BRW Limburg Noord (HOvD Noord)
1001787BRW Limburg Noord (OvD Venlo)
1001878BRW Venlo (Kazerneploeg)
1001882BRW Venlo (Kazernealarm)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23511.msg580329.html#msg580329

 TIS 4.2: een brand waarbij een gevaarlijke stof betrokken is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2008, 00:45:49
p2kflex
00:44:12 07-09-08-ALPHA-GRIP 1 VENLO SPOORLIJN 30478
1020178MKA Limburg Noord (OvD-G Noord)


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2008, 10:18:31
Lekkende wagon zorgt voor overlast
Publicatie: 07/09/08 07:55 Laatst gewijzigd: 07/09/08 08:09 Een lekkende goederentrein heeft in de nacht van zaterdag op zondag voor flink wat overlast gezorgd.

Bij station Venlo werd groot alarm geslagen nadat er uit een wagon een sissend geluid kwam. Het station werd ontruimd en op last van de brandweer werd het treinverkeer van en naar Venlo stilgelegd. Volgens spoorwegbeheerder ProRail gaat het om koolstofdioxide dat uit een wagon lekte. De lekkage is vermoedelijk ontstaan door overdruk van de ketel.


http://www.hartvannederland.nl/localitem/12811/Lekkende_wagon_zorgt_voor_overlast


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2008, 18:29:50
Dusssss een verkeerde TIS code...  ::)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2008, 18:48:58
Ja behoorlijk... ik zou 4.3 kiezen hier... maar ja, wie ben ik ;)

TIS 4 is gereserveerd voor de gevaarlijke stoffen.

TIS 4.1: een klein ongeval met gevaarlijke stoffen, zoals een druppelende afsluiter of blazende veiligheid.
TIS 4.2: een brand waarbij een gevaarlijke stof betrokken is.
TIS 4.3: een ontsnapping van een gevaarlijke stof waarbij de effecten beperkt blijven tot het brongebied.
TIS 4.4: een ongeval met gevaarlijke stoffen waarbij duidelijk sprake is van een effectgebied
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2008, 23:24:35
Lekkende wagon zorgt voor overlast
Bij station Venlo werd groot alarm geslagen nadat er uit een wagon een sissend geluid kwam. Het station werd ontruimd en op last van de brandweer werd het treinverkeer van en naar Venlo stilgelegd. Volgens spoorwegbeheerder ProRail gaat het om koolstofdioxide dat uit een wagon lekte. De lekkage is vermoedelijk ontstaan door overdruk van de ketel.

Een typisch geval van TIS 4.1: een klein "ongeval" met gevaarlijke stoffen, zoals een druppelende afsluiter of blazende veiligheid.

Eigenlijk niet eens een ongeval. CO2-wagens blazen regelmatig af - het wordt pas gevaarlijk wanneer iemand denkt dat de afblazende veiligheid een lek is, en men de overdrukventielen afdicht (lach niet, het is gebeurd). Je kunt je voorstellen wat er gebeurt wanneer er drukopbouw optreedt in de wagon. Niet prettig. Het is dus alleen maar goed wanneer een CO2-wagon af en toe afblaast!

Vergelijk het met het vervoer van medische monsters in een koelverpakking met droogijs: dit is prima te vervoeren, zolang de verpakking maar niet luchtdicht is afgesloten. Door het "smelten" van het droogijs komt CO2-gas vrij, wat een veel groter volume heeft dan het droogijs en zeer snel voor een onhoudbare overdruk kan zorgen wanneer de overdruk er niet uit kan. Twee jaar geleden ontplofte er zo op een Frans postkantoor een pakketje met een bloedmonster voor een Nederlands lab. Foutje bedankt, bah! Wat mij betreft zou dit Franse ongeval vervolgens geklassificeerd kunnen worden als een klasse 6.2 (biohazard).

Volgens mij is er vorig jaar trouwens een vergelijkbaar brandweeralarm geweest met een spoorketelwagon die afblies - en zelfs in dezelfde omgeving. Ik kan deze melding even niet meer vinden, maar dit komt beslist vaker voor en is dus helemaal niets om je druk te maken, zolang het lek maar optreedt in de open lucht en het CO2 zich niet in lager gelegen delen kan ophopen en daar kan leiden tot zuurstoftekort.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #7 Gepost op: 8 september 2008, 15:04:12
Toch wil een opmerking maken over de gemaakte opmerkingen met betrekking tot de gekozen TIS.

Zoals zo vaak staan de beste stuurlui aan wal. Oordelen vanuit hun luie stoel en achteraf weten ze precies hoe het moet ( na er uren over hebben kunnen nadenken)

Is er duidelijk wie de meldkamer in kennis heeft gesteld. Was dit pro rail, die vaak zelf aangeven wat de TIS is, wat regelmatig aan de orde is.
Als het de keuze van een centralist is, hoe is zijn info dan geweest. Bij te weinig en/of onduidelijke info ga je toch van een slechter scenario uit.

Naar mijn idee is het leveren van kritiek en mededelen dat iets fout is pas mogelijk als je alle in's en out's hebt.
'T is elke keer weer brandweer...


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #8 Gepost op: 9 september 2008, 00:35:55
Elke classificering staat of valt met de eerste melding - en dus worden de centralist en daarmee de brandweer en andere hulpdiensten bij het begin van een inzet vaak op het verkeerde been gezet. Lijkt me voor iedere hulpverlener duidelijk.

Daar ging het mij dan ook helemaal niet over. Mijn commentaar was inderdaad achteraf - (vooraf gaat wat lastig). En beslist niet bedoeld om centralisten af te vallen, maar om uitleg achteraf te geven over de technische aspecten van CO2-transport. Als je na afloop van een inzet niet van gedachten mag wisselen over allerlei aspecten van de inzet - waaronder een classificatie - is het hele bestaansrecht van een discussieforum weg, lijkt mij.
Het is volgens mij juist heel goed om vaker te discussiėren over TIS'sen, want daarmee gaan ze hopelijk wat meer leven. Daar heb je alleen maar profijt van wanneer je zelf ook eens een TIS-melding krijgt.

Kortom: dat er na afloop in alle rust wordt gesproken over de inzet - en dus ook wat voor TIS het nu uiteindelijk was, moet mijns inziens kunnen. Commentaar is niet automatisch hetzelfde als kritiek!
Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen over deze discussie vallen. Mocht mijn commentaar echter iemand onbedoeld op z'n ... staart hebben getrapt, dan was dat niet de bedoeling. En jawel, ik ben ALTIJD in voor MEER INS EN OUTS, hoe meer hoe beter!

Jetty

Toch wil een opmerking maken over de gemaakte opmerkingen met betrekking tot de gekozen TIS.

Zoals zo vaak staan de beste stuurlui aan wal. Oordelen vanuit hun luie stoel en achteraf weten ze precies hoe het moet ( na er uren over hebben kunnen nadenken)

Is er duidelijk wie de meldkamer in kennis heeft gesteld. Was dit pro rail, die vaak zelf aangeven wat de TIS is, wat regelmatig aan de orde is. Als het de keuze van een centralist is, hoe is zijn info dan geweest. Bij te weinig en/of onduidelijke info ga je toch van een slechter scenario uit.

Naar mijn idee is het leveren van kritiek en mededelen dat iets fout is pas mogelijk als je alle in's en out's hebt.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 9 september 2008, 00:40:32
Inhoudelijk reageren mag altijd door mensen die er verstand van hebben!  :) O0

 Zoals je schrijft is dit een forum waar je, naar we hopen, van elkaar leren. Volgens mij leert een HV'er elke dag... en zal hij bij elk incident zaken tegenkomen die hij de volgende keer toch iets anders doet. Zonder dat de eerste inzet echt fout geweest is!  :)