Vitale functies

Auteur Topic: Vitale functies  (gelezen 11830 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rijkie86

  • Gast
Gepost op: 8 september 2008, 18:15:15
Wie kan mij helpen!

Hoe kan ik aan cursisten de vitale functies duidelijk en simpel uitleggen zonder diep in te gaan op het lichaam?

Groetjes van een wanhopige instructeur




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 8 september 2008, 18:25:34
Ik zou mijn verhaal opbouwen rondom de primaire behoeftes van het lichaam (de cellen)
Die zijn met name zuurstof aanvoeren en koolzuur afvoeren.

1. het bloed zorgt voor het transport van zowel het zuurstof als de afvalstoffen en daarmee is de circulatie (hart + bloed+vaten) een vitale functie.
2. de longen zorgen voor de afvoer van de afvalstoffen uit het bloed en voor de toevoer van zuurtstof naar het bloed, dus ook de ademhaling is essentieel voor de overleving en daarmee een vitale functie

3. Het bewustzijn beschouw ik zelf niet als vitale functie al kun je daarover verschillende standpunten verdedigen.
Je kunt wel stellen dat er zonder hersenwerking geen ademhaling is (dit in tegenstelling tot de circulatie) en dat de hersenfunctie (wat dus iets anders is als het bewustzijn) dus van vitaal belang is voor het overleven.

Maar geeft het OK boekje hier onvoldoende informatie over ?
Welk aspect mis je ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rijkie86

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 september 2008, 18:32:23
Hoi Jaques,

Bedankt voor je snelle reactie!
Tussen mijn cursisten zitten er een paar bij die geen helder licht zijn en ik wil het voor iedereen zo begrijpelijk mogelijk maken.
Ik ben nog beginnend instructeur en mis dus heel wat ervaring en achtergrond.

Marijke


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 8 september 2008, 18:36:59
In dat geval zou ik het lichaam inderdaad voorstellen als een transport systeem en het verhaal zo opbopuwen.
Ik ben benieuwd wat de anderen voor tips hebben.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 10 september 2008, 02:37:18
Zorg er voor dat je weet waar je het over hebt. Als je weet waar je het over hebt, dan kun je je verhaal vereenvoudigen zonder de waarheid geweld aan te doen.
En wat zeker zo belangrijk is, je kunt het verhaal ook nog op een hoger nivo uitleggen.


jandra2

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2008, 15:50:58
Maak het niet te moeilijk, voeg niet teveel toe, de meeste cursisten zijn tevreden als ze weten dat er drie vitale functies zijn en hoeven niet zo nodig te weten waar alles toedient en hoe het werkt. Zorg er wel voor dat jezelf er goed in thuis bent voor het geval er een cursist is die er wel meer van wil weten.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2008, 22:58:51
Het centrale verwarmingssysteem van een huis of motor en brandstoleidingsysteem van een auto etc zijn ook laagcomplexe voorbeelden die vitale functies kunnen uitbeelden. Vergelijkingen hiermee maken is stuk handiger dan allerlei moeilijke anatomie, fysiologie en pathologie uitleggen aan leken die voor de rest nooit met die materie worden geconfronteerd. En helaas is het gedeelte anatomie en fysiologie wel heel erg summier in de laatste paar ediites van het ehbo boekje...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod