Twee soorten hulpverleners...

Auteur Topic: Twee soorten hulpverleners...  (gelezen 5554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2004, 21:29:27
Opgelegd leiderschap heet dictatuur, daar zit niemand op te wachten. Politieke keuzes komen de kwaliteit soms ook niet ten goede.

Je zult het moeten hebben van natuurlijk leiderschap.
En wie dat bezit, wordt vanzelf de leider.


harold

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2004, 16:41:31
EHBO-er, ik ben het niet met je eens.
Zelfs de meest democratisch-ingestelde groepen zijn voor hun functioneren afhankelijk van leiderschap, anders zou het een compleet zootje worden.
En leiderschap is altijd wel tot in zekere mate opgelegd, al dan niet uitgesproken, het komt vrijwel nooit voor dat IEDEREEN het eens is met de keuze van de leider, en diens beslissingen. Dan praten we nog niet van dictatuur?!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2004, 16:57:59
Gaan we filosoferen ?? ???

Wij leggen geen leiderschap op, maar als wij verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van het evenement doen we het wel goed..

En alle EHBO-ers van verenigingen die meewerken en Rode Kruis eenheden en ambulancediensten zijn erg tevreden in onze aanpak.. We respecteren elkaar en we leren van elkaar.. en betrekken iedereen bij de organisatorische afspraken.. etc.  

Een goed leider, respecteer al ze medewerkers en realiseert zich, dat hij iedereen nodig heeft, maar neemt ook beslissingen als de situatie dat vergt..

het heeft nog nooit tot problemen geleid, en steeds vaker willen de EHBO-ers rechtstreeks bij ons werken..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2004, 12:25:44
Het een sluit het ander niet uit.

Het feit dat iemand de theorie en vaardigheden goed beheerst, wil nog niet zeggen dat hij ook de eigenschappen heeft om goed te kunnen functioneren in de praktijk. Onder de invloed van stress kunnen mensen 180 graden andersom reageren dan je zou verwachten. En ik ben genoeg voorbeelden van beide tegen gekomen.

Sterker nog, ik denk dat Peter het goed voor elkaar heeft en dat de man/vrouw, die de leiding heeft, de eigenschappen van een leider heeft.