Noord/Zuidlijn ingrijpend gerepareerd 08-12-08 11:35 [url=http://www.parool.nl/parool]www.parool.nl/parool[/url]
AMSTERDAM - Amsterdam gaat een grote reparatie uitvoeren aan de nieuwe stations aan de Vijzelgracht en op het Rokin voor de Noord/Zuidlijn. Alle voegen tussen de panelen van de damwanden die nog niet zijn uitgegraven, worden waterdicht gemaakt met een stalen strip. Het gaat om meer dan honderd voegen per station.
Deze aanpak staat in het herstelplan voor de metrobouw, dat het college van b. en w. maandagmiddag presenteert. Met de nieuwe werkwijze hoopt de gemeente verzakkingen en lekkages tegen te gaan, zoals die aan de Vijzelgracht voorkwamen op 19 juni en op 10 september. Daarbij verzakten enkele monumentale panden.
De kosten van de herstelwerkzaamheden en vertragingen, inclusief het herstel van de verzakte panden, bedragen tussen de vijftig en zeventig miljoen euro. Gekozen is, stelt de gemeente, voor een van de zorgvuldigste - en dus kostbaarste - varianten die mogelijk waren.
Omdat de reparatie vanaf de binnenkant van de bouwput gebeurt, na 'bevriezing' van de grond, zullen bewoners zo min mogelijk overlast ondervinden. Er hoeven, aldus PvdA-wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer), geen wegen te worden opengebroken, geen kabels of riolen opnieuw te worden omgelegd of bruggen te worden aangepast. Gekozen werd uit zes scenario's, bedacht en uitgewerkt door het Projectbureau Noord/Zuidlijn, bijgestaan door diverse binnenlandse en buitenlandse experts.
De operatie kan pas na enkele weken voorbereiden beginnen. Het behandelen van de eerste serie voegen duurt acht weken. Daarna, in het voorjaar, neemt het college pas een definitief besluit of tijdens de verdere reparatie ook de uitgraafwerkzaamheden in de stations worden hervat.
Honderden voegen moeten worden verstevigd. In de diepwanden aan de Vijzelgracht zitten er nog 114 in het zand. Op het Rokin gaat het om 104 voegen. Het station in de Ferdinand Bolstraat is bijna klaar en kent vrijwel geen riskante voegen meer. (TON DAMEN)