De ervaringen met ''speciale'' banden op het strand zijn in ieder geval zo dat er bij ons in de regio op gewone straatbanden gereden wordt. Die doen (op lage spanning 1.6 bar) namelijk véél beter hun werk als de zandbanden of andere specials. Dit is gebaseerd op ervaringen en testen. Dat je hier mee op de openbare weg moet oppassen is een ding wat vast staat. Bij ons wordt er in principe ook geen Prio1 mee gereden, alleen door de mensen van het strandteam.
Zand moet je niet teveel beroeren, dan ga je namelijk graven (en zit je zeker vast).
Daarnaast zijn de Amaroks volgens mij geleverd als handgeschakelde auto met een handgeschakelde 4x4.
De Mitsubishi Pajero van Kennemerland is (voorloper op de rest van Nederland qua strand) automaat. Mensen van het Kustdetachement Haaglanden waren blij verrast door deze auto(maat).
Dat mensen cursus krijgen over het rijden met een nieuwe auto of terreinrijden in het geheel is zéér wenselijk. We hebben het over specialistisch rijden én samenspel met het voertuig. Even een foutje maken (in 4-laag de openbare weg op gaan) is een kostbare grap (schade). Vastrijden zegt helemaal niets over het niveau van de cursus, het kan iedereen altijd gebeuren, zéker op het strand. Je zult de limieten van de auto moeten opzoeken (en die ga je met een handgeschakelde Amarok op 2.5 bar snel tegenkomen).
Er wordt nog steeds gesproken over een aanbesteding in het 4x4 segment, voor de stranden, de andere terreingebieden en de diverse Levende Have afdelingen. Er werd gesproken over een 4x4 pick-up (evt. gesloten middels een huif), een 4x4 terreinwagen groot en een 4x4 terreinwagen klein.
Strand is inderdaad iets heel anders dan bijvoorbeeld de veluwe, daar had ik best een uitgebreide opleiding gehad, maar op het strand heb ik toch regelmatig voor verrassingen gestaan...