Ik blijf het inderdaad een mooie wagen vinden
In het filmpje hoor zie je de chauffeur de "OGS" inschakelen, ik neem aan dat dit voor promotiedoeleinden was, aangezien de KNRM volgens mij geen vrijstelling heeft voor OGS en dan al helemaal niet met deze sirene.
De speakers zullen waarschijnlijk eerder bedoelt zijn als omroepinstallatie.
Gebruikt de KNRM deze sirene wel op het strand en zo ja, is het strand dan privé terrein, waar andere regels gelden voor OGS of is het toch openbare grond, waardoor ze zich aan het RVV moeten houden?
De KNRM heeft inderdaad geen vrijstelling OGS. Echter zal het best voorkomen dat deze "sirene" gebruikt wordt op het strand, maar dus niet op de openbare weg. Zie het in dit geval meer als waarschuwingssignaal, dan als voorrangssignaal.
Er worden bij de waterhulpdiensten wel meer aparte signalen gebruikt voor op drukke stranden en dergelijke. Niet alleen om mensen te waarschuwen in het kader van "pasop! we hebben wat meer haast dan normaal", maar ook om de aandacht van een reddingszwemmer te vragen bijvoorbeeld. Dit zie je in het buitenland ook veel bij waterdiensten die geen formele OGS voeren, maar in Nederland bijvoorbeeld ook bij de strandpolitie Haaglanden.
Wettelijk gezien is het allemaal een beetje duister, maar zolang er verstandig mee wordt omgegaan zie ik het probleem er niet van in. Alles beter dan al toeterend door een menigte heen te moeten... (Bijvoorbeeld bij een prio 2 melding, of geen vrijstelling OGS)