Als je direct inkoopt bij de importeur en je als Veiligheidsregio zo ook gaat onderhandelen over prijs, dan scheelt dit terdege. Heb zelf voor een dergelijke organisatie gewerkt, voordat ik met eigen zaak begon.
OP dit moment rijden er ontzettend veel verschillende voertuigen rond.
Kijk ik puur naar het spul tot 3,5 ton
Als ik naar mijn voormalig werkgever kijk zijn het Corsa's, Agila's Polo's, S40, V40, Skoda, VW T4, VW T5, dan weer eens een Mercedes.
Al deze voertuigen worden afzonderlijk opgebouwd, allemaal afzonderlijk onderhouden. Dit loopt aardig in de papieren. Maarja, zo loopt het immers al jaren, dus waarom zou je veranderen?
Daarnaast wordt er in sommige regio's nog niet veel multidisciplinair ingekocht, iets dat best wel iets kan schelen....
Dan heb ik het niet alleen over initiële aanschaf, maar ook over looptijd van service. Want voor ieder voertuig wordt een afzonderlijke deal afgesloten.
Wat het daarnaast in NL erg duur maakt, is dat we zo nodig de wagens allemaal zelf willen opbouwen. In plaats van door de fabriek zelf. (ik spreek hier puur over politie en kleine brandweervoertuigen, witte kolom is een ander verhaal)
Er bestaan hele pakketten die je af fabriek kan bestellen, waar werkelijk alles inzit. Mercedes heeft ze, VW heeft ze, tot en met de kastjes, dubbele accu's, mob voorbereiding etc.
Het wordt gewoon amper besteld. In 9 van de 10 gevallen in NL komt er een kaal voertuig, wordt in Nederland voorzien van kasten en systemen en wordt dan afgeleverd aan de klant.
Ok, Honac vormt een uitzondering, sinds ze onder de PON groep vallen, maar blijf me soms verbazen in dit land.