Brandweer Duitsland

Auteur Topic: Brandweer Duitsland  (gelezen 144941 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #330 Gepost op: 6 september 2016, 18:52:07
Citaat van: JAB link=msg=1446103 date=1473168355
Duitsland loopt op het gebied van inzettechniek en- taktiek op veel plaatsen hopeloos achter met o.a. Nederland. De grote steden misschien wat minder. maar als je ziet dat voor een autobrand of een beginnende woningbrand er wordt afgelegd met LD, verdeelstuk en enkele LD stralen, tsja, dan heb je veel personeel en spullen nodig. Hogedruk kent met er vaak niet. en slangleidingen over grotere afstand afleggen gebeurd nog vaak met ouderwetse slangenwagens met 75 mm. en motorspuitjes als haler of aanjager. Niet iedereen is ademluchtdrager, dat is een specialisme. En daarvan heb je in een korps er soms niet veel. En bij een grote brand met 3 of 4 man aan een dikke LD straal staan is echt niet uitzonderlijk. Wat dat betreft is de Duitse normencultuur (DIN zus en zo) een grote belemmering voor moderne materiaal en betere inzetprocedures. En bij veel uitrukken zie je de voertuigen wachten met wegrijden want de Einsatzleiter in zijn busje moet voorop!

Een slangenwagen lijkt me beter dan met slangen sleuren en gooien. En ook in Duitsland krijgt men brandjes uit, en nog waarschijnlijk nog vlugger met LD.

Tegelijkertijd kan je je afvragen of we, nu vrijwilligers moeilijker te vinden zijn, iedere brandweerman wel supergespecialiseerd moeten maken. Voor een tentje over een lijk te zetten, een houten plaat tegen een deurgat te schroeven of een vuilnisbak te blussen kom je mss ook toe met een soort hulpbrandweerman.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #331 Gepost op: 7 september 2016, 20:40:29
Tja op sommige punten mogen ze dan achter lopen maar op sommige punten hebben ze het beter voor elkaar dan wij.

Uit praktijkonderzoeken is gebleken dat je met LD het grootste koelend vermogen hebt. Tot voor kort hadden we speciaal voor de binneninzet HD. Nu LD beter blijkt te zijn dat HD kunnen de HD net zo goed afschaffen, Utrecht is er inmiddels al mee gestopt. Bespaart je ruimte en geld (2x haspel + HD-pomp).

Zijn die slangenwagens dan zo slecht?! Volgens mij veel handiger dat alle LD-slangen individueel opgerold met een elastiekje er op heen! Kijk wij zijn vaak verwend met een brandkraan om de 80meter of een WTS.

Citaat van: JAB link=msg=1446103 date=1473168355
Duitsland loopt op het gebied van inzettechniek en- taktiek op veel plaatsen hopeloos achter met o.a. Nederland. De grote steden misschien wat minder. maar als je ziet dat voor een autobrand of een beginnende woningbrand er wordt afgelegd met LD, verdeelstuk en enkele LD stralen, tsja, dan heb je veel personeel en spullen nodig. Hogedruk kent met er vaak niet. en slangleidingen over grotere afstand afleggen gebeurd nog vaak met ouderwetse slangenwagens met 75 mm. en motorspuitjes als haler of aanjager. Niet iedereen is ademluchtdrager, dat is een specialisme. En daarvan heb je in een korps er soms niet veel. En bij een grote brand met 3 of 4 man aan een dikke LD straal staan is echt niet uitzonderlijk. Wat dat betreft is de Duitse normencultuur (DIN zus en zo) een grote belemmering voor moderne materiaal en betere inzetprocedures. En bij veel uitrukken zie je de voertuigen wachten met wegrijden want de Einsatzleiter in zijn busje moet voorop!


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #332 Gepost op: 8 september 2016, 16:30:03
LD wordt inderdaad w.s. de toekomst voor brandbestrijding. Maar doe dat dan sneller door een LD straal rechtstreeks aan de persafsluiter te koppelen i.p.v. eerst tot verdeelstuk te vullen enz. Zeker als je voor de deur staat met je TS. En wat slangenwagens / GWT betreft zijn er in slechts een enkel Duits korps de bekende dompelpompen en SLH te vinden. In Nld. zie je ook mooie tussenoplossingen zoals de SL's op de Veluwe. Ik dacht zelfs met 4" slangen op een hydraulisch aangedreven haspel, samen met een groot vermogen MSA een prima combinatie, ook bij het opruimen / oprollen. Hoewel in Dld. weer meer tankwagens zijn met bij 4000 of 5000 ltr. en SVM aan boord. Dat is voor Nld weer een verbeterpunt. de Belgen kennen die ook.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #333 Gepost op: 8 september 2016, 16:42:06
Citaat van: JAB link=msg=1446394 date=1473345003
LD wordt inderdaad w.s. de toekomst voor brandbestrijding. Maar doe dat dan sneller door een LD straal rechtstreeks aan de persafsluiter te koppelen i.p.v. eerst tot verdeelstuk te vullen enz. Zeker als je voor de deur staat met je TS.

De Duitsers maken op de meeste plekken wel gebruik van 'normaldruck schnelangriff'. Een verdeelstuk wat al rechtstreeks gekoppeld is aan de auto. Hoeft alleen maar uitgelopen te worden. Vervolgens worden er met slangencassettes of O-bundels(Komen er steeds meer) afgelegd vanaf dat verdeelstuk.

Citaat van: JAB link=msg=1446394 date=1473345003
En wat slangenwagens / GWT betreft zijn er in slechts een enkel Duits korps de bekende dompelpompen en SLH te vinden.

Grootschalige watervoorziening is ook geen taak van de brandweer in Duitsland. Dit is bijna volledig weggezet bij de THW (Technisches Hilfswerk). Zij hebben wel een Fachgruppe Wasserförderung. Deze eenheden hebben een soort WTS systeem. Een dompelpomp (ala 12 tot 15.000 liter p/m) op aanhanger. Hoeveel '' slangen ze daarvoor gebruiken weet ik zo precies niet. In ieder geval nog een heel stuk groter dan de Nederlandse dompelpompen.

Citaat van: JAB link=msg=1446394 date=1473345003
In Nld. zie je ook mooie tussenoplossingen zoals de SL's op de Veluwe. Ik dacht zelfs met 4" slangen op een hydraulisch aangedreven haspel, samen met een groot vermogen MSA een prima combinatie, ook bij het opruimen / oprollen.

Daarvoor gebruiken de Duitsers ook gewoon slangenwagens, met meestal aan boord een pomp of motorspuit. Duitse slangenwagens verschillen erg van soort, maar de huidige generatie heeft vaak rond de 3 kilometer aan 3Duimers met 2 of 3 draagbare motorspuiten ala 800 lier per minuut.

Citaat van: JAB link=msg=1446394 date=1473345003
Hoewel in Dld. weer meer tankwagens zijn met bij 4000 of 5000 ltr. en SVM aan boord. Dat is voor Nld weer een verbeterpunt. de Belgen kennen die ook.

Die missen we in Nederland inderdaad. Wat mij dan weer verbaasd is dat je in Duitsland eigenlijk nergens grotere tankwagens ziet met rond de 15.000 liter water.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #334 Gepost op: 8 september 2016, 20:14:26
Zoek op YouTube even op "slangenbundel brandweer" en bekijk die filmpjes even. Daar zie je dat het afleggen van LD mét verdeelstuk erg snel kan gaan. Dat gaat zeker sneller als je meer dan 1 straal wilt afleggen. Die ga je namelijk niet vanaf het voertuig doen maar vanaf verdeelstuk.

GWT's zijn er inderdaad bijna niet in Duitsland, dat zei ik toch ook niet!? Ik zei dat wij (Nederland) er mee verwend zijn. Slangenwagens hebben ze echter zat in Duitsland.

Citaat van: JAB link=msg=1446394 date=1473345003
LD wordt inderdaad w.s. de toekomst voor brandbestrijding. Maar doe dat dan sneller door een LD straal rechtstreeks aan de persafsluiter te koppelen i.p.v. eerst tot verdeelstuk te vullen enz. Zeker als je voor de deur staat met je TS. En wat slangenwagens / GWT betreft zijn er in slechts een enkel Duits korps de bekende dompelpompen en SLH te vinden. In Nld. zie je ook mooie tussenoplossingen zoals de SL's op de Veluwe. Ik dacht zelfs met 4" slangen op een hydraulisch aangedreven haspel, samen met een groot vermogen MSA een prima combinatie, ook bij het opruimen / oprollen. Hoewel in Dld. weer meer tankwagens zijn met bij 4000 of 5000 ltr. en SVM aan boord. Dat is voor Nld weer een verbeterpunt. de Belgen kennen die ook.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #335 Gepost op: 4 december 2016, 10:26:53

TSF FF Winterberg wache Hildfeld



LF16TS FF Sundern



Autoladder FF Schmallenberg wache Bad Fredeburg


FF Brilon


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #336 Gepost op: 4 december 2016, 16:42:32
Prachtig al die verschillende uitvoeringen in het Duitse land.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #337 Gepost op: 6 december 2016, 07:13:42
Paar voertuigen van de Feuerwehr Kleve wache Kellen


Mercedes TLF 16/25 word in 2017 vervangen. KLE-2076



Iveco Magirus LF8 uit 2007 - KLE-FF160


Ford Transit uit 2015 - KLE-FF903


Kranenburg, Mercedes TLF 16/25 word in 2017 vervangen.


Kranenburg, rustwagen ( HV ) op bijzondere MAN chassis, word ook in 2017 vervangen. KLE-2905


Kleve - Iveco Magirus nieuwe autoladder


Kleve - MAN Rosenbauer LF uit 2010 KLE-FF-441

Kleve - Mercedes Atego HLF - KLE FF 270


Bedburg Hau wache Hasselt - Drehleiter



Bedburg Hau wache Hasselt - HLF MAN/Letner


Harsewinkel kreis Gütersloh - HLF


Herford - Haakarmbakvoertuig


Haaren kreis Paderborn - LF8


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #338 Gepost op: 6 januari 2017, 11:51:01
Oefening bedrijfsbrandweer Chempark Dormagen 15-12-2016
https://www.youtube.com/watch?v=gKb7w5uKRu0
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)