Inzet met te weinig mensen / mensen niet in uitruk tenue

Auteur Topic: Inzet met te weinig mensen / mensen niet in uitruk tenue  (gelezen 9251 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 17 september 2008, 23:25:03
Naar aanleiding van onderstaand filmpje hier de, algemene(!), discussie over niet volledig uitrukken / uitrukken zonder uitruk tenue

(...)

Film!:  http://www.zideo.nl/index.php?option=com_podfeed&zideo=6b3461536e673d3d&playzideo=6c3465566f6c6b3d

(...)

Laten we de discussie wat algemener stellen:

- Wat zou jij doen als er geen 6 man(/vrouw) beschikbaar is voor een uitruk

- wat doe je met personeel dat niet volledig aangekleed (in uitruktenue  ;)) is bij en inzet als je mensen te kort komt

Reacties graag in:

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #1 Gepost op: 18 september 2008, 01:12:35
Geen 6 man beschikbaar: Aan de RAC melden dat je niet inzetbaar bent, en vragen om of korpsalarm, of een ander voertuig.
Personeel niet aangekleed: dus geen inzet. (indien zij wel kleding bij zicht hebben in de auto, dit aanrijdend aantrekken en zorgen dat je wel inzetbaar ben)

Voor beiden is het volgende van toepassing:
Stel dat je aanrijdend, of op de terugweg een melding krijgt van een binnenbrand waarbij het 4 man binnen wilt hebben.
Dat gaat je niet lukken als er personen zijn die niet hun uitrukkleding hebben. Als brandweervoertuig moet je volledig inzetbaar zijn, en op alles voorbereid.

Daarnaast denk ik dat , mochten er problemen ontstaan bij het personeel, dan zou de verzekering nog wel eens heel vervelend kunnen doen.

Wat mij direct opviel waren de volgende zaken:
1 persoon (naar mijn idee de bevelvoerder) heeft zijn jas open.
Handschoenen worden niet gedragen.
1 persoon op hoge hakken
1 persoon in sportkleding.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

free3

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2008, 06:59:56

Wat mij direct opviel waren de volgende zaken:
1 persoon (naar mijn idee de bevelvoerder) heeft zijn jas open.
Handschoenen worden niet gedragen.
1 persoon op hoge hakken
1 persoon in sportkleding.

dat viel mij ook al op

nou ben ik het er ook helemaal mee eens dat als je tekort mensen dat je gewoon opschaalt en bij veel te kort ben je niet inzetbaar
voor wat ik uit dit filmpje kan halen zijn er 3man en een pompbediende... is wel op het randje
nou moet ik wel zeggen dat ik het kledingrobleem wel het vaakst zie bij gemeentes die gekozen hebben voor een 2delig pak.
hier zie je regelmatig dat men of alleen de broek of aaleen de jas al dan niet los aan heeft

verder valt het me op dat het erg lang duurt voordat het eerste water erop gaat.
wij hebben vaak bij dit soort situaties dat ook al heeft het geen nut dat we toch zo snel mogelijk de hoge druk erop zetten omdat het voor de omgeving vaak niet te begrijpen is dat er niks gebeurt in hun ogen.. maar dat is de mening hier

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar

112mark

• Belangstellende
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2008, 07:29:31
hoe zit het trouwens met de manier waarop die man met de sportschoenen de slang uitgooit? is dit een nieuwe manier of hoort dit zo?

Coen

• Forum gebruiker
  • Brandweer 4 Life
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2008, 07:52:57
De beste stuurlui staan wederom aan wal. Het is makkelijk een situatie af te schieten waarvan je niet weet wat er is gebeurd. Vooroordelen???

Wat jullie zeggen klopt allemaal, waar op sommige momenten moet je roeien met de riemen die je hebt.
Mensen komen bij de brandweer om de maatschappij te helpen. Die willen (soms kosten wat kost) het doel bereiken en de verwachtingen van de 'klant' realiseren.
Dan zal het best eens gebeuren dat je taferelen krijgt zoals hier. En dat je dan als bevelvoerder net de pech hebt dat het gefilmd wordt en op het internet wordt gezet..... das jammer.
Maar jullie geloven toch zelf niet dat dit korps zo elke keer uitrukt.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!

free3

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2008, 07:57:35
De beste stuurlui staan wederom aan wal. Het is makkelijk een situatie af te schieten waarvan je niet weet wat er is gebeurd. Vooroordelen???

Wat jullie zeggen klopt allemaal, waar op sommige momenten moet je roeien met de riemen die je hebt.
Mensen komen bij de brandweer om de maatschappij te helpen. Die willen (soms kosten wat kost) het doel bereiken en de verwachtingen van de 'klant' realiseren.
Dan zal het best eens gebeuren dat je taferelen krijgt zoals hier. En dat je dan als bevelvoerder net de pech hebt dat het gefilmd wordt en op het internet wordt gezet..... das jammer.
Maar jullie geloven toch zelf niet dat dit korps zo elke keer uitrukt.

het gaat er in dit geval toch niet om elke keer dat dit korps uitrukt....
volgens mij kan door deze discussie wel iedereen zich weer even realiseren hoe het totaal plaatje er ook uitziet voor buitenstaanders...
en in dit specifieke geval is het helaas niet al te rooskleurig.

wel denk ik dat iedereen hiervan kan leren en dat dat zeker een doelstelling hiervan is en niet even lekker collegas afz**ken

groet free

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 september 2008, 08:54:28
Zouden die vrouw met de hoge hakken en die man in het sporttenue geen gewone burgers kunnen zijn die een handje meehielpen wegens personeelstekort?

Als ik het als leek zo bekijk rollen ze de slangen al geheel verkeerd uit. Een beetje getraind brandweerman/vrouw rolt ze toch niet zo uit lijkt mij (iets verderop in het filmpje rolde de brandweerman deze juist wel goed uit).
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

free3

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 september 2008, 08:56:39
nou als je goed kijkt zie dat ze ook de slang vast hebben bij het ontluchten van de slangen enzo dus ik denk van niet.
ik denk dat ze gewoon even abuis waren met de slang uitrollen :D

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 18 september 2008, 09:23:33
Als zij echt een brandweervrouw is, vind ik het niet echt kunnen om zo naar een brand te gaan. Het komt totaal niet professioneel over.
Hoe zit het trouwens verzekeringtechnisch als er wat misgaat?

Zou het trouwens aan een leek niet snel uitgelegd kunnen worden hoe je moet ontluchten?
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

free3

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 september 2008, 09:32:31
nou dat het een slechte zaak is om zo op een brand te verschijnen als brandweerman/vrouw is duidelijk.

het gaat niet het ontluchten maar het plaatje is zijn geheel geeft mij wel het idee dat dit brandweermensen zijn.

verzekeringstechnisch ben je helemaal weg als er wat gebeurt natuurlijk want geen verzekering betaald hiervoor uit denk

groet free