Een wat?
In het geval van Alkmaar-West weet je dus niet of je wel zes man hebt. Even koppen tellen ter plaatse, maar dan ben je al uitgerukt. Staat er iemand te kijken van Alkmaar-Oost (bij wijze van spreke) zal deze bij onderbezetting wel helpen met de waterwinning. Zou ik wel doen tenminste. Dat je 'goed nat gaat', zal wel meevallen met alleen het uitrollen met een paar slangen.
@ Diamonback: ik dacht aanvankelijk ook 'dat materiaalhokje', maar de school bleek flink aangestraald te zijn.
Dan neemt het korps een zeer groot risico.
Ik ga niet eens beginnen om nu allerlei scenario's te bedenken waarin zoiets dus vliegend fout kan gaan. Je kunt er niet 100% vanuit gaan dat er uiteindelijk op het brandadres wel voldoende personeel zal zijn. Die zekerheid heb je nooit, je weet als bevelvoerder alleen wat je naast je en achterin hebt zitten. Een brandweerman zonder bluskleding inzetten is deze blootstellen aan risico's die onaanvaardbaar zijn.
In mijn tijd was de code November Mike ( tekort aan manschappen voor uitruk), November Charlie ( geen chauffeur), November Bravo, ( geen bevelboerder) een hele korte manier om de AC te vragen een andere ploeg te piepen in verband met onvoldoende personeel. Dat gold dus ook voor de 6-minuten regeling. Pas als de ploeg kompleet was, kon deze ingemeld worden voor de uitruk, niet eerder.