rookoverlast

Auteur Topic: rookoverlast  (gelezen 2010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Gepost op: 11 januari 2009, 19:50:50
zijn er regels voor het betreden van panden waar rook schade is opgetreden? (branden de pand zelf maar ook buurpanden)
mag men bijvoorbeeld zodra de rook weg is geblazen zonder ademlucht naar binnen? of moet er een bepaalde tijd gewacht worden?




Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2009, 21:17:56
Er zijn niet echt regels. Wat echter wel handig is om te doen, is om op CO te gaan meten. Zodra het CO-gehalte weer een aanvaardbaar niveau heeft, kun je weer zonder ademlucht naar binnen. Naar mijn mening zal het CO-gehalte dan onder de 100 ppm moeten zijn. Dat betekent niet dat je er dan onbeperkt kan rondlopen, maar maximaal 30 minuten kan dan geen kwaad. Voordat je de woning weer vrijgeeft voor de bewoners, zal je van een lager gehalte moeten uitgaan. Zo'n 25 ppm is dan reëel.

gr Siebert


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2009, 22:16:25
bedankt.

Ik stelde deze vraag omdat ik soms op foto's zie dat mensen van bijv salvage en nutsbedrijven in afgebrande panden lopen..


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2009, 22:43:42
Ik heb zelf een woningbrand (bij een familielid) meegemaakt, en het is voor mensen die geen minimale bescherming van bijvoorbeeld een mondkapje ophebben, de eerste 24 uur niet te doen om langer dan een half uur binnen te zijn, als de woning volledig uitgebrand is...
(mijn ervaring, dus kan door andere mensen (beroepsmatig?) anders tegenaan gekeken worden...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.