Oud opa-tje wordt gestalkt en bestolen.. HELP

Auteur Topic: Oud opa-tje wordt gestalkt en bestolen.. HELP  (gelezen 2581 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Miek

  • Gast
Gepost op: 20 september 2008, 10:39:39
Hallo allemaal,

Onze familie zit met een probleem en weten niet meer wat we er tegen kunnen doen.... Lees AUB het verhaal!!!!!

Mijn opa woont al 50 jaar in dezelfde flat. Daar heeft hij altijd gewoond met mijn oma tot dat ze kwam te overlijden. Bij het overlijden van haar is er ook een stuk gestorven bij mijn opa, van een hele sterke man tot een muisje.

Het probleem is nu als volgt. In de flat bij mijn opa woont een vrouw van niet Nederlandse afkomst. Zij stalkt mijn opa en besteelt hem van zijn geld. Ze belt aan en hij doet open en laat haar helaas, na veel aandringen van haar kant, ook binnen. Daar hangt zij om zijn nek heen en zegt huilend dat ze van hem houdt en dat ze het zo slecht heeft en geld nodig heeft, dat haar vader in Turkije zo ziek is en dat ze er heen moet maar geen geld heeft.... Mijn opa kan niet tegen haar op en geeft haar dan geld. Inmiddels is dat bedrag al opgelopen naar € 9000,00. Natuurlijk zou mijn opa dat geld niet moeten geven maar hij overruled haar, hij kan niet tegen haar op. Ze heeft aangegeven per maand €300,00 terug te betalen. Dat is ook 1 van de rede dat mijn opa de deur open doet. Helaas komt ze geen geld terug brengen maar geld halen. We zijn al naar de politie geweest en die hebben aangegeven dat hij zelf het geld geeft en er niets aan kunnen doen. Dat meneer anders maar naar een verzorgingshuis moet gaan! Nou vraag ik je... Laten we eerlijk zijn, mevrouw heeft waarschijnlijk een beter leven hier dan in haar land van herkomst, anders was ze hier niet. Ze heeft een appartement, werkt niet en zal misschien een uitkering krijgen... betaald door onze belastingsgeld en vervolgens "beroofd" ze ook mijn opa op zijn oude dag van het geld waar hij heel wat jaren heel hard voor heeft gewerkt! Hoe is dit mogelijk in ons land. Waarom kan hier niets aan worden gedaan..... Wij hebben zelf al meerdere malen contact met haar opgenomen maar ze doet niet meer open. Mijn neefje heeft haar 1 maal bij mijn opa "betrapt" en mevrouw is toen heel snel het huis uit gevlucht. Blijkbaar weet ze dat wat ze doet fout is...

Heeft er iemand AUB een tip hoe we dit kunnen laten ophouden. Er moet toch een manier voor zijn?

Alvast bij voorbaat dank voor het lezen van ons verhaal en de tips.

Met vriendelijke groeten,

Miek




tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2008, 11:15:52
Hallo Miek,

Een erg vervelende situatie waarin je opa verkeerd en echt te gek voor woorden dat men daar misbruik van maakt.
Ik vind dat de politie je wel erg makkelijk heeft "weggestuurd". Ok, er moet sprake zijn van enige vorm van zelfredzaamheid, maar er is naar mijn inziens toch wel degelijk sprake van een strafbaar feit. De vrouw verduisterd namelijk het geld door het onder valse voorwentselen af te "troggelen". Ze zegt dat ze het gaat terug betalen, maar doet dat niet. Mogelijk is er zelfs sprake van oplichting.
Stalking zou ook nog kunnen, al moet er dan sprake zijn van een vorm van stelselmatigheid.
Ga dus vooral nogmaals naar de politie. Maak van te voren een afspraak ( evt. met een buurtagent ) zodat deze de tijd voor je kunnen nemen om naar je verhaal te luisteren. Mogelijk weet de wijkagent ook nog wel een andere oplossing voor dit probleem.

Succes ermee en laat je niet afschepen!

grt TCF


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 20 september 2008, 17:39:19
Misschien financieel in de gaten houden, zorgen dat hij niet meer dan x bedrag in huis heeft, en ook geen pin- mogelijkheden, daardoor zal die vrouw geen extra geld meer kunnen meenemen...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #3 Gepost op: 20 september 2008, 18:31:35
Misschien financieel in de gaten houden, zorgen dat hij niet meer dan x bedrag in huis heeft, en ook geen pin- mogelijkheden, daardoor zal die vrouw geen extra geld meer kunnen meenemen...


juist, dat leek mij ook een prima oplossing.
en goed opletten, veel bezoeken e.d.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #4 Gepost op: 20 september 2008, 19:55:29
Inderdaad, een familielid die hij zelf uitkiest aanwijzen (met instemming natuurlijk) als een soort van curator, dus dat alle inkomsten en uitgaven via dat familielid gaan. Mijn moeder heeft dat destijds ook voor mij oma gedaan (sommige mensen vanaf een bepaalde leeftijd kunnen nu eenmaal niet zo goed meer met geld omgaan, en zeker niet als ze op deze manier worden opgelicht).
greetz,  Enrique


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2008, 09:11:30
Beste Miek,
een erg vervelende situatie,
 maar dit forum is niet bedoeld voor dit soort vragen ;)
Het is een hulpvraag, maar we zijn geen hulpvraag forum
hoop hier voor begrip, en wellicht dat er andere fora zijn waar je met je vraag beter terecht kan

Ik sluit daarom dit topic na reactie van politieforum genoten
mensen die Miek kunnen helpen kunnen haar een PB sturen.

Hetty , Moderator


Miek

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2008, 20:16:26
Bedankt allemaal voor de mogelijkheden en het lezen van het verhaal.

Excuus als ik het verkeerd begrepen heb en mijn verhaal heb geplaatst, ik dacht dat ik hier aan het juiste adres was.

Met vriendelijke groeten,

Monique Vreeken


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 22 september 2008, 20:10:33
Even reageren vanuit wettelijke kant. Duidelijk geen zaak voor de politie. Als ik het goed leest heeft jou Opa vrijwillig geld geleend cq gegeven aan de Buurvrouw. Weet niet wat ze samen hebben afgesproken over de terug betaling, maar juridisch gezien hebben ze samen een over een komst. Wil de buurvrouw niet terug betalen dan heb je een juridisch conflict. Een confict tussen twee brugers, ook wel civiel rechtelijk genoemd. Contact met een advocaat of een bureau van rechtshulp is dan op zijn plaats.

Ik zie persoonlijk geen strafbaar feit, van oplichting is volgens mij geen spraken. Bewijs is in deze zaak zo en zo heel erg moeilijk is omdat het een 1 tegen 1 verklaring is. Vooral het feit dat je Opa vrijwillig het geld aan haar heeft gegeven maakt het moeilijk.

Als je nog wat meer info wil mag je een PB sturen.

Geen zaak voor de politie dus.

mvg
Mike